Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




4.Zdr.pr

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (963.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

V organismu plní lipidy funkci:

  • Zdroje energie (ve srovnání se sacharidy a bílkovinami jsou energeticky nejhodnotnější);

  • Zásobní;

  • Stavební – jsou součástí biomembrán;

  • Ochrannou – tuková vrstva chrání orgány před mechanickým poškozením;

  • Termoregulační – fungují jako tělesná izolační vrstva;

  • Jako rozpouštědlo lipofilních vitaminů – A, D, E a K.

Nadměrný příjem tuků potravou způsobuje:

  • Zvýšené ukládání tuků a následně obezitu.

  • Zvýšené riziko incidence některých nádorových onemocnění (kolorektální karcinom, karcinom prsu, karcinom prostaty).

  • Imunosupresi.

  • Podílí se na hormonální dysbalanci organismu.

  • Zvýšený přívod cholesterolu se podílí na hypercholesterolémii a následném vývoji aterosklerózy, ICHS a chronické ICHDK.

  • Potraviny obsahující tuk poskytují vhodné podmínky pro produkci mykotoxinů a pro kumulaci lipofilních cizorodých toxických látek z prostředí (PCB, chlorované pesticidy, aflatoxiny, polycyklické aromatické uhlovodíky apod.).

  • Dvojné vazby nenasycených mastných kyselin jsou náchylné k oxidačním změnám, které vedou k peroxidaci lipidů buněčných membrán a k zátěži organismu oxidačním stresem. Proto je nezbytný dostatečný přísun látek s antioxidačním působením (vitamin C, E, A, β-karoten a jiné rostlinné antioxidanty

  • Nedostatek tuků má za následek nedostatečné vstřebávání vitaminů rozpustných v tucích (vitamin A, D, E a K).

2. Pedagogické dokumenty. RVP, ŠVP, tematické plány, třídní kniha, třídní výkaz, školní řád.

Pedagogické dokumenty

  • Jsou definovány Obstem jako materiály, které vymezují a určují práci ve škole a to jak učitelům, ředitelům, tak i žákům

  • Vztahují se na veškeré dění ve škole, včetně přípravy a realizace procesu výuky a z tohoto hlediska má funkce: koncepční, projektovou, organizační, hodnotící, kontrolní a zpětnovazebnou

  • Podle toho, která složka převažuje, se dají pedagogické dokumenty rozdělit na:

1. Teoretické pedagogické dokumenty

  • Převažuje funkce koncepční a projektová a jsou jimi standardy, učební programy, učební plány, učební osnovy, učebnice, metodické příručky, časově-tematické plány

2. Praktické pedagogické dokumenty

  • Převažuje funkce organizační, kontrolní, hodnotící a zpětnovazební. Jsou jimi vnitřní řád školy, třídní knihy, katalogové a žákovské listy, žákovské knížky

  • Souhrn pedagogických dokumentů se také označuje jako kurikulum

RVP – Rámcově vzdělávací programy

  • je závazný kutikulární dokument nejvyšší úrovně pro školství v České republice, jehož záměrem je vymezit výsledky vzdělávání a soubor učiva, které je škola povinna zařadit do svých školních vzdělávacích programů jakožto závazné pro žáky k osvojení

  • Struktura RVP

    • Charakteristika vzdělávání

    • Pojetí a cíle vzdělávání

    • Klíčové kompetence

    • Vzdělávací oblasti

    • Průřezová témata

    • Rámcový učební plán

    • Zásady pro tvorbu školního vzdělávacího programu

    • Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

    • Vzdělávání mimořádně nadaných žáků

    • Podmínky pro vzdělávání: materiální, personální, hygienické, organizační, atd.

    • Slovníček použitých výrazů

Témata, do kterých materiál patří