Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Marketing přednášky na průěbžný test

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (266.37 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- je nutné si uvědomit, že vývoj výrobku má tři aspekty

- technický a technický

- ekonomický, který zahrnuje nákladovou i cenovou stránku

- spotřebitelský, který se mimo jiné týká i procesu rozhodování a chování zákazníka na trhu

- v souvislosti s výzkumem výrobku máme na mysli právě aspekt spotřebitelský – zákaznický

přednáška 5 19. 10. 2011

Marketing

Spotřebitelské trhy a chování spotřebitele

- proč a jak lidé nakupují

- každý spotřebitel je členem určité společnosti, nějak se projevuje a chová

- předpokladem efektivního vývoje nových produktů je proto porozumění tomu, jak a proč nakupuje

- zejména pro:

- tvorbu zboží žádaných vlastností, balení, záručních a servisních podmínek

- podmínkou pro sestavení propagačního programu

- a stanovení prodejní, cenové a distribuční strategie

Trh jsou v marketingovém pojetí spotřebitele

- tvoří ho:

- jednotlivci a domácnosti

- podniky, firmy, instituce a úřady

- jejich spotřební chování se v mnoha ohledech liší

- individuální spotřebitelé nakupují zboží pro svoji osobní spotřebu

- instituce nakupují zboží za účelem další výroby, zpracování, prodeje, pronájmu apod.

Spotřebitelský trh

- je souhrn všech jedinců, případně domácností, které kupují dané zboží (výrobky či služby) za účelem své osobní spotřeby

Spotřebitelské chování

- je procesem, kdy jednotlivci nebo skupiny vybírají, nakupují, používají a zbavují se výrobků, služeb, myšlenek nebo zážitků, aby naplnili své potřeby a touhy

Spotřební chování zákazníka lze vysvětlit

- na základě ekonomické racionality (spotřebitel uvažuje racionálně a chová se podle principů ekonomické výhodnosti)

- na psychologickém základě (každý je motivován potřebami a přáními, které jsou podmíněna psychologicky)

- z pohledu sociologie (člověk je člen společnosti a na jeho rozhodování mají vliv jiní lidé)

- z hlediska marketingu – sledujeme toto chování ve formě modelu „Podnět – Odezva“

Základním východiskem tohoto přístupu je otázka

- Jak spotřebitelé reagují na různé marketingové stimuly, které může firma použít?

Model chování spotřebitele

PODNĚTY KUPUJÍCÍ JAKO ČERNÁ SKŘÍŇKA REAKCE SPOTŘEBITELE MARKETIN-GOVÉ OSTATNÍ

CHARAKTERISKA SPOTŘEBITELE

ROZHODOVÁNÍ SPOTŘEBITELE PŘI NAKUPOVÁNÍ

VOLBA

PRODUKTU

ZNAČKY

MÍSTA

CENY

ČASU

ZPŮSOBU PLATBY

PRODUKT

DISTRIBUCE

CENA

MARKETIN-GOVÁ KOMUNIKACE

KULTURNÍ

POLITICKÉ

DEMOGRA-FICKÉ

SPLEČENSKÉ

Marketingové a jiné podněty vstupují na tzv. „černé skříňky spotřebitele“

- tam na základě charakteristiky spotřebitele vyvolávají určité reakce a

- mění se na soubor pozorovatelného chování (odezvy) spotřebitele (konkrétního produktu, značky, místa a času koupě atd.)

Chování spotřebitele ovlivňují tyto faktory:

- kulturní faktory

- sociální faktory

- osobní faktory

Témata, do kterých materiál patří