Marketing přednášky na průěbžný test
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Přírodní prostředí
- poškozování přírodního prostředí – jeden z největších současných problémů (akvizice stran „zelených“, vznik nových ekologicky zaměřených zákonů, tvrdé postihy některých odvětví)
- Základní problémy:
- Nedostatek surovin – nevyčerpatelné zdroje – vzduch – určité nebezpečí ohrožení – poškozování ozónové vrstvy – zákaz používání freonů….
- obnovitelné zdroje – lesy, potraviny – moudré využívání
- neobnovitelné zdroje – nafta, uhlí, rudy,… - stále větší problém, blíží se doba vyčerpání, rostou materiálové náklady, příležitost vývoje a výroby substitučních materiálů
- zvýšené náklady na energii (růst cen ropy, podněty k hledání náhradních forem energie, uhlí se stává opět oblíbeným, využívání dalších alternativních zdrojů energie)
- zvýšený stupeň znečištění – poškozuje kvalitu životního prostředí – chemické a jaderné odpady, rtuť v oceánech, DDT v půdě
- spotřebitelé jsou ochotni platit vyšší ceny za „zelené produkty“ – nové příležitosti pro firmy, růst trhů
- měnící se úloha vlády při ochraně životního prostředí – vlády stále více zaměřují svou pozornost na ochranu životního prostředí, řada chudých národů však dělá pro kvalitu ŽP velmi málo – nedostatek finančních prostředků i politické vůle
Technické a technologické prostředí
- je nejdramatičtější silou
- nové technologie poskytují vyšší míru uspokojení potřeb
- stimulují nové podnikatelské aktivity a investování
- technologický rozvoj však není ve všech odvětvích rovnoměrný
- je třeba sledovat zejména tyto trendy:
- zrychlující se tempo technologických změn – dochází k rychlejšímu zavádění nových výrobků na trh, 80 % všech vědců, kteří kdy žili, patří do současnosti a technologie se živí sama sebou. Rozvoj komunikačních technologií značně ovlivňuje spotřební chování a efektivitu marketingu
- neomezené příležitosti pro inovace – existují nové technologie, které mohou revolučním způsobem změnit stávající produkty a procesy. Jde o výzvy technické, ale zároveň také komerční
- změna ve výdajích na výzkumu a vývoj – USA – 1. místo ve výdajích na vědu a výzkum, 60 % je však určeno na vývoj obranných systémů. V Japonsku se výdaje na nevojenský výzkum zvětšují mnohem rychleji. Stále více se na vývojových projektech podílejí konsorcia několika společností a klesá podíl projektů realizovaných jednotlivými firmami
- rostoucí regulace technologických změn – veřejnost si stále více přeje být ujištěna o bezpečnosti projektů a produktů, proto se rozšiřuje pravomoc státních i jiných orgánů
Politické a legislativní prostředí
- zahrnuje zákony, vládní organizace a nátlakové skupiny
- v centru pozornosti stojí:
- Legislativa ovlivňující podnikání – podnikatelská legislativa sleduje 3 hlavní cíle: