Marketing přednášky na průěbžný test
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- etnické trhy – v řadě zemí dochází ke změnám etnické struktury obyvatelstva (extrémy: Japonsko – téměř všichni jsou Japonci, USA – „salátová mísa“ národností a kultur)
- vzdělanostní skupiny – Japonsko – 1% negramotných, USA – 10 -15%, VŠ – 36%
- typ domácnosti – tradiční domácnosti přestávají dominovat, existují osamělí, domácnosti dvou jedinců, bezdětní, domácnosti s jedním rodičem
- geografické přesuny populace – 90. léta se vyznačují značnými přesuny populace mezi zeměmi i v rámci jednotlivých zemí
- přesun od hromadných trhů k mikrotrhům – každá skupina má silné preference a kupní návyky a je stále častěji získávána prostřednictvím cílené komunikace a distribuce
Ekonomické prostředí
- představuje disponibilní kupní síla, která závisí na běžných příjmech, cenách, úsporách, dluzích a dostupnosti úvěrů
- důležité jsou zejména:
- struktura příjmů – její úroveň se neustále mění, trendy v těchto příjmech závisí na charakteru jednotlivých ekonomik
- úspory, dluhy a dostupnost úvěrů (Japonci spoří 18 % příjmů, Američané asi 6 %, japonské banky tak mají dost financí na úvěry, úvěry jsou dostupnější, přispívají k rychlejšímu rozvoji firem.)
Základní typy ekonomik
- existenční ekonomiky (značná část obyvatelstva se věnuje zemědělství, většinu produkce spotřebovávají sami, zbytek směňují za zboží a služby, pro podnikatele jsou tyto ekonomiky velkou příležitostí)
- ekonomiky zaměřené na těžbu a export surovin /bohaté zdroje surovin, produkční činnost je nízká, existuje poptávka po zařízeních, strojích, nákladních automobilech, rozvíjejí se trhy se zbožím západního stylu – bohatí, podnikatelé (Zair – měď, Saudská Arábie – ropa)
- rozvojové ekonomiky (průmyslová produkce se podílí 10 – 20 % na HDP (Indie, Egypt, Filipíny), stoupá potřeba dovozu surovin, oceli, velkých strojů, také textilu, hotových potravin, vzniká nová bohatá vrstva lidí, pomaleji se rozvíjí střední vrstva)
- průmyslové ekonomiky (hlavní vývozci průmyslového zboží a investic, intenzivně mezi sebou obchodují, vyvážejí do ostatních ekonomik)
Konkurence v makroprostředí vytváří 4 struktury trhu
- monopol – celý trh kontroluje jediný prodejce (USA – Wal – Mart)
- oligopol – trh s mnoha zákazníky kontroluje relativně malý počet prodejců, z nichž každý má podstatný podíl na trhu – každý věnuje konkurenci velkou pozornost (odvětví letecké dopravy)
- monopolistická konkurence – o přízeň zákazníků soutěží mnoho prodejců – každý nabízí poněkud odlišný produkt a má jen malý podíl na trhu (výrobci sportovní obuvi)
- dokonalá konkurence – mnoho malých prodejců, nabízející v podstatě stejné zboží (nemohou mít významný vil na kvalitu, ceny, dodávky) – vyskytuje se zřídka (malí farmáři nabízející kukuřici)