Marketing přednášky na průěbžný test
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- popisný (charakterizovat tržní potenciál, postoje spotřebitelů
- kauzální (prokázat existenci určitého příčinného stavu mezi dvěma proměnnými veličinami např. k jakému přírůstku tržeb povede určité varianta propagace)
- cíl by neměl být vymezen ani příliš široce ani příliš úzce
Zpracování plánu výzkumu
- znamená vymezit potřebné informace
- zpracovat plán jejich efektivního sběru
- načrtnout zdroje sekundárních údajů
- zformulovat metody výzkumu, kontaktní metody a nástroje, které se budou používat při sběru primárních údajů
Zdroje informaci
- Sekundární zdroje
- už někde existují, byly shromážděny k jiným účelům a jsou i nadále k dispozici
- zpravidla je lze získat rychleji a s nižšími náklady než informace primární
- Zdroje sekundárních údajů:
- vnitřní zdroje - systém vnitřního zpravodajství firmy – zejm, účetnictví
- vnější zdroje – statistické publikace, periodické ekonomické a obchodně orientované tiskoviny, noviny, odborné knihy, výroční zprávy podniků
- Primární zdroje
- původní informace, které se shromažďují přímo za určitým účelem
- informace přímo od respondentů týkající se specifického problému
- demografické a psychologické informace o stávajících a potenciálních zákaznících
- postoje zákazníků, jejich názory na produkty
- znalosti o produktech
- informace o přáních, potřebách, trávení volného času, životním stylu…
Metody sběru primárních dat
- Pozorování – pasivní nástroj, zaznamenávání spotřebitelského chování
- osobní pozorování – pozorování spotřebitelů v akci – co dělají, jak..
- nenápadná měřítka – nepřímé zjišťování údajů, pokud je předpoklad, že by spotřebitelé jednali při pozorování jinak – „kontrola spíže“ místo otázky „jaký alkohol kupujete?“
- mechanické pozorování – používání pomůcek – „peoplemetry“
- Anketa – sběr dat dotazováním; dotazníky se liší podrobností a strukturou (nestrukturovaný x strukturovaný)
- osobní rozhovory – např. v obchodních centrech nebo na veřejných místech, není tam reprezentativní vzorek respondentů, je to poměrně drahé
- rozhovory po telefonu – pouze krátké seznamy otázek, rušení lidí, neochota odpovídat x jistá anonymita
- dotazování prostřednictvím pošty – snadné použití, vysoký stupeň anonymity, nízká návratnost, dlouho to trvá
- dotazování prostřednictvím internetu – není jisté, kdo odpovídá a jaká je tedy věrohodnost
- Rozhovory se spotřebiteli
- jeden na jednoho (plenkové kalhotky – tazatelé navštěvovali domácnosti a rozmlouvali s maminkami)
- fokus group – skupinové dotazování (5-9 spotřebitelů, společné diskuze o produktu, reklamě nebo jiném marketingovém problému, poměrně náročné a složité, zkušený moderátor, nepozorovaní svědci za zrcadlem apod.)