Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Obecná ekonomie a mikroekonomie přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.42 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

-Adam Smith (1723-1790-škola: 1.ekonomické ucelené myšlení / zastánce volného obchodu, přičítá se mu autorství „Lesefer“-nechte konat, nechte být / neviditelná ruka trhu / taky říkal, že lidé jsou racionální), před ním Aristoteles (350l.př.Kr.- těmito pojmy se zabýval jako první), Francois Quesnay (cca 1750- člověk upřednostňuje vlastní zájmy / za dob Ludvíka 15.)- primárním ekonomickým stimulem každého je jeho vlastní zájem

-v současnosti se myšlenka „homo economicus“ označuje jako teorie racionální volby spotřebitele

->lidé činí nejrůznější ekonomická rozhodnutí založená na nákladech a přínosech (bankovní lupič-musí analyzovat přínosy(bude bohatý)->a náklady(začne uvažovat, co by se mu mohlo stát, že ho mohou zastřelit, zavřít ho / záleží jestli je víc mínusů nebo plusů / vidina milionů ho donutí banku vyloupit, pro tisíce by to asi neudělal )

-1992 GaryBecker (Nobelova cena za ekonomii v oblastni TRV- aplikoval ji na rodinu, zločiny a lidský kapitál->to co do sebe investujeme, abychom to v budoucnosti mohli využívat=znalosti, dovednosti= dobré zaměstnání atd.) (když TRV analyzoval, závěr= rodiče nefinancují vzdělání svých vlastních dětí, jenom proto, aby se ty děti měly lépe, ale aby se na konci měly lépe rodiče-> děti budou mít lepší příjem a můžou rodiče podporovat)

-je idea TRV realistická?

-teorie spotřebitele:

-spotřebitel spotřebovává - zvolí kombinaci statků a služeb, kt.mu při dané úrovni důchodu přinese nejvyšší možný užitek (maximalizace užitku- co si můžu dovolit, mám nějaké rozpočtové omezení)

­->dvě otázky: JAKÁ KOMBINACE JE PRO MĚ NEJLEPŠÍ?

-MOHU SI TUTO KOMBINACI DOVOLIT?

-určitá přesně stanovená kombinace statků=spotřební koš (2 statky kvůli grafu)

-omezené finanční množství prostředků,kt.máme pro kombinaci určenu=rozpočtové omezení spotřebitele

-Px(price-cena daného statku).x(množství) + Py(cena).y(množství) = I(income-příjem spotřebitele) (=musí se rovnat tomu, co vydáme)

-soubor spotřebních košů, které má spotřebitel při daném rozpočtovém omezení možnost získat – MNOŽINA TRŽNÍCH PŘÍLEŽITOSTÍ

-hranici množiny tržních příležitostí tvoří- LINIE ROZPOČTU (BL)

-statek x a y

-linie rozpočtu- hranice přes kterou nemůžeme jít, někde začíná, někde končí

-I/px – hraniční body (spotřebováváme při našem rozpočtovém omezení, nějaký statek, když spotřebujeme 10 statků, které stojí 10Kč jeden, tak nám na druhý statek nic nezbyde)

-když spotřebováváme maximum statku Y, logicky nemůžeme spotřebovávat statek X

-snažíme se pohybovat na linii rozpočtu

-linie má směrnici= sklon (důležitý pro to, abychom pro další analýzu zjistili, kde je naše optimální hranice)

-linie rozpočtu (BL) a její polohy:

-1) změna důchodu- linie se posunuje rovnoběžně, buď nahoru nebo dolů, když se zvýší, posunuje se nahoru (koupíme si více statků, máme větší možnosti kombinace statků)

Témata, do kterých materiál patří