C 20 - Věda a kultura v Československu v období po 2. světové válce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Únorový převrat udělal za nadějným vývojem naší kultury náhlou a tragickou tečku. Socialistický realismus ve své nejdogmatičtější podobě se stal mírou všeho dění v kultuře. Vazby s kulturním děním na západ od železné opony byly zpřetrhány. Přitom nebylo teoreticky vyjasněno, co pojem socialistický realismus obsahuje. V této době však nešlo o vyhraněnou metodu. Stačilo, že byl klasický realismus doplněn „třídním pohledem“ a dal se do služeb monumentálním propagandistickým potřebám komunistické strany. Umění byla přisuzována role agitační a politickovýchovná.
Doposud nezávislé umělecké a kulturní spolky zanikly a na jejich místě byly vytvořeny centralizované instituce (Svaz československých spisovatelů v březnu 1949). Jednotné umělecké svazy a kulturní organizace přijímaly své členy na základě přísných kádrových měřítek. Tak se například v této době Jaroslav Seifert nestal členem Svazu československých spisovatelů.
Administrativní kroky uplatňované v kulturní sféře se v mnohém podobaly metodám známým z období nacistické okupace. Byla zavedena cenzura, která se vztahovala nejen na politický tisk, ale zasahovala i do umělecké sféry. Byly zrušeny kulturní časopisy, které se nehlásily k socialistickému realismu, zastaveno bylo vydávání řady knižních titulů, náklady některých již vytištěných knih zlikvidovány, omezoval se přísun informací ze zahraničí (zastaven dovoz většiny časopisů a knih ze Západu, započalo rušení poslechu zahraničního rozhlasu). Z knihoven byly vyřazovány knihy ideově či kádrově „závadných“ autorů. Na základě prvního seznamu zakázaných knih z října 1948, bylo z knihoven vyřazeno na 27 milionů výtisků. Byly znemožňovány kulturní aktivity umělců. Ze škol byli propouštěni nekonformní učitelé, mnozí umělci i vědci byli i uvězněni. Historik Záviš Kalandra byl dokonce v inscenovaném procesu se skupinou Milady Horákové odsouzen k trestu smrti a popraven.
Mnozí z kulturních pracovníků a umělců volili okamžitě či po čase odchod do emigrace (F. Peroutka, P. Tigrid, E. Hostovský, J. Voskovec a další).
V krátké době se umělecká scéna rozštěpila do tří proudů. Nejvýrazněji bylo dělení patrné v literatuře. Odchodem řady kulturních pracovníků a umělců ze země se vytvářel určitý proud české kultury v zahraničí. Vývoj tohoto proudu a osudy jeho představitelů byl různý. Někteří se odmlčeli. Nedokázali překonat problém odtržení od svého původního zázemí (spisovatelé Ivan Blatný, Jan Čep a jiní). Jiní postupně splynuli s novým prostředím a pokračovali v umělecké tvorbě ovšem za cenu ztráty kontaktu s českou kulturou (Jiří Voskovec) a jen jednotlivci rozvíjeli dále českou kulturu a jejich díla se po letech vrátila zpět do vlasti (F. Peroutka, P. Tigrid, E. Hostovský).