4.Zdr.pr
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
RVP se dělí dle jednotlivých etap vzdělávání a typu škol. Typy RVP v ČR:
RVP PV (předškolního vzdělávání)
RVP ZV (pro základní vzdělávání)
RVP ZV-LMP (pro základní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením)
RVP GV (pro gymnázia)
RVP SOV (pro střední odborné vzdělávání)
RVP ZUV (pro základní umělecké vzdělávání)
RVP JŠ (pro jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky)
ŠVP – Školní vzdělávací program
tvorba ŠVP vychází z RVP a skládá z několika částí:
Identifikační údaje (název ŠVP, vzdělávací program, studijní forma, zřizovatel…)
Charakteristika školy (velikost, vybavení, charakteristika pedagogického sboru, dlouhodobé projekty, mezinárodní spolupráce)
Charakteristika ŠVP (zaměření školy, profil absolventa, organizace přijímaček a maturity, zabezpečení žáků nadaných nebo se specifickými vzdělávacími potřebami)
Učební plán (tabulace učebního plánu, poznámky)
Učební osnovy (název předmětu, jeho charakteristika, vzdělávací obsah)
Hodnocení žáků a autoevaluace školy (způsoby klasifikace, oblasti, cíle autoevaluace…)
Časově tematické plány
Jsou konečnou představou o výuce ve školním roce
Vycházejí z učební osnovy daného předmětu
Mají podobu konkrétních tematických celků detailně rozpracovaných do jednotlivých kapitol – témat
Ke každému tematickému celku, každému tématu je uvedena konkrétní časová dotace, v kontextu s daným školním rokem (prázdninami, svátky, plánovanými sportovními a dalšími aktivitami)
Vytváří je učitel sám dle potřeb dané školy, schvaluje ho ředitel nebo jiný pověřený pracovník (zpravidla zástupce ředitele)
Třídní kniha
Každá škola je ze zákona povinna vést třídní knihu, která obsahuje průkazné údaje o poskytovaném vzdělávání a jeho průběhu, avšak forma tohoto dokumentu je pro školy nezávazná
Třídní knihy je možné vést v listinné nebo elektronické podobě, avšak jejich archivace je povinná v tištěné podobě
Nová podoba třídní knihy by měla umožnit školám zachytit nejenom základní informace o organizaci výuky, ale také podchytit důležité aspekty ve vyučovacím procesu pro další didaktickou i evaluační práci učitelů
Záznam průběhu vyučovacího procesu byl uzpůsoben potřebám výuky podle ŠVP, což učitelům umožní přehledně a systematicky zaznamenávat rozvíjení konkrétních dovedností žáků a taktéž zachytit směřování výuky k očekávaným výstupům a k utváření klíčových kompetencí
Zápisy by měly vystihovat činnostní zaměření výuky a orientaci na dovednosti žáků, měly by být co nejjednodušší a měly by poskytovat kvalitní přehled o způsobu výuky nejen učiteli, ale i vedení školy nebo kontrolním institucím
Části třídní knihy poskytují prostor pro zaznamenávání jiných organizačních forem výuky, než je klasická vyučovací hodina - projektů, kurzů a akcí školy. Ucelený systematický přehled těchto aktivit může být pro učitele a vedení školy užitečnou pomůckou například při závěrečném hodnocení práce třídy v daném školním roce
Třídní kniha obsahuje
Název školy
Školní vzdělávací program – název a datum, od kdy je platný
Povinné a volitelné předměty
Absence žáků
Zájmové útvary
Kontakty – jejich zápis lze provádět tužkou
Poznámky mající vliv na vzdělávání – dlouhodobé pobyty mimo školu, individuální vzdělávání, výuka dle IVP, datum dodatečného zařazení žáka do třídy
Skupiny – pokud probíhá výuka některých předmětů ve skupinách
Projekty – název a stručná anotace
Podpis učitele
Poznámky – organizační a jiné záležitosti týkající se žáků dané třídy