Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




DP-Klimešová-Lucie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.14 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Metodické doporučení pro poskytování psychosociální podpory ve zdravotnictví (2020)

doplňuje, že v rámci zlepšení pracovních podmínek a zajištění psychosociální podpory během

náročných událostí (úmrtí pacienta, hromadná neštěstí) jsou zaměstnavatelé povinni poskytovat

certifikovaná školení a peer programy zaměřené na podporu duševního zdraví.

Vévoda a kol. (2019) v rámci prevence zdůrazňují význam kontinuálního odborného

vzdělávání, které pomáhá nejen udržovat a rozvíjet odborné dovednosti, ale také lépe zvládat

stres a náročné situace profesního života. Vévodová a kol. (2016) se domnívají, že všeobecné

a praktické sestry, které mají možnost zúčastňovat se školení zaměřených na zvládání stresu

a věnují se kontinuálnímu vzdělávání či odbornému rozvoji, se cítí kompetentnější po profesní

stránce a lépe připravené čelit pracovním nárokům.

Duševní hygiena a její podpora

Dle poznatků Hosákové a kol. (2015) si sestry často nepřipouštějí své psychické obtíže

a považují se za zdravé.

34

Hosáková a kol. (2015) doporučují v rámci duševního zdraví sester zavést pravidelné

sledování standardizovanými nástroji (např. Mental Health Index) nebo stupnicí hodnocení

psychického zdraví. V rámci péče o duševní zdraví je vhodná duševní hygiena každého jedince,

která zahrnuje nastavení hranic, věnování se mimopracovním aktivitám a odpočinku,

zdůrazňuje Stamm (2010). Autorka také uvádí, že je klíčové sledovat své pocity a včas vyhledat

odbornou pomoc, jestliže se objeví příznaky vyhoření nebo sekundárního traumatického stresu.

Vévoda a kol. (2019) se připojují ke stejnému názoru a potvrzují, že pravidelné monitorování

symptomů vyhoření, případně sekundárního traumatického stresu, může hrát klíčovou roli

při zajištění vyšší kvality profesního života. Vévodová a kol. (2016) doplňují, že zavádění změn

musí být řízeno a plánováno ze strany vedení, neboť podpora a organizace ze strany vedení

vede k úspěšné realizaci požadovaných změn.

35

3 VÝZKUMNÁ ČÁST

Kapitola shrnuje metodiku provedené výzkumné studie a prezentuje její hlavní

výsledky.

3.1 Hlavní a dílčí cíle studie

Hlavním cílem bylo analyzovat kvalitu profesního života u zkoumaného souboru

praktických a všeobecných sester prostřednictvím standardizovaného dotazníku Professional

Quality of Life Scale (ProQOL) a ověřit souvislosti mezi jeho doménami (spokojenost

z pomáhání,

syndrom

vyhoření,

sekundární

traumatický

stres) a

vybranými

sociodemografickými faktory.

Dílčí cíle byly formulovány takto:

1. Zjistit úroveň spokojenosti z pomáhání u zkoumaného souboru praktických

a všeobecných sester a její rozdíly podle typu kvalifikace sestry.

2. Zjistit úroveň spokojenosti z pomáhání u zkoumaného souboru praktických

Témata, do kterých materiál patří