7.Zdr.pr
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Rozkládají sacharidy na organické kyseliny, které odvápňují sklovinu a snižují tvrdost - zub bolí (cítí více chlad, teplo)
- Bakterie hromadící se v ústech se shlukují a ulpívají na povrchu zubů v podobě lepkavé vrstvy – zubního plaku
- Rizikovými místy v ústech pro jeho tvorbu jsou zejména praskliny a různé otvory v zubech, prostory mezi zuby, okolí zubních výplní, korunek a můstků
- Některé druhy bakterií přítomných v plaku přeměňují cukr obsažený v potravinách, které jíme, v agresivní kyseliny narušující zubní sklovinu chránící povrch zubů
- Poškození se může vyskytnout všude tam, kde je sklovina vystavena působení kyselin včetně nechráněných kořenů zubů při úbytku dásně způsobeném parodontitidou
- Pokud není včas zahájena léčba kazu, často dochází k závažným komplikacím - Zubní kaz začne prorůstat hlouběji do zubu, kde může způsobit bolestivý hnisavý zánět v oblasti kořene - Jedinou možností léčby se v takovém případě stává ošetření kořenového kanálku nebo dokonce chirurgický zákrok
Rizikové faktory
Špatná hygiena
Nadměrný příjem cukrů
Věk
Těhotenství
Prevence - Důsledné a opakované odstraňování zubního plaku pravidelným čištěním zubů správnou technikou nejméně dvakrát denně včetně čištění mezizubních prostorů zubní nití a mezizubními kartáčkem
- Omezit konzumaci sladkostí obsahujících sacharidy, případně je nahradit sladkostmi bez cukru
- Pravidelně absolvovat návštěvu zubního lékaře a to alespoň jednou za půl roku
PŘÍPRAVA UČITELE NA VYUČOVACÍ HODINU, PLÁNOVÁNÍ VÝUKY, PŘÍPRAVA UČITELE NA VYUČOVÁNÍ. DRUHY PŘÍPRAV NA VYUČOVACÍ HODINU.
Příprava na výuku = Náročná myšlenková činnost, kdy si učitel opakovaně promítá v mysli celou vyučovací jednotku a zároveň provádí její úpravy tak, aby odpovídala jeho záměru
− Většina učitelů si výsledky této činnosti zaznamenává alespoň stručně, stanovená forma ale není − Příprava by měla být reálná
Projektování/plánování výuky má několik kroků
a) Studium kurikulárních dokumentů − Studium učebních osnov
- Důležité jsou zejména úvodní kapitoly, kde jsou formulovány výukové cíle, jichž mají žáci dosáhnout, K těmto cílům by měla výuka neustále směřovat
- Vedle osnov se důležitými kurikulárními dokumenty stávají také standardy vzdělávání − Studium učebnice - Je potřeba porovnat obsah učebnice s obsahem učiva vymezeným osnovami - V případě, že obsahy nesouhlasí, měl by se učitel rozhodnout o tom, který z doplňujících materiálů bude používat, aby bylo dosaženo cílů daných osnovami
b) Zjištění potřeb žáků − Kurikulární dokumenty je třeba porovnat s potřebami žáků a jejich dosavadními znalostmi
c) Tematický plán učiva − Kurikulární dokument školy
− Konečná představa o výuce ve školním roce − Stanovuje tematické celky, počty hodin, které se jim budou věnovat