Marketing přednášky na průěbžný test
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Projektivní techniky – snaha zjistit pocity lidí, když nemohou nebo nechtějí vyjádřit skutečné reakce – interpretace obrázků, příběhů…
- Případové studie – zevrubné prozkoumání nebo organizace s cílem zjistit jak nakupuje, jaké jsou konflikty mezi lidmi
- Experimenty (kauzální průzkum)
- se pokouší vysvětlit vztahy mezi příčinou a následkem
- testování předem specifikovaných vztahů mezi proměnnými v kontrolovaném prostředí (budou určitý výrobek kupuvat muži, když ho umístíme blízko elektroniky?)
Některé další techniky
- Popisný výzkum – zkoumá daný problém systematicky a závěry z velkého počtu pozorování; výsledky bývají vyjádřeny kvantitativně
- průřezový – uskuteční se jednou
- časoměrný – sleduje reakce stejného vzorku respondentů po určitou dobu
- Kauzální výzkum – snaží se pochopit vztahy mezi příčinou a následkem
- laboratorní – v kontrolovaném prostředí
- terénní – přímo v praxi
Výběr respondentů
- vyžaduje provést tři zásadní rozhodnutí:
- Kdo má být pozorován? výběrová jednotka
- Kolik lidí by mělo být pozorováno? velikost výběrového souboru
- Jak by měli být respondenti vybíráni? vytváření výběrového souboru
- reprezentativnost vzorku – míra, ve které respondenti podobní širší spotřebitelské skupině, o kterou nám jde
- validita – rozsah, v jakém výzkum skutečně měří to, co měl v úmyslu
- spolehlivost – rozsah, v jakém jsou měřící technicky prosté chyb
Pravděpodobnostní výběr
- s určitou pravděpodobností je jistém, že do vzorku bude vybrán každý příslušník populace – vzorek bude reprezentativní
- prostý náhodný výběr
- kvótní výběr (záměrný)
- shlukový výběr
Nepravděpodobnostní výběr
- při výběru respondentů je používán osobní úsudek
- soubor vhodné příležitosti
- soubor vhodného úsudku
- určený soubor
Realizace plánu výzkumu
- zahrnuje shromažďování, zpracování a analýzu informací
- Sběr informací
– nejnákladnější fázi výzkumu a také nejnáchylnější na vznik chyb
- zpravidla se vyskytují některé z těchto problémů:
- někteří respondenti nejsou doma a musejí být kontaktování znova nebo nahrazeni jinými,
- někteří poskytují předpojaté nebo nepoctivé informace,
- může docházet ke špatnému odposlechu nebo chybnému přepisu apod.
- po získání dat z terénu se odehrává kontrola dat (jejím účelem je vyřádit ze souboru dotazníků ty, které jsou zpracovány neúplně nebo neobstály při logické kontrole)
- následuje zpravidla hromadné zpracování pomocí výpočetní techniky
- Analýza informací
– dosažení vhodných závěrů z disponibilních dat
- používají se moderní kvantitativní metody a postupy
Interpretace výsledků (prezentace)
- zpráva musí jasně a stručně říci zadavatelům (manažerům, klientům,…) co potřebují vědět, a to snadno srozumitelným způsobem