Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Kompletně zpracované přednášky

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.94 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

•  another lending is prepared – lending on Mars 

 
1969 – Richard Nixon – a new US president  

 
1969 

 Azlatlan Movement 

-  movement initially of Mexican-Americans and  Latino (people who speak Spanish) 
-  Latino is nowadays the 2nd large minority group in America 
-  during the war: Mexico lost 2/5 of its territory (Arizona, California, New Mexico, Texas) 
-  that was the 1st wave of Spanish speaking people who became citizens (USA accepted the borders) 
-  the 2nd wave of Spanish speaking immigrants came with influence of the USA in Porto Rico and Cuba 

(when Cuba became a communist country in 60’s, many Cubans left the country) 

-  and the 3rd wave came through economic immigration – from Mexico and countries of central and South America 

(people jumped on trade trains – there are of course lots of accidents) 

1969 - Woodstock Festival 
-  it took place: Woodstock, NY 
-  artists: Jimi Hendrix, Janis Joplin 

Richard Nixon (37th President)

(1969 – 1974) 

-  this border with Mexico and USA – there is desert (many people try to cross the desert, even pregnant women 

because the law in the USA – who is born in the USA is a citizen of States) 

-  all these groups together constitute (představují) the Latinos/Hispanics 
-  among these Spanish speakers, the most coherent group and most aware group of their identity are 

Mexican-Americans – the war (1848) was a war of conquest (dobytí) - We did not come to the USA, the USA came 

to us, we are not immigrants 

-  movement of emancipation (zrovnoprávnění) of Mexican-Americans – initiated by students and university 

professors from Colorado (the aim was: they wanted cultural rights, they wanted to be allowed to use Spanish 
in courts and in schools - bilingual education, recognized and appreciated heritage (dědictví)) 

Témata, do kterých materiál patří