Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 22 - Sofisté a klasická filosofie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (33.16 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Platón

Platón 427–347 př. n. l.

- athénský filosof, ústřední pilíř; 20 let žákem Sokrata, teprve po jeho smrti se od něho odpoutal
- založil vlastní filosofickou školu – akademii – ta funguje až do jejího zavření v roce 529 n. l., císařem Justiniánem jako pohanská škola; tato škola je centrem rozvíjení Platónova dualismu
- usiluje o obhajitelné propojení světa jako ustavičné proměny (Herakleitos) a světa jako neměnného (Eleatská škola)
- Spisy – dialogy

  • pod vlivem Sokratovým – ještě ne teorie idejí

  • akademie – Ústava, Faidros – o kráse a idejích; nesmrtelnost duše, převtělování; tělo jako hrob duše; rozdíl mezi tímto a oním světem; = dualismus

- spisy jsou psané formou filosofického dialogu s hlavním mluvčím Sokratem
- zde patrný vývoj od stanoviska sokratovského etického idealismu k úsilí o vytvoření systému objektivního idealismu pomocí učení o idejích
- začátky nauky o bytí – ontologie
- teorie bytí: pravé bytí je transcendentní (nad námi), nedostupné našim smyslům = nadřazení světa racionálních podstat světu smyslovému; skutečnou realitu mají jen ideje; vše ostatní je jen pomíjivá konkretizace idejí
povaha všeho jsoucna:
- 1) ideje = formy věcí – existují mimo čas a prostor, jsou nehmotné, nekonkretizované; jsou pravzory věcí, objektivní, ideální, neměnné podstaty; pro každý druh předmětu existuje pouze jedna idea, tato idea je trvalá, reálná a pravdivá, pochopí to jen filosof-vládce
- 2) skutečnosti fyzikálního a praktického světa – jednotlivé věci jsou pouhé odlesky idejí – proměňující se, nestálé a pomíjivé předměty; vše s čím se setkáváme jsou pouze pomíjivé, jednotlivé konkretizace idejí (jsou z hlediska absolutna nereálné, i když pro nás jsou konkrétní, hmotné)
- 3) stíny – odrazy těchto skutečných objektů a faktů; ve třetím stupni tvoří básníci a malíři obrazy věcí, které se vztahují k druhému stupni; stíny jsou naše poznání věcí
- příměr Podobenství o jeskyni
- lidé se rovnají bytostem v jeskyni, které nejsou schopny vidět nic ze skutečného světa; lidé leží v jeskyni za nimi oheň, oni vidí odrazy, stíny umělých předmětů, které na stěnu vykresluje světelný zdroj a toto považují za reálné
- pohlédli by-li však opačně, byli by oslněni (nepřivyklí tolika světlu) a stejně by nevěřili; pak, postupně přivyknuvší oči, teprve na světlo = pravé poznání
- jak by reagovali ti, kdož neviděli? – domnívali by se, že si jen zkazil oči, a že tedy únik za to nestojí
= smyslově vnímatelný svět neumožňuje žádné pravé poznání, nýbrž jen nejisté mínění
duše – tělo a duše jsou ostře odděleny, tělo je hrob duše; koncepce vrstevnaté duše

  • 1) žádostivá duše – chtíč – nejvíce spoutaný tělesností

  • 2) duše vášnivá, srdnatá mysl

  • 3) duše rozumná

- duše nazřela ideje v preexistenci, ale při vstupu do těla je zapomněla; teorie rozpomínání (pramení v indickém učení, tělo je žalář pro duši) – podstata poznávání věcí je dána rozpomínáním!
- radikální dualismus – u Platona se objevuje onen svět – tento svět se našeho nedotýká – Náš i Onen propojuje duše
- přirovnává duši k okřídlenému dvojspřeží (dle síly perutí je schopen se vznést do světa idejí, poznáním pukají obaly perutí, ty pak umožňují se vznést k nejvyššímu jsoucnu idejí
pojem umění (neztotožňuje umění s krásou, krása je jinde)
- umění přišlo na svět jako dovednost a vynalézavost, jimiž člověk mohl ukojit své hlavní potřeby, když pouhá příroda již nepostačovala – umění je to, co člověk přidává svým specificky lidským rozumem k přírodě, aby obstál v boji o existenci
- všechna díla umělců dosáhla svého cíle a byla dobrá a krásná tehdy, když umělec přihlížel k pojmu „pravé míry“ – matematický postup, měření; umění se stává vědecky řízenou činností
- mistr kteréhokoli umění je ten, kdo nejlépe zná účelnost svých výrobků
- „umělci“ reprodukují věci a pravá podstata jim uniká, pohybují se v nižších úrovních
- Platón je kritik umění – staví se konkrétním uměleckým realizacím velmi skepticky; ostrá kritika uměleckého napodobení (ilusionismu); řecký ilusionismus se zabývá pomíjivým světem
- umění je napodobování, Platon toto napodobování kritizuje
- stůl = stín ideje; obraz stolu = stín stínu – dostává se od pravdy ještě dál

Témata, do kterých materiál patří