Management přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
1. PŘEDNÁŠKA: MANAGEMENT
Management se objevil v 18. století ve Francii
Management= řízení
MANAGEMENT je: provádím ho tak, že řídíme organizaci, vedeme lidi
Je to způsob, jak co nejefektivněji přeměnit vstupy na výstupy. Management je také způsob, jak udělat práci cizíma rukama a cizím mozkem. Manažer nepracuje, manažer řídí.
Management je také věda, umění řídit, ptž ne všichni zvládnou řídit.
ŘÍZENÍ: mezi základní patří: strategické ( v určité době), taktické ( při konkrétní situaci a v konkrétním čase), krizové ( v krizi, když něco nefunguje), řízení změn( tvorba nových podmínek podnikání), finanční ( řízení podle peněz)
Řízení strategické a řízení operativní- jsou to oddělené způsoby řízení (realizace různými úrovněmi managementu) a spojené ( operativa vychází z podmínek a úkolů, jež jsou dané strategií)
Základem každé řídící činnosti podniku je:
Plánování- výběr poslání a cílů s volbou činností pro jejich dosažení
Organizování- zřízení účelné struktury rolí pro lidi, kteří jsou v podniku
Personalistika- obsazování pozic v organizační struktuře
Vedení- ovlivňování lidí tak, aby svou činností přispívali k dosažení cílů organizace
Kontrola- měření a korigování vykonané práce- soulad s plánem
VEDENÍ LIDÍ:
Jedna ze základních rdí každého vedoucího
Principy vedení:
1. soulad cílů jednotlivců s cíly organizace
2. Motivace jako klíč k trvale udržitelné výkonnosti lidí
3. Vůdcovství jako způsob ovlivňování lidí tak, aby se snažili nadšeně a ochotně dosahovat cílů organizace
4. Jasná komunikace- jednoduchý a srozumitelný projev
KOMPETENCE- manažerská triáda
Umět- schopnost plnit své poslání, dosahovat požadovaný výkon
Chtít- být motivován zvyšovat a uplatňovat kompetenci- vědět proč
Moci- mít možnost uplatnit své kompetence, delegování pravomoci a odpovědnosti
MANAŽER- má určité vlastnosti a povinnosti
1. Povinnosti: k vlastníkovi majetku (řídí propůjčený majetek), vůči podřízeným, veřejnosti, lokalitě regionu, státu (placení daní), vůči sobě (může být vyhozen)
2. Vlastnosti: vrozené a získané
vrozené- touha po moci ( má ji cca 98% lidí), umění organizovat (každý 10. člověk umí organizovat), empatie= vcítění se (každý člověk reaguje jiným způsobem, 1 člověk z 1000), logické uvažování, temperament (určité chování)
získané- ekonomicky myslet, ovládat svou povahu, počítat, mluvit cizími jazyky
MANAŽERSKÉ FUNKCE:
Sekvenční (cyklické) a paralelní ( průběžné)
Sekvenční: organizování, vedení lidí, kontrola
Paralelní: rozhodování, komunikace, motivování, implementace(realizace), analyzování
Informační: sběr informací, personální zajištění, zajištění potřebných zdrojů
KONCEPT POSDCORB:
Planning- plánování
Organization- organizování
Staffing- výběr pracovníků
Directing- přidělování úkolů
Co-ordination- koordinování
Reporting- hlášení
Budgeting- rozpočtování