Otázka č. 27 - Mladohegelovský materialismus, Iracionalismus, Pragmatismus, Pozitivismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Dílo:
Svět jako vůle a představa - to, co každodenní a vědeckou zkušenost uchopuje jako svět, je jen „jev“, který pravou povahu světa neprojevuje, nýbrž skrývá
Metafyzika lásky
Friedrich Nietzsche
1844 – 1900
obrací pozornost na člověka
vystudoval filologii, také ji přednášel na univerzitě v Basileji
trpěl duševní chorobou → stranil se lidí
ve své filosofii se zabývá třemi okruhy otázek:
1. Potřeba přehodnotit všechny doposud uznávané hodnoty
→ „filosofie kladivem“ – snaha rozbít všechny hodnoty
2. Učení o potřebě vypěstovat v člověku vůli po moci
3. Program nadčlověka
voluntarista i iracionalista – staví na vůli, na pudu a na citu
„Odhoďme morálku otroků Bůh je mrtev!“
- svět se změnil, je třeba přehodnotit hodnoty
- lidem již nestačí moudrost Boha
„Svět je nekonečný proces vznikání a zanikání.“
- dialektická myšlenka Herakleita – v kruhu
- uznává jedině náš svět, žádný další (nadpřirozený) neexistuje
- podstatou světa je vůle, přesněji vůle k moci → vůle sehraje významnou úlohu v boji se sebou samým (v jeho síle zbavit se dosavadních hodnot a předsudků) a v boji s ostatními lidmi, kteří nás v tomto úsilí nebudou chápat – jedině tímto bojem se z nás vytvoří vyšší a dokonalejší typ člověka - nadčlověk
- nadšen novou morálkou nadlidí, obdivuje autoritativní sílu (tyto názory ve 20. stol. obhajovaly násilí → zneužití – nacismus)
- F.N. se nechal Schopenhauerem inspirovat jen do určité míry. Jeho vůle je pozitivní silou, potřebuje se neustále něčeho zmocňovat, je vůlí k moci (z tohoto hlediska je agresivní a panovačná). Vůle si žádá, aby jí bylo vše dovoleno. To však není možné ve stávajícím řádu světa, proto je nutno přehodnotit všechny jeho základní hodnoty. Je potřeba prohlásit, že není pravdy, stará pravda (tu především přináší věda) je mrtvá, není morálky, stará křesťanská morálka je mrtvá (zrušili jsme ji tím, že jsme podle ní nežili), není boha, tradiční křesťanský bůh je mrtev (zabili jsme ho tím, že jsme v něho nevěřili). Je třeba zavést novou panskou morálku mimo dobro a zlo a stát se nadčlověkem, zříct se všeho, co ho brzdí, co ho činí slabochem. Tak skrze nadčlověka vůle překoná sama sebe a nedopustí, aby slabošsky zakrněla.
Profesor klasické filosofie a filolog
Byl vychován samými ženami,
Ovlivněn-Schopenhauerem, Feurbachem, Wagnerem
Byl velmi dobrý básník a spisovatel
Nazýván filosof s kladivem – rozbíjí staré hodnoty
Na konci života se zhroutil, nebyl schopen jasného přemýšlení, pečovala o něj matka se sestrou
Po Herakleitovi už neuznává žádného filosofa, vytváří nový filosofický slovník.
Kritizoval evropské myšlení a křesťanskou morálku.
Filosof sedmera ANTI
Antimoralistický – běžné lidi nazývá stádem. Existuje dvojí morálka páni a otroci. Být zlý vyvyšuje člověka nad stádo, přestává být průměrným a stává se silným. Silný člověk se stává zvířetem, které uvězněno do klece mravů, rozdírá sama sebe.