Marketing přednášky na průěbžný test
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- ochránit firmy před nekalou konkurencí
- ochránit spotřebitele před nekalými podnikatelskými praktikami a
- ochránit společnost před bezuzdným obchodním chováním
- růst speciálních zájmových skupin – jejich počet a síla v posledních desetiletích vzrostla
Sociální a kulturní prostředí
- formuje základní mínění, hodnoty a normy společnosti
- je třeba orientovat pozornost na:
- základní kulturní hodnoty s vysokou stálostí
- které dlouhodobě přetrvávají a silně ovlivňují chování lidí
- existenci subkultur
– každá společnost zahrnuje také dílčí subkultury, při jejich uspokojování lze dosáhnout velkých úspěchů
- posuny druhotných kultur v průběhu času
– základní hodnoty přetrvávají, přesto dochází k určitým kulturním výkyvům, které vyvolávají nové obchodní příležitosti nebo ohrožení
Rozbor prvků mikroprostředí
- tedy vlivů, které bezprostředně ovlivňují možnost podniku realizovat svoji hlavní funkci – uspokojovat potřeby svých zákazníků
Externí prvky
mikroprostředí
Interní prvky
mikroprostředí
Zákazníci
Dodavatelé
Marketingoví prostředníci
Konkurence
Veřejnost
Lidé (zaměstnanci, management)
Výrobní podmínky
Technika a technologie
Finanční možnosti
Další podmínky
Externí mikroprostředí
- zákazníci – finální (koneční) spotřebitelé, obchodní a jiné organizace
- dodavatelé – ovlivňují možnost podniku získat potřebné zdroje
- marketingoví prostředníci – velkoobchod a maloobchod, dopravní organizace, agentury marketingových služeb, finanční organizace – banky a úvěrové ústavy
- veřejnost – státní instituce, sdělovací prostředky, neziskové organizace, zájmové a nátlakové skupiny, obecná veřejnost
- konkurence – subjekty, které nabízejí spotřebiteli alternativy pro uspokojování potřeb
- konkurence v oblasti volně použitelného příjmu
- všechny alternativy na použití volně použitelného příjmu (jít do kina, koupit si MP3, nové auto, jít do fitness centra, učit se čínsky, jet na výlet)
- konkurence produktů
- konkurenti nabízejí různé produkty pro uspokojení určité potřeby (zhubnout – jít do fitness centra, nákup posilovacího stroje, nákup zázračné diety)
- konkurence značek
- konkurenti nabízejí podobné produkty pro uspokojení potřeby (koupit fotoaparát – Canon, Panasonic, Sony)
Interní mikroprostředí
- lidé (zaměstnanci, management)
- množství, kvalifikace, schopnosti, dovednosti, firemní kultura
- výrobní podmínky
- prostory, stroje a výrobní zařízení, vztahy s dodavateli, kvalita produktů
- technika a technologie
- finanční možnosti
- úroveň finanční stability, zadluženost
- další podmínky
Rozbor jednotlivých prvků makroprostředí a externích prvků mikroprostředí
- představuje hledání příležitosti a ohrožení dalšího rozvoje firmy a bývá označován jako tzv. OT analýza („Opportunities and Threats Analysis“)