Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Práce s textem - Funkční styly (Svobodová)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (56.41 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Slohové postupy - informační, popisný

Slohové útvary – viz Struktura

Cvičení

Charakterizujte následující útvary administrativního stylu:

1.

TJ Příšovice

Fitnes,s.r.o.

Belgická 21

100 00 Praha Příšovice 9. 3. 2013

Věc: Objednávka tělocvičného nářadí

Vážení pánové,

na základě Vaší inzerce v posledním čísle Hospodářských novin objednáváme pro naši tělovýchovnou jednotu

  • 10 ks zdravotních nafukovacích míčů o průměru 70 cm, 350,-Kč/1ks

  • 8 ks gymnastických molitanových žíněnek o rozměru 250-150-25cm, 3200,-Kč/1ks.

Zboží si vyzvedneme a odvezeme svým nákladním autem. Očekáváme Vaši zprávu, kdy a v kterém skladu si budeme moci objednané zboží vyzvednout. Fakturu zaplatíme příkazem k úhradě.

S pozdravem

Jan Novák

jednatel

2.

Já, podepsaná Jana Novotná, rodné číslo 561211/057, bytem v Praze, Nádražní 4, zmocňuji svou dceru, paní Zuzanu Novou, rodné číslo 801110/3456, bytem v Kladně, Luční 1469, aby mě zastupovala při uzavření kupní smlouvy s panem Petrem Šubrtem, bytem v Benešově, Lesní 32, o prodeji pozemku v katastrálním území Benešov, pozemková parcela číslo katastrální 893 o výměře 2478 m2.

Praha 27.6.2011 ……………….

úředně ověřený podpis zmocnitele

Publicistický styl

Je to styl sdělovacích prostředků, je vnitřně diferencovaný (styl zpravodajský, analytický a beletristický).

Funkce - sdělovací (informační),

- agitační (získávací, přesvědčovací, ovlivňovací),

- vzdělávací, zábavná.

Forma:

  • mluvená (televize, rozhlas),

  • psaná (denní a periodický tisk - noviny, časopisy), internetové zpravodajství, zpravodajství formou SMS, teletext).

Rysy:

  • připravenost, promyšlenost,

  • oficiálnost,

  • výstižnost, přesvědčivost, jednoznačnost,

  • objektivita,

  • aktuálnost, rychlost.

Jazykové prostředky:

  • spisovný jazyk,

  • knižní i hovorový, nespisovný jazyk (jako prvek aktualizace),

  • publicizmy, frazeologizmy, odborná pojmenování, expresivní obrazná pojmenování, převaha jmen, číselné vyjadřování, zkratky, značky,

  • automatizované výrazy – obvyklé, očekávané v dané situaci (mít rezervy, ožehavý problém), příliš otřelé fráze – klišé,

  • aktualizované výrazy – prostředek ozvláštnění, nové, neobvyklé, slohově příznakové výrazy (např. rčení, přísloví, pořekadla, přirovnání),

  • větná stavba – věty jednoduché, nesložitá souvětí, zvl. podřadná, jednočlenné věty, výčty, hromadění synonym, různé věty podle modality (např. oznamovací, tázací, zvolací).

Jazykové prostředky automatizované – výrazy a ustálená spojení, která jsou vlastní politice, ekonomice, kultuře atd. V uvedených oblastech jsou tyto výrazy součástí příslušné terminologie a s informacemi o dané skutečnosti se přenášejí do publicistiky (např. podnikání, podnikatelský subjekt, privatizace, ekonomická integrace, mezinárodní dělba práce, politika mírového soužití aj.). Některá spojení vznikla až na půdě publicistiky (např. ozdravení poměrů, vytvořit prostor pro něco, konstruktivní jednání, společenská objednávka aj.). Tato vyjádření jsou charakteristická pro určitou dobu, publicisté je vždy používali jako prostředky v dané době stálé, neměnné. Jsou to prostředky automatizované, stereotypně se opakující. V publicistickém stylu jsou to výrazy z veřejného a politického dění čili terminologie politická, politologická, politickospolečenská. Tyto výrazy jsou též považovány za publicismy, např. politické spektrum, názorové spektrum, inflační spirála, rodinné stříbro, tandem politických stran, tandem ministrů, daňová politika, protidrogová politika aj.,

Témata, do kterých materiál patří