DP-Klimešová-Lucie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
s 30 položkami, které měří pozitivní a negativní aspekty pomáhajících pracovníků.
Dotazník obsahuje celkem 30 položek, které jsou rozděleny do tří hlavních oblastí (domén).
• Pocit spokojenosti z pomoci (Compassion Satisfaction) – zahrnuje položky: 3, 6, 12,
16, 18, 20, 22, 24, 27 a 30 a hodnotí uspokojení a radost z pomáhání druhým. Vyšší skór
odráží větší spokojenost se schopností efektivně poskytovat péči.
Pro ilustraci uvádíme několik příkladů položek, které jsou součástí této domény:
- 3. Mám pocit uspokojení z toho, že mohu pomáhat lidem.
- 18. Má práce mě uspokojuje.
- 30. Jsem šťastný/a, že jsem si vybral/a tuto práci.
•
Syndrom vyhoření (Burnout) zahrnuje položky: 1, 4, 8, 10, 15, 17, 19, 21, 26, 29
a sleduje negativní důsledky dlouhodobého pracovního stresu.
Na syndrom vyhoření byly zaměřeny například tyto následující položky:
- 19. Cítím se vyčerpán/a ze své práce.
- 21. Cítím se „zahlceně“, protože moje pracovní vytížení se zdá být nekonečné.
- 29. Jsem velmi starostlivý člověk.
•
Sekundární traumatický stres (Secondary Traumatic Stress) zahrnuje položky: 2, 5, 7, 9,
11, 13, 14, 23, 25, 28 a zjišťuje emoční vyčerpání spojené s péčí o pacienty
s traumatickými zkušenostmi (Stamm, 2010; Stamm, © 2009–2012).
Mezi otázkami dotazníku vztahujícími se k oblasti „sekundární traumatický stres“ lze uvést
například:
- 2. Příliš se zaměstnávám myšlenkami na lidi, kterým pomáhám.
- 5. Při neočekávaných zvucích sebou trhnu nebo se polekám.
39
- 23. Vyhýbám se určitým aktivitám nebo situacím, protože mi připomínají děsivé
zážitky lidí, kterým pomáhám.
Plné znění položek jednotlivých domén je uvedeno v Příloze P I.
Účastníci výzkumné studie byli požádáni, aby na Likertově škále vyjádřili, jak často
v posledních 30 dnech zažívali určité pracovní prožitky související s jejich profesí. Odpovědi
zaznamenávali na stupnici od 1 do 5, kde 1 = nikdy, 2 = zřídka, 3 = někdy, 4 = často, 5 = velmi
často.
Standardizovaný dotazník byl pečlivě vybrán po konzultaci s vedoucí diplomové práce
PaedDr. et Mgr. Marií Chráskovou, Ph.D, a to s ohledem na jeho unikátní a specifické zaměření
na pomáhající profese, jako jsou všeobecné sestry, lékaři či sociální pracovníci. Jeho vysokou
konstruktovou platnost potvrzují Králová, Andraščíková a Vévoda (2018), přičemž spolehlivost
dotazníku dokládá více než 200 publikovaných studií. Nástroj mimo jiné prošel lingvistickou
validací v českém a slovenském jazyce za podpory Univerzity Palackého v Olomouci.
ProQOL se využívá zejména ve zdravotnictví, dále v pohotovostních službách, sociální
péči a dalších pomáhajících profesích (Stamm, 2010).
Na základě českého překladu názvu standardizovaného dotazníku byl přizpůsoben