Management výpisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Krátkodobé rozhodnutí podnikové aktivity: (přitažlivost BSC)-most mezi strategií a každodenní aktivitou,-zdůraznění vzájemné součinnosti jednotlivých aktivit,-ukazuje hybné síly podniku,-nabádá neustálému rčení a zlepšování,-převádí se do měřitelné podoby;7) metoda FRANCHIZA: -navazuje na někoho, kde je znám) … typický je McDonalds,-vzájemný systém partnerů ochotných spolupracovat,-výhoda: firma má zavedený produkt;
4.ROZHODOVÁNÍ
Rozhodování:-výběr alternativních průběhů činností a je základem plánování,-nelze postavit plán bez rozhodování, to je o začlenění zdrojů, o způsobu postupu, o image, …,-manager považuje rozhodování za svoji hlavní práci, protože musí „nepřetržitě“ rozhodovat o tom, co má být uděláno, kdo to má udělat, kdy a kde a čas od času jak to má být uděláno,-je též součástí každodenního života každého člověka a průběh činností nelze posuzovat izolovaně, protože každé rozhodnutí se přenáší i na ostatní plány; -charakteristika problému :Strukturované- Nestrukturované; -charakteristika rozhodování: Programové-Neprogramové;
1. linie-TOP manager P… plánování,O…organizování,K…kontrola,V…vedení lidí
Programové rozhodnutí : – je dáno postupy, předpisy, pravidly, normami → na zákl. toho vynáším strukturu …,– se týká strukturovaných nebo rutinních problémů a tento druh rozhodnutí se spoléhá na již dříve stanovená kritéria;
Neprogramové rozhodnutí :–TOM manager musí tvůrčím postupem řešit problémy → rozhodovat bez jakýchkoliv postupů,- jsou používána na nestrukturované, nové a nedostatečně definované situace ojedinělého charakteru,- veškerá strategická rozhodnutí jsou neprogramovými, protože vyjadřují subjektivní odhady,- naopak problémy na nejnižší řídící úrovní jsou většinou rutinní a vyžadují pouze malou rozhodovací volnost u příslušného managementu;
MANAGERSKÉ MÝTY A REALITA (Henry Mintzberg) MÝTUS 1:Manager je hlavně systematický plánovač uvažující vysoce racionálně se strategickým zaměřením.,REALITA:Činnosti, kt. manager vykonává jsou orientovány krátkodobě bez strategické perspektivy, jejich charakter ; Je různý a je rozdroben do řady úkolů, kt. se musí nezbytně vykonat. Je tedy orientován akčně.; MÝTUS 2:Ke své práci potřebují manageři komplexní a globální informační systém, kt. je třeba s velkými náklady vybudovat a neustále inovovat., REALITA:Manager ve skutečnosti pracuje se zlomkovitými informacemi, kt. mají pouze relativní platnost. Nejproblematičtější jsou takové, kt. získal osobními kontakty.; MÝTUS 3:Proces řízení je založen výhradně na racionálních a vědeckých pravidlech, REALITA:Je přesně opačná, úsudek a intuice jsou klíčovými prvky práce managera a rozhodují základním způsobem o jeho úspěšnosti.;
Význam a omezení racionálního rozhodování: Vzhledem k existenci cílů je rozhodovací proces jádrem plánování a takový proces můžeme chápat jako:a.vytváření předpokladů,b.identifikování alternativ,c.hodnocení alternativ z hlediska zvolených cílů,d.vybírání alternativ neboli uskutečnění rozhodnutí; add a) vytváření předpokladů:-racionalita rozhodování, -říká se, že efektivní rozhodování musí být racionální, -ve snaze dosáhnout nějakého cíle musí manager nalézat alternativní možnosti, jak dosáhnout cílů za daných podmínek a omezení,-dále musí shromažďovat informace pro potřeby hodnocení alternativ, -lidé se zřídka chovají dokonale racionálně, důvodem je: -že se nejedná o rozhodování o minulosti, ale rozhodování se uskutečňuje směrem do budoucna a budoucnost je prakticky vždycky neurčitá, -že je prakticky nemožné poznat veškeré alternativy jak dosáhnout cílů, zejména tehdy, jestliže rozhodování zahrnuje příležitosti udělat něco, co se nikdy předtím nedělalo, -i když jsou k dispozici moderní analytické a výpočetní zařízení, nelze všechny alternativy analyzovat; Racionalita rozhodování je ohraničená omezenými informacemi, časem a neurčitostí budoucích podmínek, a proto každé rozhodování v sobě zahrnuje určitou dávku rizika.