Ustavni_vyvoj_od_roku_1848_do_roku_1918_na_nasem_uzemi_PREPRACOVANO
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
rady byli členové jmenováni panovníkem. Tato instituce se
zachovala až do neoabsolutismu.
13
Jednotlivým zemím byla přiznána samostatnost v mezích
říšské ústavy. Zemskou působnost stanovila ústava taxativně
(zemědělství, veřejné zemské stavby ze zemských prostředků,
dobročinné ústavy a zemské finanční hospodářství).
V mezích říšských zákonů mohly země vydávat bližší nařízení
v záležitostech obecních, školních, církevních a k zaopatřování a
ubytování vojska. Dále zemím příslušely ty záležitosti, které jim
byly přikázány říšským zákonodárstvím.
Výkonná moc byla v celé říši i ve všech zemích jediná a
nedělitelná. Příslušela výhradně císaři.
Zemské sněmy měly být složeny z poslanců tří zájmových
skupin. Sněm bděl nad dodržováním zemských zákonů a mohl
podávat stížnosti u vládních orgánů. Účastenství v zákonodárství
se nepřipouštělo.
Zemské zřízení bylo pro Království české vydáno 30. prosince
1849. Prohlásilo České království za korunní zemi a za nerozdílnou
součást rakouského mocnářství. Poměr této korunní země
k celému mocnářství upravovala říšská ústava a země požívala
samostatnosti jen v mezích stanovených ústavou.
Aby se zmenšila státoprávní váha a oslabilo se postavení
zemí oproti říši, centralisté v ústavním výboru decentralizovali
jednotné, celistvé země zavedením krajského zřízení. Čechy byly