Marketing přednášky na průěbžný test
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- strategie hlubokého sortimentu (prodej jedné skupiny produktů od mnoha dodavatelů)
- strategie širokého sortimentu (prodej několik typů produktů od mnoha dodavatelů)
- strategie smíšeného zboží (prodej různých, navzájem nesouvisejících produktů)
Nákupní situace obchodních firem
- nabídka nového produktu
- výběr nejlepšího dodavatele
- hledání lepších dodacích podmínek
Obchodní firmy v současnosti
- zlepšují své nákupní schopnosti a dovednosti
- provádějí odhady poptávky a zabezpečují řízení zásob
- zabezpečují efektivní marketingovou komunikaci
- provádějí výběr zboží
- a tím zvyšují svojí atraktivnost
Analýza trhů institucí a vládních trhů
- Trhy institucí
– organizace, které poskytují zboží a služby lidem ve své péči
- neziskové instituce
- vzdělávání – školy
- sociální služby – domovy důchodců
- nemocnice, věznice
- mívají nízké rozpočty a často nedobrovolnou klientelu
- cílem jejich nákupu není zisk ani minimalizace nákladů
- hledají se dodavatelé, jejichž ceny jsou nízké při přijatelné kvalitě zboží
- Vládní trhy
– organizace státu a místních správ, které kupují nebo pronajímají služby a zboží pro plnění svých hlavních funkcí a úkolů veřejného zájmu
- tvoří až 40 % odbytu
- nákupní rozhodnutí jsou založena na snaze snížit výdaje daňových poplatníků
- vládní zákazník je ovlivněn prostředím, organizací, individuálními vlivy, ekonomickými vlivy
Základní formy vládních nákupů
- otevřený konkurz (výběrové řízení, soutěž)
- zpravidla kontrakt s nejlevnějším dodavatelem
- nebo s tím, který splňuje nejlépe všechny dané podmínky, podle zásady „vítěz bere vše“
- sjednání kontraktu
- zákazník projednává podmínky nákupu pouze s jedním nebo několika málo dodavateli (u složitých druhů zboží nebo tam, kde je slabá konkurence)
Analýza odvětví a konkurence
- aby mohla být firma efektivní, musí také sledovat své konkurenty a odvětví
- základní znalosti o konkurenci
- kdo jsou naši konkurenti?
- jaké jsou jejich strategie?
- jaké jsou jejich cíle?
- jaké mají silné a slabé stránky?
- jak obvykle reagují na ohrožení?
Michael Porter identifikoval síly, které ovlivňují přitažlivost trhu
Odvětví není pro konkurenci přitažlivé, pokud existuje
- soupeření mezi existujícími konkurenty – nízké a vysoké vstupní bariéry
- noví konkurenti (rivalové) – větší počet silných, agresivních konkurentů způsobuje pokles růstu prodeje, cenové války, propagační souboje a vysoké náklady
- hrozba substitučních výrobků nebo služeb – velké množství substitučních produktů
- vysoká nebo rostoucí kompetence (síla) zákazníků – stlačující ceny, vyžadují kvalitnější produkty
- vyjednávací síla dodavatelů – mají možnost zvyšovat ceny nebo redukovat objem dodávek