Marketing přednášky na průěbžný test
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- charakteristiky osobnosti
– zřetelné psychologické vlastnosti, které vedou k relativně stálému a pevnému vztahu k prostředí
Psychologické faktory
- vnímání
– proces, během nějž jednotlivec sbírá, třídí a interpretuje vstupní informace pro vytváření smysluplného obrazu světa
- charakteristiky
- selektivní pozornost – člověk není schopen věnovat pozornost všemu – proto si vybírá
- selektivní zkreslení – sklon lidí přizpůsobovat informace osobnímu názoru
- selektivní zapamatování - sklon zapamatovat si to, co je v souladu s jejich postoji
Učení
- změny chování jednotlivce na základě jeho předchozích zkušeností
- jsou utvářeny vzájemným působením pohnutek, stimulů, podnětů a reakcí
- mínění a postoje
- mínění – stálý názor člověka na něco (počítačové hry)
- postoj – vyjadřuje kladný nebo záporný vztah člověka a emotivní pocit vůči nějaké věci nebo myšlence (geneticky upravené potraviny)
Motivace
- motiv je potřeba, která je dostatečně silná k tomu, aby přinutila člověka jednat
- motivační teorie:
- Freudova – založena na předpokladu, že psychické síly, které ovlivňují lidské jednán, jsou převážně neuvědomělé
- Maslowova – tvrdí, že lidské potřeby jsou hierarchicky uspořádány od těch nejnaléhavějších po nejméně naléhavé
- Herzbergova (dvoufaktorová) – rozlišuje u produktu faktory způsobující nespokojenost a faktory způsobující spokojenost zákazníka
Druhy chování spotřebitele
- pro marketing je důležité pochopit mechanismus, podle kterého spotřebitel při nákupu jedná
- bereme v úvahu míru rozdílnosti mezi produkty a stupeň zaujetí spotřebitele při nákupu
VYSOKÉ ZAUJETÍ NÍZKÉ ZAUJETÍ PODSTATNÉ ROZZDÍLY KOMPLEXNÍ CHOVÁNÍ CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE HLEDAJÍCÍHO ROZMANITOST NEPODSTATNÉ ROZDÍLY CHOVÁNÍ SNIŽUJÍCÍ NESOULAD STEREOTYPNÍ CHOVÁNÍKomplexní chování
- spotřebitel vnímá rozdíly mezi produkty a na nákup se velmi soustředí (nákladné, složité a ne příliš často kupované produkty)
- úkol marketingu – informovat o vlastnostech produktu
Chování snižující nesoulad
- spotřebitel nevidí podstatné rozdíly, koupě bývá uzavřena rychle, později může zákazník pocítit rozladění – nesoulad mezi tím co chtěl a co má (nátěrové hmoty)
- úkol marketingu – udržovat spojení se zákazníky i po koupi
Stereotypní chování
- lidé nepotřebují získávat a vyhodnocovat informace o produktu, protože ho znají a jsou spokojení (mýdlo, zubní pasta)
- úkol marketingu – slevy, vzorky…., podnítit vyzkoušení daného produktu
Chování spotřebitele hledajícího rozmanitost
- nízká míra zaujetí, přestože mezi produkty existují podstatné rozdíly, zákazník často střídá druhy z touhy po rozmanitosti (sušenky)
- úkol marketingu – převést chování spotřebitele na stereotyp (reklama, dominace na pultech)