soc. problemy prednasky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Je správní intervenovat sociologickým výzkumem do sociální reality? (ano x ne, odvozeno od pohledu na svět: sociální inženýrství, zdravý rozum, dopady do praxe: stavby domu, příklady prodeje alkoholu, poskytování půjček…)
Má sociolog/žka usilovat o sociální změnu?
Má se snažit změnit společnost k lepšímu?
Co je to „lepší“?
Má mít sociolog morální závazky, aby svým zkoumáním pomáhal? A komu? Zadavateli? Zkoumaným osobám? Těm, kdo platí výzkum? Marginalizovaným skupinám či různým obětem?
A co nadřazenost poznání nad zájmy zkoumaných osob?
Pozitivistický model zkoumání SP aneb jde o fakta!
Čerpá z pozitivistické filozofie (Comte, Durkheim, Weber, Parsons…)
Striktní požadavek morální neutrality vůči zkoumanému předmětu (osobám) Lazarsfeld: sociologická metoda = chirurgický skalpel
Princip poznávací nadřazenosti zkoumajícího vůči zkoumanému
Vyžaduje apolitičnost a emocionální nezainteresovanost – princip neangažovanosti
Má odpor k sociálnímu inženýrství a marxismu
Obavy z kontaminace subjektivními názory a zájmy
Kritika pozitivistického přístupu
Nesmyslnost sociologie jako empirické vědy hledající objektivistickou pravdu A. Gouldner („Anti-Minotaur“ 1962)
Přílišný expertismus či profesionalismus a bezduchý empiricismus, vedou k odtržení sociologů od zkoumané reality (výzkum pro výzkum) (+ vzpomeňte si na Giddense a Načirema)
Jde o technokratický přístup, který v konečném důsledku podporuje vládnoucí elity, které jsou zadavateli sociologického výzkumu SP - Machiavellismus
V moderní společnosti vědění, schopnost produkovat poznatky představuje velkou moc!
Díky technokratickému přístupu sociologů se moc stále více koncentruje v rukou vládnoucích elit.
Postoj pozitivismu aneb nevylijme s dítětem i vaničku
Facts matter!
Data potřebujeme a vědu pro vědu jistě někdy také!
Doba postfaktická aneb emoce vítězí?
Kritiku pozitivistického pohledu je tedy třeba vnímat v logice celkovém přístupu obecně, nikoli z perspektivy, že o data fakta nejde
Odbočka pokračuje: Kdo spíše věří konspiračním teoriím? (ibid.)
Osoby ve středním věku (45-54 let)
Méně vzdělaní (ZŠ + SŠ bez maturity)
Na kraji záleží víc než na vesnici či městě (Praha x Moravskoslezský kraj)
Spíš nespokojenost se svým životem
Vlažný vztah k demokracii (co z toho mám, úvaha o totalitě, pokud by se měli lépe)
Podobná míra nedůvěry k médiím či vládě jako u ostatních
Obava o ztrátu tradičních hodnot (ohrožení ze strany vnějšího aktéra)
Typická je odtrženost od politického dění, to považují za irelevantní pro kvalitu svého života
! Mlčící většina! Často nemá na danou věc názor, prostor pro šíření konspirací.
I proto na datech a jejich interpretaci záleží!
Participační model zkoumání SP
Výzkumnou situaci popisuje jako vztah dvou typů poznávacích subjektů: vědců a laiků, z nichž každý přináší jiný druh poznání
Odmítá nadřazenost vědeckého poznání nad poznáním laiků (Giddens 1976)
Řídí se etikou začleňování zainteresovaných - zkoumaných, aktérů do výzkumné procedury
Poznávací proces chápe jako dialog všech aktérů tj. zainteresovaných na řešení SP – proces učení
Uznává požadavek společensky zodpovědné vědy – princip „accountability“ (McClung Lee)