DP-Klimešová-Lucie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Metodické doporučení pro poskytování psychosociální podpory ve zdravotnictví (2020)
doplňuje, že v rámci zlepšení pracovních podmínek a zajištění psychosociální podpory během
náročných událostí (úmrtí pacienta, hromadná neštěstí) jsou zaměstnavatelé povinni poskytovat
certifikovaná školení a peer programy zaměřené na podporu duševního zdraví.
Vévoda a kol. (2019) v rámci prevence zdůrazňují význam kontinuálního odborného
vzdělávání, které pomáhá nejen udržovat a rozvíjet odborné dovednosti, ale také lépe zvládat
stres a náročné situace profesního života. Vévodová a kol. (2016) se domnívají, že všeobecné
a praktické sestry, které mají možnost zúčastňovat se školení zaměřených na zvládání stresu
a věnují se kontinuálnímu vzdělávání či odbornému rozvoji, se cítí kompetentnější po profesní
stránce a lépe připravené čelit pracovním nárokům.
Duševní hygiena a její podpora
Dle poznatků Hosákové a kol. (2015) si sestry často nepřipouštějí své psychické obtíže
a považují se za zdravé.
34
Hosáková a kol. (2015) doporučují v rámci duševního zdraví sester zavést pravidelné
sledování standardizovanými nástroji (např. Mental Health Index) nebo stupnicí hodnocení
psychického zdraví. V rámci péče o duševní zdraví je vhodná duševní hygiena každého jedince,
která zahrnuje nastavení hranic, věnování se mimopracovním aktivitám a odpočinku,
zdůrazňuje Stamm (2010). Autorka také uvádí, že je klíčové sledovat své pocity a včas vyhledat
odbornou pomoc, jestliže se objeví příznaky vyhoření nebo sekundárního traumatického stresu.
Vévoda a kol. (2019) se připojují ke stejnému názoru a potvrzují, že pravidelné monitorování
symptomů vyhoření, případně sekundárního traumatického stresu, může hrát klíčovou roli
při zajištění vyšší kvality profesního života. Vévodová a kol. (2016) doplňují, že zavádění změn
musí být řízeno a plánováno ze strany vedení, neboť podpora a organizace ze strany vedení
vede k úspěšné realizaci požadovaných změn.
35
3 VÝZKUMNÁ ČÁST
Kapitola shrnuje metodiku provedené výzkumné studie a prezentuje její hlavní
výsledky.
3.1 Hlavní a dílčí cíle studie
Hlavním cílem bylo analyzovat kvalitu profesního života u zkoumaného souboru
praktických a všeobecných sester prostřednictvím standardizovaného dotazníku Professional
Quality of Life Scale (ProQOL) a ověřit souvislosti mezi jeho doménami (spokojenost
z pomáhání,
syndrom
vyhoření,
sekundární
traumatický
stres) a
vybranými
sociodemografickými faktory.
Dílčí cíle byly formulovány takto:
1. Zjistit úroveň spokojenosti z pomáhání u zkoumaného souboru praktických
a všeobecných sester a její rozdíly podle typu kvalifikace sestry.
2. Zjistit úroveň spokojenosti z pomáhání u zkoumaného souboru praktických