Marketing přednášky na průěbžný test
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- je nutné si uvědomit, že vývoj výrobku má tři aspekty
- technický a technický
- ekonomický, který zahrnuje nákladovou i cenovou stránku
- spotřebitelský, který se mimo jiné týká i procesu rozhodování a chování zákazníka na trhu
- v souvislosti s výzkumem výrobku máme na mysli právě aspekt spotřebitelský – zákaznický
přednáška 5 19. 10. 2011
Marketing
Spotřebitelské trhy a chování spotřebitele
- proč a jak lidé nakupují
- každý spotřebitel je členem určité společnosti, nějak se projevuje a chová
- předpokladem efektivního vývoje nových produktů je proto porozumění tomu, jak a proč nakupuje
- zejména pro:
- tvorbu zboží žádaných vlastností, balení, záručních a servisních podmínek
- podmínkou pro sestavení propagačního programu
- a stanovení prodejní, cenové a distribuční strategie
Trh jsou v marketingovém pojetí spotřebitele
- tvoří ho:
- jednotlivci a domácnosti
- podniky, firmy, instituce a úřady
- jejich spotřební chování se v mnoha ohledech liší
- individuální spotřebitelé nakupují zboží pro svoji osobní spotřebu
- instituce nakupují zboží za účelem další výroby, zpracování, prodeje, pronájmu apod.
Spotřebitelský trh
- je souhrn všech jedinců, případně domácností, které kupují dané zboží (výrobky či služby) za účelem své osobní spotřeby
Spotřebitelské chování
- je procesem, kdy jednotlivci nebo skupiny vybírají, nakupují, používají a zbavují se výrobků, služeb, myšlenek nebo zážitků, aby naplnili své potřeby a touhy
Spotřební chování zákazníka lze vysvětlit
- na základě ekonomické racionality (spotřebitel uvažuje racionálně a chová se podle principů ekonomické výhodnosti)
- na psychologickém základě (každý je motivován potřebami a přáními, které jsou podmíněna psychologicky)
- z pohledu sociologie (člověk je člen společnosti a na jeho rozhodování mají vliv jiní lidé)
- z hlediska marketingu – sledujeme toto chování ve formě modelu „Podnět – Odezva“
Základním východiskem tohoto přístupu je otázka
- Jak spotřebitelé reagují na různé marketingové stimuly, které může firma použít?
Model chování spotřebitele
PODNĚTY KUPUJÍCÍ JAKO ČERNÁ SKŘÍŇKA REAKCE SPOTŘEBITELE MARKETIN-GOVÉ OSTATNÍCHARAKTERISKA SPOTŘEBITELE
ROZHODOVÁNÍ SPOTŘEBITELE PŘI NAKUPOVÁNÍ
VOLBAPRODUKTU
ZNAČKY
MÍSTA
CENY
ČASU
ZPŮSOBU PLATBY
PRODUKT
DISTRIBUCE
CENA
MARKETIN-GOVÁ KOMUNIKACE
KULTURNÍ
POLITICKÉ
DEMOGRA-FICKÉ
SPLEČENSKÉ
Marketingové a jiné podněty vstupují na tzv. „černé skříňky spotřebitele“
- tam na základě charakteristiky spotřebitele vyvolávají určité reakce a
- mění se na soubor pozorovatelného chování (odezvy) spotřebitele (konkrétního produktu, značky, místa a času koupě atd.)
Chování spotřebitele ovlivňují tyto faktory:
- kulturní faktory
- sociální faktory
- osobní faktory