Marketing přednášky na průěbžný test
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Přednáška 1 21. 9. 2011
Marketing
Podstata, pojetí a funkce marketingu
Definice
- marketing představuje realizaci obchodních aktivit, které usměrňují pohyb zboží a služeb od výrobce ke spotřebiteli nebo uživateli (původní definice)
- současný marketing je podnikatelskou koncepcí, která usiluje o nalezení rovnováhy mezi zájmy dvou poměrně protichůdných sil – zákazníka na jedné a managera na druhé (P. Kotler)
Marketing
- je jednou z činností vykonávaných organizacemi a sadou procesů pro vytváření, sdělení a poskytnutí hodnoty zákazníkům a pro řízení vztahů se zákazníky takovým způsobem, z něhož má prospěch organizace a zájmové skupiny s ní spojené (Mark, asociace 2004)
Marketing poskytuje hodnotu každému, kdo je danou transakcí ovlivněn.
Z toho vyplývají 2 základní cíle marketingu:
Orientace na zákazníka a uspokojování jeho potřeb
Tvorba přiměřeného zisku, z něhož je financován další rozvoj podniku nebo organizace
Zákazník (spotřebitel) koncový uživatel zboží nebo služby
Charakteristika marketingu
- marketing je integrovaný komplex činností zaměřených na trh
- marketingový proces začíná odhadem potřeb spotřebitelů a končí plným uspokojením těchto potřeb
- cílem marketingu je stálý prodej se ziskem
- podnikání může být úspěšné jen tehdy, když jsou zákazníci spokojení a opakují své nákupy
- základem marketingu je směna hodnot
Marketing tedy usiluje o to,
- aby podnik vyráběl a dodával zboží, které zákazník bude potřebovat a to tím, že:
- bere v úvahu jeho přání a potřeby
- a tomu přizpůsobit vývoj zboží, jeho design, cenu, balení, formy prodeje, propagaci…
Úkolem marketingu je uspokojovat potřeby
Potřeba
- uvědomění si rozdílu mezi aktuálním stavem, ve kterém se spotřebitel nachází a stavem ideálním nebo žádaným
- potřeby fyzické, sociální, kulturní aj.
- členění: primární a sekundární, materiální a nemateriální, konečné a výrobní
- hlad, žízeň, naučit se anglicky
Přání
- touha uspokojit své potřeby určitým konkrétními způsoby, které jsou ovlivněny kulturně a společensky
- koupit si rohlík, jít do kurzu angličtiny
Výhoda
- výsledek, o který zákazník usiluje a který je motivem pro jeho nákupní chování – uspokojuje potřebu nebo přání
- být sytý, dorozumět se s kamarádem z Anglie
Poptávka
- touha zákazníka po produktech, která je podložena kupní silou, tedy zdroji k jejich získání
- mít k dispozici 30,- nebo 3.000,-
Nabídka
- dodavatelské zdroje – produkty, které jsou určeny pro uspokojení poptávky prostřednictvím směny
- rohlíky, menu v restauraci, učebnice, jazykové kurzy
Směna
- proces získání určité hodnoty výměnou za jinou
- zboží za peníze
Místo prodeje
- jakékoli místo nebo médium používané k prodeji a nákupu
- prodejna, restaurace, internet, škola