Obecná ekonomie a mikroekonomie přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-Volný vstup do odvětví
-Stejná míra informovanosti všech subjektů na trhu
-Mnoho výrobců na trhu jednoho výrobku
-Bezrozdílná produkce
-dokonalá konkurence:
-Výrobce nemůže ovlivnit tržní cenu produkce. Tržní cena výrobku se změní jedině tehdy, když se změní i cena všech ostatních výrobků na tomto trhu.
-Jedinou metodou jak maximalizovat zisk v dokonalé konkurenci při nezměněném rozsahu produkce je odstraňování zbytečných nákladů ve výrobě.
-Dokonalá konkurence = výrobci jsou bezprostředně zainteresovaní na vyhledávání úspor. V tom je její dokonalost.
-V reálném světě se můžeme setkat s různými formami nedokonalé konkurence.
-monopol:
-Jediný výrobce určitého produktu na trhu = absolutní moc nad spotřebitelem.
-Monopol = faktická likvidace konkurence na straně nabídky.
-Růst cen je limitován pouze koupěschopností spotřebitelů.
-Krajní extrém dokonalé konkurence, nikoliv však nereálný.
-Ochromené působení tržního mechanismu musí být doplněno státní regulací.
-oligopol:
-Větší nedokonalost než u monopolistické konkurence.
-Na trhu zůstalo jen několik výrobců se značnou ekonomickou silou = brání zájemcům k vstupu na trh (přístup do odvětví je omezen).
-Oligopol nutí spotřebitele kupovat za vyšší ceny, protože mají možnost omezovat nabídku a tím nutí spotřebitele, aby za zboží, kterého je na trhu méně platil vyšší cenu.
-Konkurence je omezena a odehrává se převážně v necenové oblasti.
-monopolistická konkurence:
-Charakteristika monopolistické konkurence:
-Trh jednoho výrobku s mnoha výrobci
-Volný vstup na tento trh
-Produkt je diferencovaný
-Ceny různých typů výrobků se mohou lišit
-Prosazují se všechny typy cenové i necenové konkurence = zvýšení zisku lze dosáhnout i jiným způsobem, než hledáním úspor při výrobě.
-funkce trhu:
-Trh má v ekonomice své přesně vymezené funkce, které spočívají v hledání odpovědí na otázky:
-Co? – řeší konkurence na straně poptávky (spotřebitelé mají k dispozici tzv. peněžní hlasy)
-Jak? – určuje konkurence na straně nabídky (soutěž mezi výrobci rozhoduje o tom, za kolik se bude vyrábět, v jaké kvalitě, na jaké technické úrovni)
-Pro koho? – se vyrábí, určují důchody, které se formují na trhu výrobních faktorů (mzdy, renty, zisky a úroky)
-Dokonale konkurenční trh (abstraktní model) by dokázal odpovědět na tyto otázky sám (bez dalších vlivů a zásahů).
13.10.
Teorie racionální volby
-racionální volba:(zamýšlení nad tím, jak se chovají ekon.sub. )
-lidé jsou racionální tvorové, vedení vlastním zájmem(aby uspokojili, co nejvíc své potřeby / vlastní zájem převažuje nad zájmy ostatních)->člověk „homo economicus“
-každý jednotlivec činí rozhodnutí určená k tomu, aby maximalizovala jeho osobní blaho zal.na rozumném zhodnocení všech faktů
-spotřebitel se rozhoduje pro takovou volbu, která poskytuje největší užitek (uspokojení) s co nejmenším vynaloženým úsilím