Marketing přednášky na průěbžný test
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- organizace podle výrobků
- organizace podle zákazníků
- organizace podle teritorií
Kontrola
- podstatou kontroly je – srovnávat dosahované výsledky marketingové činnosti s plánovanými cíli a v případě potřeby přijímat nezbytná opatření
- je to tzv. řízení podle odchylek – odchylky mohou být kladné i záporné. Jestliže jsou výsledky lepší, je třeba příležitosti využít
Marketingová kontrola
- kontrola plnění plánu – zjišťuje, zda podnik dosahuje cíle, které byly stanoveny
- analýza prodeje
- analýza tržního podílu
- analýza marketingových nákladů v relaci k prodeji
- kontrola ziskovosti – měření skutečného zisku prodeje jednotlivých výrobků
- kontrola marketingové strategie – zkoumá účinnost dané strategie
- měření výsledků marketingové činnosti – marketingová metrika
Přednáška 3 12. 10. 2011
Marketing
Analýza marketingového prostředí
Základním problémem strategického i marketingového plánování je dostatečné pochopení prostředí,
- které firmu obklopuje
- ovlivňuje jeho chování
Marketingové prostředí
- se skládá z nekontrolovatelných faktorů, které obklopují podnik a ovlivňují jeho marketingové činnosti
- vyznačuje se dynamikou a značným stupněm nejistoty
- k jeho zkoumání slouží marketingový informační systém a marketingový výzkum
Členění marketingového prostředí
- makroprostředí – tvoří širší okolí podniku
- vlivy ekonomické, technické a technologické, demografické, kulturní a politicko-regulativní, přírodní podmínky
- mikroprostředí – vlivy, které bezprostředně ovlivňují možnost podniku realizovat svou hlavní funkci
- podnik, jeho technologie, výrobní zařízení, úroveň financování, pověst, zaměstnanci, management
- zákazníci, dodavatelé, distribuční cesty, konkurence
Makroprostředí, analýza jeho trendů a potřeb
- trend – je charakteristický směr nebo posloupnost vývoje události, který se vyznačuje dlouhodobou tendencí
- megatrendy – jsou reprezentovány „velkými“ sociálními, ekonomickými, politickými a technologickými změnami
- které se vyvíjejí pozvolna (7-10 let i déle)
- a výrazným způsobem ovlivňují život jednotlivce i společnosti
Megatrendy
- vycházejí ze skutečnosti, že ve vývoji společnosti je mnoho paradoxů a neočekávaných dílčích jevů
- výrazně se týkají sociální oblasti
- trend eko-etického myšlení
- trend Inko-ekonomické orientace
- trend socio-dynamického působení
- trend kontroverzního přístupu
-trend prosazování změn
Charakteristika prvků makroprostředí
Demografické prostředí
- představují lidé, kteří vytvářejí trhy.
- Marketingové manažery zajímají zejména tyto skutečnosti:
- růst světové populace – je největší v těch zemích, které si to mohou nejméně dovolit
- populační věkový mix – věková struktura obyvatelstva je značně rozdílná (extrém: Mexiko – mladá populace, Japonsko – nejvyšší věkový průměr)