Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Obecná ekonomie a mikroekonomie přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.42 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

-Volný vstup do odvětví

-Stejná míra informovanosti všech subjektů na trhu

-Mnoho výrobců na trhu jednoho výrobku

-Bezrozdílná produkce

-dokonalá konkurence:

-Výrobce nemůže ovlivnit tržní cenu produkce. Tržní cena výrobku se změní jedině tehdy, když se změní i cena všech ostatních výrobků na tomto trhu.

-Jedinou metodou jak maximalizovat zisk v dokonalé konkurenci při nezměněném rozsahu produkce je odstraňování zbytečných nákladů ve výrobě.

-Dokonalá konkurence = výrobci jsou bezprostředně zainteresovaní na vyhledávání úspor. V tom je její dokonalost.

-V reálném světě se můžeme setkat s různými formami nedokonalé konkurence.

-monopol:

-Jediný výrobce určitého produktu na trhu = absolutní moc nad spotřebitelem.

-Monopol = faktická likvidace konkurence na straně nabídky.

-Růst cen je limitován pouze koupěschopností spotřebitelů.

-Krajní extrém dokonalé konkurence, nikoliv však nereálný.

-Ochromené působení tržního mechanismu musí být doplněno státní regulací.

-oligopol:

-Větší nedokonalost než u monopolistické konkurence.

-Na trhu zůstalo jen několik výrobců se značnou ekonomickou silou = brání zájemcům k vstupu na trh (přístup do odvětví je omezen).

-Oligopol nutí spotřebitele kupovat za vyšší ceny, protože mají možnost omezovat nabídku a tím nutí spotřebitele, aby za zboží, kterého je na trhu méně platil vyšší cenu.

-Konkurence je omezena a odehrává se převážně v necenové oblasti.

-monopolistická konkurence:

-Charakteristika monopolistické konkurence:

-Trh jednoho výrobku s mnoha výrobci

-Volný vstup na tento trh

-Produkt je diferencovaný

-Ceny různých typů výrobků se mohou lišit

-Prosazují se všechny typy cenové i necenové konkurence = zvýšení zisku lze dosáhnout i jiným způsobem, než hledáním úspor při výrobě.

-funkce trhu:

-Trh má v ekonomice své přesně vymezené funkce, které spočívají v hledání odpovědí na otázky:

-Co? – řeší konkurence na straně poptávky (spotřebitelé mají k dispozici tzv. peněžní hlasy)

-Jak? – určuje konkurence na straně nabídky (soutěž mezi výrobci rozhoduje o tom, za kolik se bude vyrábět, v jaké kvalitě, na jaké technické úrovni)

-Pro koho? – se vyrábí, určují důchody, které se formují na trhu výrobních faktorů (mzdy, renty, zisky a úroky)

-Dokonale konkurenční trh (abstraktní model) by dokázal odpovědět na tyto otázky sám (bez dalších vlivů a zásahů).

13.10.

Teorie racionální volby

-racionální volba:(zamýšlení nad tím, jak se chovají ekon.sub. )

-lidé jsou racionální tvorové, vedení vlastním zájmem(aby uspokojili, co nejvíc své potřeby / vlastní zájem převažuje nad zájmy ostatních)->člověk „homo economicus“

-každý jednotlivec činí rozhodnutí určená k tomu, aby maximalizovala jeho osobní blaho zal.na rozumném zhodnocení všech faktů

-spotřebitel se rozhoduje pro takovou volbu, která poskytuje největší užitek (uspokojení) s co nejmenším vynaloženým úsilím

Témata, do kterých materiál patří