Práce s textem - Funkční styly (Svobodová)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zpravodajské žánry - například, zpráva, krátká zpráva (noticka), rozšířená zpráva, článek, oznámení, výzva, komuniké, publicistický referát (zpravodajský útvar s analytickými rysy), reportáž (psaná i mluvená – přechod mezi zpravodajskými a analytickými útvary).
Analytické (neboli publicistické v užším smyslu) – nejen předávají informace, ale též je analyzují, komentují a hodnotí, mají funkci informační, ale také ovlivňovací, přesvědčovací (persvazivní), získávací. Analytické komunikáty předávané informace analyzují, dodávají k nim argumenty a prezentují určité postoje k těmto informacím. Analytický styl je typický nejen automatizací vyjádření, ale především převládajícími prostředky stylové aktualizace (např. nezvyklá forma vyjádření, užití obrazných pojmenování aj.), jež napomáhají k upoutání pozornosti adresátů a odhalují i postoje autora. Autor i při nezbytné snaze o objektivitu může vyjádřit subjektivní názor.
Základní vrstvou jazyka je spisovný jazyk, časté jsou i výrazy hovorové, příp. nespisovné, expresivní. Slohový postup informační je doplňován dalšími postupy, především úvahovým, popisným, příp. výkladovým.
Rysy:
- slohový postup informační, též úvahový a výkladový,
- automatizace, modelovost vyjadřování,
- výrazné využití aktualizace (obrazná vyjádření, metafory, metonymie,
nespisovné vrstvy jazyka, expresivní jazykové prostředky),
- vedle objektivnosti, též subjektivní prvek.
Analytické žánry – například, úvodník, editorial (útvar podobný úvodníku, jeho autorem bývá šéfredaktor časopisu), komentář, glosa (pojímána jako poznámka na okraj), recenze, kritika, projev, proslov, diskuze, debata, polemika, interview, reklama, v současné době se rozvíjí specifický typ publicistiky – investigativní (pátrací).
Reklama – přesvědčovací a ovlivňovací funkce
- stručnost
- záměrná grafika (zvýraznění)
- adresnost sdělení (sociální a věkové skupiny)
- bezprostřednost a působivost
- zapamatovatelnost
- kreativita vyjadřování
Přesvědčování v reklamě někdy překračuje přijatelnou mez a dochází k manipulaci s adresátem a k vnucování nabídky.
Různé typy reklamy: např.
-rýmované - Jedna káva druhou dává. (Dadák)
-rýmované se zvukovou shodou - V září naše ceny září.
-přirovnání s „jako“ - Spánek jako v pohádce. (lůžkoviny BENAR)
- metafora - Utkání snů. (EUROTEL)
- kontrast - Malý velký telefon. (PAEGAS)
- řečnické otázky- Řešení? Je po ruce. (EUROTEL)
- přísloví, rčení - Váš KODAK, Váš dům.
- napodobování filmů, televizních pořadů – Ostře sledované úspory. (Pojišťovna Winterthur), S Teslou mě baví svět.
atd.
Beletristické - mají funkci informační, ovlivňovací a též estetickou (obrazná vyjadřování, emocionalita, humor), zpracování aktuálních témat zábavným, ironickým nebo humorným tónem, vtipně a duchaplně s cílem kritizovat veřejný jev, vyvolat okamžitou reakci, snaha věc napravit, pointa. Výrazovými prostředky se blíží stylu umělecké literatury.