Marketing přednášky na průěbžný test
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Nová éra a další směřování v oblasti marketingu
- nová éra – budování dlouhodobých vztahů se zákazníky a ne jen uspokojení z pouhého jednorázového prodeje zboží
V rámci nové éry jde o
- absolutní řízení kvality (TQM)
- manažerský přístup, který usiluje o to, aby všichni zaměstnanci – od výrobní až po vrcholový management – se neustále snažili o kontinuální zvyšování kvality produktů
- řízení vztahů se zákazníky (CRM)
- marketing představuje proces dlouhodobých vztahů se zákazníky, aby byli spokojeni a vraceli se (systematický záznam preferencí a chování spotřebitelů v čase, což umožňuje o nejvíce se přizpůsobit jejich unikátní přáním a potřebám
- zaměření na výkon
- měření toho, kolik hodnoty marketingové aktivity firmě vytváří – jde o návratnost investic (ROI)
Marketing jako proces
Marketing není jednorázová operace, je to
- rozhodovací proces, v jehož rámci marketingoví manažeři určují strategie, které firmě pomohou dosáhnout dlouhodobých cílů
Marketingová strategie
- je dlouhodobá koncepce činnosti podniku v oblasti marketingu
- smyslem je promyšleně a účelně rozvrhnout zdroje podniku tak, aby mohly být co nejlépe splněny jeho základní úkoly
Základní marketingové strategie
- strategie diferenciace produktu (tj. odlišení produktu)
- např. jeho jedinečností, poskytováním doplňkových služeb, psychologickými metodami, způsobem distribuce apod.
- strategie minimálních nákladů
- znamená, že primárním cílem firmy jsou nízké náklady
- strategie tržní orientace
- znamená, že firma způsobem provedení svého produktu řeší problém určité části, tzv. segmentu trhu
Marketingové nástroje
Produkt Product
Místo (distribuce, prodeje) Place
Cena Price
Marketingová komunikace (propagace) Promotion
- jsou to základní nástroje pro uskutečňování dlouhodobých i krátkodobých záměrů firmy
- jsou to prvky ovlivnitelnými a kontrolovatelnými
- tvoří tzv. „marketingový mix“
Produkt – Product
- výrobek, služba, myšlenka, místo, osoba – cokoli, co uspokojuje potřeby a přání zákazníka a je v rámci směny nabízeno k prodeji
- z pohledu výrobce – to, co může podnikatel na trhu nabídnout
- z pohledu zákazníka – vše co slouží k uspokojení jeho přání nebo potřeb
- z marketingového hlediska – nejen soubor technických parametrů a vlastností, ale i balení, prestiž výrobce a prodejních mezičlánků, představa, kterou má o produktu spotřebitel, servis
Cena – price
- je peněžním vyjádřením směnné hodnoty produktu, nebo částka, kterou musí spotřebitel směnit, aby získal nabízený produkt
- je významným nástrojem usměrňování proporcí mezi nabídkou a poptávkou
- je jediným nástrojem marketingového mixu, který přináší firmě příjmy (ostatní nástroje jsou zdrojem nákladů)
Místo (distribuce) – place