Marketing přednášky na průěbžný test
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- psychologické faktory
Kulturní faktory
- Kultura
- hodnoty, přesvědčení, vkus, zvyky, kterým určitá skupina lidí přisuzuje důležitost
- soubory kulturních prvků a vazby mezi nimi
- je nejzákladnější příčinou osobních tužeb a chování
- kultuře se učíme, není vrozená
- přechází z generace na generaci
- v různém místě a čase existují různé formy kultury
- je adaptivní, některé prvky se mění jen pozvolna, jiné rychleji
- Prvky kultury
- hmotné – spotřební statky, kulturní artefakty, díla architektury
- nehmotné – sociální normy a standardy, ideje, poznatky, sociální instituce – rodina
- Kultura se do spotřebního chování promítá
- spotřební zvyky
- pracovní poznatky
- jazykem a mimikou
- hodnotami
- symboly, rituály, tabu
- Kulturní vlivy jsou dynamické – dochází ke sbližování kultur a změnám v hierarchii hodnot
Subkultura
- každá kultura je složena z menších subkultur, které tvoří skupiny lidí s podobným systémem hodnot (národnostní, náboženské, rasové skupiny apod.)
- Subkultury tvoří významné tržní segmenty
Společenská vrstva
- relativně stálá a uspořádaná část společnosti, jejíž členové mají stejnou hierarchii hodnot, zájmů a způsob chování
- určuje se na základě kombinace řady faktorů
- vzdělání, povolání, příjmy, rodinný původ
- společenské vrstvy – vykazují určité odlišnosti v preferenci značek produktů
(oblékání, auta, zařízení domácnosti)
- tráví rozdílným způsobem volný čas apod.
Sociální faktory
- představují ovlivnění chování spotřebitele malými skupinami z jeho okolí (reálnými nebo smyšlenými)
- referenční skupiny
- jedinec do nich patří, mají vliv na jeho chování a postoje
- primární (rodina, přátelé, sousedé)
- sekundární (početnější skupiny, znamenají jen občasný styk
- aspirační skupiny
- člověk k nim nepatří, ale přeje si, aby patřil
- nežádoucí skupiny
- ty, jejichž názory, postoje, atd. jedinec odmítá
Rodina
- nejvýznamnější spotřebitelské jednotka a nejdůležitější primární referenční skupina při hodnocení vlivu rodiny na spotřební chování sledujeme:
- životní cyklus rodiny od stadia svobodných, přes několik stádií manželství až po osamělost
- rozložení kupního rozhodovacího procesu v rodině mezi muže a ženu, podle kupujících
- role a statusy: role – činnosti, které jsou očekávány (dcera vůči rodičům), každá role vytváří určitý status – postavení
Osobní faktory
- věk a období životního cyklu
- během života lidé kupují a spotřebovávají různé výrobky
- spotřeba se také utváří podle životního cyklu rodiny
- zaměstnání
- ekonomické podmínky (jejich čisté příjmy, úspory, jmění, dluhy, možnosti si půjčit
- životní styl
– vzorec života, který určuje, jak lidé tráví svůj čas, peníze a energii a který odráží jejich hodnoty, vkus a preference