Marketing přednášky na průěbžný test
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- běžné nástroje (čtení knih, časopisů, obchodních publikací, rozhovory se zákazníky, dodavateli, distributory a dalšími partnery ve vnějším prostředí, rozhovory s jinými manažery a zaměstnanci
Marketingový výzkumný systém
- marketingoví manažeři však vyžadují řadu dalších informací, (znát konkurenční postavení na trhu, prognózu poptávky pro příští rok nebo účinnost propagace, spokojenost zákazníků)
- proto je třeba provádět vlastní marketingový výzkum
Získané databáze
- také nabízejí množství informací pro marketingová rozhodování
Marketingový výzkum
- je systematické určování, shromažďování, analyzování a vyhodnocování informací, které se týkají určitého problému trhu, který chce firma řešit
- rozlišuje:
- marketingový výzkum – systematická, komplexní a dlouhodobá aktivita
- průzkum trhu – slouží k řešení aktuálních jednorázových problémů
Základní typy výzkumu
- celková analýzu trhu – poskytuje přehled o trhu a jeho hlavních činitelích (poptávce, sortimentu, konkurentech)
- výzkum konečného spotřebitele – objasňuje skutečně chování zákazníků na trhu ve vztahu ke zkoumanému výrobku
- výzkum průmyslového trhu – zahrnuje výzkum mezi podnikatelskými subjekty
- výzkum konkurence – poskytuje hlubší pohled na chování konkurence než celková tržní analýza
- výrobkový výzkum – věnuje pozornost výrobku, jeho vlastnostem, kvalitě, obalu, značce a ceně
- výzkum reklamy – věnuje se přípravě reklamní kampaně i zjišťování její úspěšnosti
- výzkum image – sleduje obraz, který si zákazníci vytvářejí o firmě, jejích výrobcích či službách
- výzkum zahraničních trhů – přináší podobné informace o zvláštnostech, kterými se tyto trhy vyznačují, bývá náročnější a také nákladnější
Realizace marketingového výzkumu
- firmy mohou realizovat marketingový výzkum 2 způsoby:
- velké společnosti – mají vlastní marketingová výzkumná oddělení
- malé firmy – angažování studentů a vyučujících na VŠ na marketingových výzkumných projektech,
- využíváním počítačových informačních sítí,
- zkoušení konkurentů, využitím služeb zakázkových firem marketingového výzkumu apod.
Proces marketingového výzkumu
- má základní 4 kroky:
- definování problému a cíle výzkumu
- zpracování plánu výzkumu
- realizaci plánu výzkumu, sběr a analýzu informací
- interpretaci poznatků a zprávu o výsledcích
Definování problému a cíle výzkumu
- rozlišuje problém a cíl!
- Problém – otázky, na které potřebuje firma nalézt odpovědi
- Cíl – konkretizace toho, co má být, zjištěno; často bývá vyjádřen formou vědecké hypotézy
- cíl výzkumu musí být vymezen velmi přesně, často bývá vyjádřen formou vědecké hypotézy
- Může jít o cíl:
- poznávací (shromáždit potřebné informace o problému)