Marketing přednášky na průěbžný test
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Proces rozhodování při koupi
- identifikace problému – spotřebitel si uvědomí nějakou potřebu (= starý mobil už nefunguje)
- shromažďování informací – stimulovaný spotřebitel může, ale nemusí hledat s různou intenzitou další informace (= reklamy na mobilní telefony, operátory, doporučení přátel, reference na internetu)
- hodnocení alternativ – je proces individuální pro každého spotřebitele a každou nákupní situaci
- rozhodování a výběr produktu – do rozhodnutí vstupují i postoje jiných lidí, příjem rodiny, změna ceny…
- chování spotřebitele pro koupi (= spokojenost)
Spokojenost přináší tyto důsledky
- věrnost
- generalizaci – přechod z věrnosti k výrobku na věrnosti firmě
- kladné slovo z úst k ústům
Nespokojenost přináší
- rozladění
- snížit rozladění lze- poskytování záruk, možností vrácení zboží
Používání produktu
- skladování – není s ním tedy příliš spokojen
- prodej nebo výměna – další prodej tím utrpí
- nový způsob použití – nutno reagovat reklamou
- vyhození - starat se, jak s produktem dále naložit, zvláště poškozuje-li živ. prostředí
Typy nákupních rozhodovacích procesů
- rutinní – projevuje se u zboží, které spotřebitel dobře zná, které nakupuje běžně
- omezené řešení problému – pokud se jedná o zboží nakupované občas
- rozšířené rozhodování - je uplatňování všech fází rozhodování
Přijetí nového výrobku – adopční proces
- spotřebitel prochází ve svém vztahu k novému výrobku několik stádií
- povědomí – uvědomuje si existenci noviny na trhu
- znalost – rozšiřuje své povědomí o další informace
- zájem – objevuje se zaujetí a orientace na výrobek
- vyhodnocení – hodnocení pro a proti nového výrobku
- pokus – vyzkoušení výrobku
- přijetí (adopce) – spotřebitel začne výrobek pravidelně kupovat, používat
Jak se šíří inovace – difuzní proces
5 kategorií spotřebitelů (E. M. Rogers)
- inovátoři
– kupují výrobek jako první spotřebitelští radikálové, nastolují trendy (asi 2,5 %)
- rychle přijímající
– jsou novým výrobkům velmi otevření, spotřebitelé liberálové „v mezi zákona“ (13,5 %)
- rychlá většina
– přijímají nový výrobek dříve než průměrný spotřebitel, mají ho rádi, ale jsou opatrnější (34 %)
- pomalá většina
– výrobek koupí, až když jej užívá jejich okolí, konzervativní (34%)
- opozdilci
– přijímají výrobek až když má nebo nakupuje snad každý, spotřebitelští ultrakonzervativci (16%)
Přednáška 6 26. 10. 2011
Marketing
Analýza trhu organizací a analýza konkurence
(proč a jak nakupují organizace)
Trh organizací – B2B trh (business-to-business)
- mezipodnikový trh
- je tvořen organizacemi (firmami) a jednotlivci, kteří kupují výrobky a služby pro účely své hospodářské činnosti (prodej, pronájem, další zpracování atd.)