Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Práce s textem - Funkční styly (Svobodová)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (56.41 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Stále častější jsou také multiverbizovaná vyjádření. Jde o spojení slovesa s podstatným jménem konkretizujícím význam, zároveň ve stejném významu existují slovesa plnovýznamová, např. provést rozbor - rozebrat, podat důkaz - dokázat, provést analýzu - analyzovat, mít platnost - platit aj. Multiverbizované výrazy posilují jmenný charakter odborného vyjádření.

V oblasti slovních druhů a jejich kategorií lze v odborném stylu najít některá další specifika:

  • silný podíl substantiv a adjektiv (pojmovost, konkrétnost),

  • nižší podíl sloves, převládají slovesa statická, neplnovýznamová (být, mít, existovat, považovat, umožňovat aj.),

  • vyšší podíl deiktických zájmen (osobní, ukazovací a vztažná zájmena), která odkazují a posilují kohezi textu,

  • časté použití přítomného času, jež souvisí s nadčasovostí odborných textů,

  • velké množství spojek, příznačná jsou ustálená předložková spojení (tzv. nevlastní předložky, např. za účelem, v důsledku, v souvislosti aj.),

  • vysoký podíl genitivu (jednotné i množné číslo), např. návrh koncepce vědeckého výzkumu vysokých škol, ráz verbálního komunikátu odborného stylu,

  • vyšší míra opisného pasiva (je obsažen, výsledky byly publikovány),

  • multiverbizované výrazy (viz výše),

  • pojmovost a konkrétnost odborného textu je posilována užíváním konkrétních údajů, např. vlastních jmen, dat, fyzikálních či chemických značek, matematických symbolů aj.

Uvedené stylové normy odborného vyjadřování platí především pro psané odborné texty. U textů mluvených jsou normy uvolněnější a odpovídají komunikační situaci a prostředí, v nichž komunikace probíhá.

Druhy odborného stylu:

  • populárně naučný, popularizační (určen laikům) – komunikáty, které popularizují odborné poznatky (populárně odborná literatura, včetně článků v časopisech); míra popularizace je přímo úměrná věku a vzdělání adresáta,

  • prakticky odborný, pracovní (určen adresátovi znalému základní problematiky) – jde např. o texty blízké administrativním, jež slouží určité odbornosti, návody na užití výrobku, letáčky poučující o složení léku, jeho užívání a dávkování aj.,

  • vědecký neboli teoretický (určen odborníkům) – nejvyšší míra odbornosti, přesnosti a jednoznačnosti,

  • učební – tvoří specifickou dílčí odbornou sféru (učební texty, výklad ve školách) – prostřednictvím textů jsou předávány odborné poznatky v předem vymezené posloupnosti, míře a hloubce, mají vzdělat a poučit.

Stavba textu:

Struktura – promyšlená a poměrně ustálená

  • horizontální členění (lineární):

- popisný název textu,

- jasné členění na úvod, stať a závěr,

- úvod – uvedení do tématu, probuzení zájmu,

- stať – řešení zvolené tematiky, je dále vnitřně členěna

(odstavce, kapitoly, podkapitoly),

Témata, do kterých materiál patří