Management výpisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
1. ZÁKLADY MANAGEMENTU
1) vedení lidí-vykonávání úkolů prostřednictvím práce jiných,-umění dosahování cílů organizace rukama a hlavou druhých osob;
2) specifické f-ce vedoucích-provádět manažerské činnosti, kam patří – rozhodování, organizování, vedení lidí, plánování, kontrola, …;
3) předmět studia-vědecká disciplína,-praktický postup;
Definice: -proces využití podnikových zdrojů k dosažení určeného organizačního cíle,-systematické provádění všech manažerských f-cí a vhodného využití všech zdrojů ke stanovení a dosažení podnikových cílů ,-výkon řídích f-cí zabezpečující splnění systému
„4 E“:-účelnost (effectiveness) – znamená dělání správných věcí,-účinnost (efficiency) – znamená provádění věcí správným způsobem,-hospodárnost (economy) – znamená dělat věci s min. náklady,-odpovědnost (equity) – znamená dělat věci spravedlivě a podle práva;
MANAGERSKÉ ČINNOSTI-plánování,-organizování,-vedení lidí,-kontrola,-motivace,-komunikace,-rozhodování;
MANAGERSKÉ PŘÍSTUPY-cyklické (sekvenční) → plánovaná,-průběžné (paralelní);
plánování →organizování →vedení lidí →kontrola (koloběk); hmotné zdroje → technologické knihy, budovy, pozemky, zařízení,nehmotné zdroje → image firmy,finanční → peníze;
MANAGER -vrozené vlastnosti – touha po moci, empatie (schopnost vcítit se), intelekt, potřeba řídit, přirozená inteligence, vhodný temperament;-získané vlastnosti – odborné znalosti problematiky, eko. vlastnosti umožňující hosp. řízení, soc. psych. znalosti, znalosti metod řízení, dobrý zdrav. stav, dobrá tělesná i duševní kondice; Kontrola→ techn.znalosti →vedení→ vize; Top manager-↑Střední manager-↑Operativní managerTypizace charakteristického managera: Podnik se zakládá-VIZIONÁŘ (prorok), Podnik proráží na trh-BARBAR, Podnik vyzrává-BUDOVATEL, Podnik je na vrcholu-SYNERGETIK, Podnik začíná slábnout-ADMINISTRÁTOR, Podnik upadá-BYROKRAT, Podnik spěje ke konci-ARISTOKRAT;
MANAGERSKÉ ROLE :1) interpersonální role- reprezentant- podnikatel- vůdce- spojovatel zdrojů;2) informační role- monitor- šiřitel- mluvčí;3) rozhodovací role- řešitel konfliktů-poskytovatel- vyjednavač;- tři základní skupiny rolí jsou doplněny o: 4) administrativní role-administrátor,-správce rozpočtu,-kontrolor;
CHARAKTERISTIKA MANAGERSKÉ PRÁCE -činnost plná konfliktů,-práce v podmínkách permanentní nejistoty,-odpovědnost za výsledky podřízeného týmu,-práce s cizími zdroji,-hledání nové příležitosti,-neustále se vyhýbat hrozbám,-práce vyžadující umění komunikace,-umění motivovat,- umění nadchnout spolupracovníky pro dosažení cíle,-práce probíhající v časovém tlaku,-práce často s omezenou informační vybaveností,-práce vykonávaná prostřednictvím jiných lidí,-práce opírající se o využití autority;