Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Obecná ekonomie a mikroekonomie přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.42 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

-2) opačná situace- snížení důchodu, množina tržních příležitostí se nám sníží, nemůžeme si dovolit moc kombinací statků, jako dřív

-3) mění se sklon, když zlevní statek X, sníží se nám cena, zvětší se nám množina tržních příležitostí ve směru X

-4) opačná situace- pokud statek zdraží, při rozpočtovém omezení si toho tolik nemůžeme dovolit a množina příležitostí se nám zmenší

-5) stejná situace jako 3), ale u Y / statek Y zlevní, můžeme si dovolit spotřebovávat víc a množina se nám zvětší

--linie rozpočtu je negativně skloněná přímka

->sklon vyjadřuje ochotu spotřebitele nahrazovat jeden statek druhým

­->určujeme jako podíl ceny statku x na ceně statku y (-Px/Py)

-v rámci ekonomické teorie je skoln označován jako MEZNÍ MÍRA SUBSTITUCE VE SMĚNĚ

(exchange-směna / udává sklon) MRSE= -(∆y/∆x)=Px/Py (když směníme něco za něco, co nám z toho výjde)

-změna Y ke změně X

-míra je založena na podílu

-z úhlu spotřebitele hledáme cesty, jak se dostat do optimální situace

-spotřebitelské preference:

-preference spotřebitele-zjištění, že jeden statek je lepší(užitečnější),než druhý (holka si dá dva jablka a jednu tatranku a kluk naopak)

-jak popsat spotřebitelovy preference? UŽITEK…

->budeme preferovat statek x před statkem y, pokud spotřeba x přinese lepší užitek než spotřeba statku y

-JAK ALE MŮŽEME ZMĚŘIT UŽITEK?

->dva přístupy-kardinalistická a ordinalistická verze

-kardinalistický přístup:

-kardinalismus(původ slova kardinální-rozhodující)považuje užitek za měřitelný

->kardinální jednotky-utily,užitky(William StanleyJevons, 1871, neoklasická škola- následovala po škole klasické, Adama Smithe předělali k obrazu svému, představitel teorie užitku neoklas.školy)

-salší představitelé Carl Menger, Hermann Heinrich Gossen (vymysleli dva pojmy, představitelé marginální školy-mezní a mezní užitek je 1 z proměnných, kterými se dala užitečnost měřit)

-měříme pomoci celkového užitku a mezního užitku

-celkový užitek (TU)-užitek z celkové spotřeby

-mezní užitek (MU)-změna celkové užitečnosti vyvolaná změnou spotřeby statku o jednu jednotku (W.S.Jevons,1862)

MUx=∆TU/∆x

-nejdůležitější vlastnost MU je, že klesá

->zákon klesajícího mezního užitku nebo-li první Gossenův zákon (H.H.Gossen) říká, že užitek spotřebitele z uspokojení každé jeho spotřeby klesá s tím, jak roste stupeň nasycení

-(jdu na Lysou, 1.pivo(100%) je pro mě nejdůležitější, 2.míň(90%), 3.(70) protože si dali ostatní, 4.(60%), o 5.(40%) už nevím)

-užitek spotřebitele má s růstem spotřeby tendenci klesat->příklad:množství vypitého piva po náročném turistickém výstupu

-číselně vyjádřil výše uvedený zákon Carl Menger (1841-1921, rakouská škola) pomocí Mengerovy škály

-s růstem spotřebovávaného množství se užitek spotřebitele zvyšuje stále pomaleji

Témata, do kterých materiál patří