Marketing přednášky na průěbžný test
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- zvýšení citlivosti na ekologii – jde o to, aby výrobky a služby po celou dobu cyklu životnosti odpovídaly ekologickým požadavkům podle hesla „od kolébky až po hrob“
- publicita ekologických problémů
Změny v chování spotřebitelů, konkurence a obchodu
- vývoj chování spotřebitelů
- mění se struktura potřeb
- konzumní požitky se individualizuj a socializují
- cílové skupiny se tříští a jsou nestabilní
- spotřební chování respektuje ekologii
- vývoj chování konkurence
- konkurence se dále globalizuje
- je velice dynamická
- dochází k polarizaci forem konkurence
- změny v chování obchodu
- proces koncentrace obchodu se dynamicky urychluje
- mění se formy podnikání a organizace
- dochází k integraci obchodu směrem vpřed (rostoucí nákupní vliv nutí výrobce více než dosud, aby přebírali klasické obchodní funkce)
- novou formu prodeje představuje „elektronické nakupování“
Přednáška 2 5. 10. 2011
Marketing
Řízení marketingové činnosti
- je proces, který směřuje k zajištění shody mezi cíli a zdroji organizace na jedné straně a příležitostmi a omezeními, které přináší trh, na straně druhé
- v centru jeho pozornosti jsou cílové skupiny spotřebitelů
- firma proto identifikuje celkový trh, rozdělí ho na menší segmenty a vybere ty nejslibnější, zpracuje marketingový mix
- k tomu potřebuje zabezpečit analýzu, plánování, praktické provádění a kontrolu činnosti
- zároveň sleduje marketingové prostředí a přizpůsobuje se mu
Proces řízení marketingových činností prochází těmito fázemi:
-1. analýza vnějšího a vnitřního prostředí – situační analýza
- 2. plánování
. strategické
- marketingové
- provozní
- 3. implementace (realizace) jednotlivých činností
- 4. kontrola
Analýza prostředí – situační analýza
- vychází z charakteristiky současného stavu a směřuje k odhadu budoucího vývoje
-1. Popis dosavadního stavu
- při popisu marketingové situace nás zajímá zejména
- vývoj trhu (celkový i jednotlivých tržních segmentů)
- potřeby a přání zákazníků, jejich názory, postoje a chování
- vývoj prodeje, cen a zisků (podle skupin výrobků, marketingových cest i teritorií)
- identifikace konkurentů podniku a jejich charakteristika
TRH = souhrn existujících i potenciálních zákazníků
- 2. Charakteristika marketingového prostředí
- východiskem pro plánování je důkladná znalost a pochopení prostředí
- marketingové prostředí je tvořeno vnějším a vnitřním prostředím
- Vnější prostředí
- nekontrolovatelné prvky mimo organizace, které mohou mít na její výkon buď pozitivní, nebo negativní vliv
- je zdrojem příležitostí a rizik
- Vnitřní prostředí
- kontrolovatelné prvky uvnitř firmy, které ovlivňují její činnosti
- vytváří její silné a slabé stránky
- výsledkem analýzy vnitřního a vnějšího prostředí je tzv. SWOT analýza