Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




soc. problemy prednasky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (504.08 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Je správní intervenovat sociologickým výzkumem do sociální reality? (ano x ne, odvozeno od pohledu na svět: sociální inženýrství, zdravý rozum, dopady do praxe: stavby domu, příklady prodeje alkoholu, poskytování půjček…)

  • Má sociolog/žka usilovat o sociální změnu?

  • Má se snažit změnit společnost k lepšímu?

  • Co je to „lepší“?

  • Má mít sociolog morální závazky, aby svým zkoumáním pomáhal? A komu? Zadavateli? Zkoumaným osobám? Těm, kdo platí výzkum? Marginalizovaným skupinám či různým obětem?

  • A co nadřazenost poznání nad zájmy zkoumaných osob?

Pozitivistický model zkoumání SP aneb jde o fakta!

  • Čerpá z pozitivistické filozofie (Comte, Durkheim, Weber, Parsons…)

  • Striktní požadavek morální neutrality vůči zkoumanému předmětu (osobám) Lazarsfeld: sociologická metoda = chirurgický skalpel

  • Princip poznávací nadřazenosti zkoumajícího vůči zkoumanému

  • Vyžaduje apolitičnost a emocionální nezainteresovanost – princip neangažovanosti

  • Má odpor k sociálnímu inženýrství a marxismu

  • Obavy z kontaminace subjektivními názory a zájmy

Kritika pozitivistického přístupu

  • Nesmyslnost sociologie jako empirické vědy hledající objektivistickou pravdu A. Gouldner („Anti-Minotaur“ 1962)

  • Přílišný expertismus či profesionalismus a bezduchý empiricismus, vedou k odtržení sociologů od zkoumané reality (výzkum pro výzkum) (+ vzpomeňte si na Giddense a Načirema)

  • Jde o technokratický přístup, který v konečném důsledku podporuje vládnoucí elity, které jsou zadavateli sociologického výzkumu SP - Machiavellismus

  • V moderní společnosti vědění, schopnost produkovat poznatky představuje velkou moc!

  • Díky technokratickému přístupu sociologů se moc stále více koncentruje v rukou vládnoucích elit.

Postoj pozitivismu aneb nevylijme s dítětem i vaničku

  • Facts matter!

  • Data potřebujeme a vědu pro vědu jistě někdy také!

  • Doba postfaktická aneb emoce vítězí?

  • Kritiku pozitivistického pohledu je tedy třeba vnímat v logice celkovém přístupu obecně, nikoli z perspektivy, že o data fakta nejde

Odbočka pokračuje: Kdo spíše věří konspiračním teoriím? (ibid.)

  • Osoby ve středním věku (45-54 let)

  • Méně vzdělaní (ZŠ + SŠ bez maturity)

  • Na kraji záleží víc než na vesnici či městě (Praha x Moravskoslezský kraj)

  • Spíš nespokojenost se svým životem

  • Vlažný vztah k demokracii (co z toho mám, úvaha o totalitě, pokud by se měli lépe)

  • Podobná míra nedůvěry k médiím či vládě jako u ostatních

  • Obava o ztrátu tradičních hodnot (ohrožení ze strany vnějšího aktéra)

  • Typická je odtrženost od politického dění, to považují za irelevantní pro kvalitu svého života

  • ! Mlčící většina! Často nemá na danou věc názor, prostor pro šíření konspirací.

I proto na datech a jejich interpretaci záleží!

Participační model zkoumání SP

  • Výzkumnou situaci popisuje jako vztah dvou typů poznávacích subjektů: vědců a laiků, z nichž každý přináší jiný druh poznání

  • Odmítá nadřazenost vědeckého poznání nad poznáním laiků (Giddens 1976)

  • Řídí se etikou začleňování zainteresovaných - zkoumaných, aktérů do výzkumné procedury

  • Poznávací proces chápe jako dialog všech aktérů tj. zainteresovaných na řešení SP – proces učení

  • Uznává požadavek společensky zodpovědné vědy – princip „accountability“ (McClung Lee)

Témata, do kterých materiál patří