Ustavni_vyvoj_od_roku_1848_do_roku_1918_na_nasem_uzemi_PREPRACOVANO
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
10
Federalistické vnitřní dělení říše nadále počítalo s říšským
sněmem skládajícím se ze sněmovny lidu a druhou komorou,
kterou měly obesílat zemské a krajské sněmy. Moc která nebyla
výslovně delegována na zemské sněmy automaticky připadala do
kompetence sněmu říšského.
Zákony museli být odsouhlaseny oběma komorami, přičemž
císaři příslušelo suspensivní právo veta. Pro náležitosti týkající se
ústavních změn byl potřeba souhlas 2/3 přítomných v obou
komorách při požadované 3/4 účasti. Vlastní federalizace se pak
měla uskutečnit podle národnostního, nikoliv územního, historicky
existující hranice respektujícího, klíče. Každá země měla mít
vlastní ústavu, v čele svého hejtmana a zemskou vládu
odpovědnou zemskému sněmu dle příslušného území.
Kroměřížský návrh zůstal ve státoprávním vývoji Rakouska
jediným
pokusem
o
vytvoření
ústavy
přímo
ze
středu
ústavodárného shromáždění. Zástupci všech národností, pro něž
měla ústava platit, se snažili sestavit moderní ústavu sami,
vzájemnou dohodou a stálým vyrovnáváním protichůdných názorů
a zájmů.15
1.4 Březnová ústava (Stadionova)
Politická situace se během zasedání kroměřížského sněmu
značně změnila. Příčinou bylo pokoření vídeňské revoluce
vojenskou silou, postup císařských vojsk v Itálii a Uhrách a také