Management výpisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Přínos „Henry Forda“ managementu -výroba jediného normalizovaného výrobku v masové produkci (typ T, vyráběný v době od 1. 10. 1908 do 25. 5. 1927 v počtu 15 mil. ks), -zavedení hromadné výroby (náhrada kusové výroby), kt. umožňovala maximální dělbu všech pracovních operací na nejjednodušší úkony a tím i specializace strojů a lidí, -max. využití nekvalifikovaných dělníků, k práci stačilo pouze zapracování, -prosazování časové mzdy. Tempo práce a tím i výkon pracovníka určovalo rychlost montážního pásu., -hlavní podstata hromadné, proudové výroby je v organizaci, -vytvoření normalizované jakosti vstupů, -zavedení min. mzdy a zkrácení prac. doby na 8 hod. denně, -přednostní určení ceny hotového výrobku a pak teprve výpočet nákladů;
3.MODERNÍ MANAGEMENT
add 1) psychologicko-sociální přístup; a) Maslowova teorie: 1) seberealizace,←potřeba úcty ,←pocit sounáležitosti ,←fyziologické potřeba, ←potřeba bezpečí a jistoty; 2) seberealizace,←potřeba úcty,←sdílení hodnoty v podniku, ←stabilita (zajištění) příjmů,←mzda, plat, příjem;
b) Herzbergova teorie -satisfaktory – mají příznivý dopad (uznání, prac. růst),-disatisfaktory – faktory, kt. mají negativní dopad (jsem podřízený a nemůžu se dostat na pozici vedoucího); c) teorie X a Z (McGregor):X – typ lidí, kt. nechce pracovat (musím je honit do práce),Y – typ lidí, kt. pracuje rád (styl vedení: demokratický, liberální);
add 2) procesní přístupy;
add 3) systémové přístupy;
add 4) kvantitativní přístupy; -využívají matematické postupy;
add 5) pragmatické přístupy:-v praxi se to ověřuje,-MBO metoda (autor P. F. Drucker),-„7SP metoda (autor Kinsey) -7 vlastností: - strategie, struktura, systém řízení (evropské-americké firmy),- styl vedení, sdílené hodnoty, skills (dovednosti), staff (zaměstnanci), (asijské firmy);SOUČASNÝ MANAGEMENT-začal v 70. letech a pořád pokračuje,-podnikatelské prostředí je velice proměnlivé,-integrace národních ekonomik do velkých celků (EU),-Japonská výzva – USA ve výrobě aut předběhlo Japonsko,-Nebývalý rozvoj spojovacích a výpočetních technologií;
Managerské metody: 1) benchmarking - srovnávání se s nejlepším : a) kritéria srovnání,b) vytvoření interních dat,c) výběr podniku pro srovnání,d) vyhledat data,e) srovnání a aplikace,f) realizace; - nejlépe se využívá ve službách; 2) metoda „3C“ -zákazník (customer), (chování zákazníka),-konkurence (competition), (sleduje konkurenci),-změna (change), (firma); - jednoduché, rychlé, účinné, bezpečné; 3) metoda outsourcing - vyčleňování méně důležitých dat (neklíčových činností mimo podnik); 4) insourcing - je opakem k 3) (podnik sám provozuje činnosti, kt. dosud odebíral od jiných firem); 5) třílístková organizace; 6) metoda BSC (autoři Norton, Kaplan):
Dlouhodobá vize a strategie organizace: -finanční a kapitálová perspektiva,-zákaznická perspektiva (zájem odběratelů),-interní operační a inovační perspektiva (bezproblémové řízení, zlepšování),-vývojová, rozvojová perspektiva ;