Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




somat. a fyzio. char. žáka

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (968.77 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

ukončeném půl rove (alergie)

 mateřské mléko

o přední – sladší, řídké, stříká samo, je na žízeň

o zadní – hustější, tučnější, náročnější na sání (cca po 5 min. sání)

 chrup

o doba prořezávání prvních zubů (3. – 6. m.) = salivace, nespokojenost

o zubní lišta – základ zubů u embrya v 6. týdnu vývoje

o mléčný chrup tvoří celkem 20 zubů – 8 řezáků, 4 špičáky

 kyčle

o 3. – 4. měsíc osifikace (kostnatění)

o chrupavčitá hlavice stehenní kos

o kloubní jamka je mělká s neúplně rozvinutým horním okrajem -> tzv. stříškou

(horním okrajem acetabula, která samostatně osifikuje) -> neposkytuje tak hlavici
pevnou oporou

 motorický vývoj

o postupného posilování svalového systému

o zpočátku trhané, nepřesné a neohrabané pohyby

o 2. až 3. měsíc a chvíli udrží hlavičku „pase koníčka“

o přetáčení na podložce, otáčení hlavy – do 6. měsíce se naučí otáčet a bok, na břicho z

polohy na zádech

o v 6. měsíci sedí s oporou, „žabí pozice“

26

o v 8. měsíci sedí samostatně, leze z místa na místo, leze po schodech

o výrazná změna tvaru páteře

okolo 3. měsíce: krční lordóza

 prohnu dopředu v oblas krční páteře
 2. až 3. měsíc začíná na chvíli držet hlavičku

6. – 8. měsíc: se formuje hrudní kyfóza

 spojitost se sezením (6. měs. S oporou, 8. měs. bez opory)

11. a 12. měsíc: bederní lordóza

 protáhnu dopředu v oblas bederní páteře
 spojitost se stáním

o pohled fixuje ukazovaný předmět, sleduje zvuky v okolí

o velmi zvídavé, snaží se všechny předměty ohmatat a strkat do úst (nebezpečí

vdechnu malých předmětu

o snaha o úchop předmětu

4. až 8. měsíc dlaňový úchop (předměty si předává z jedné ruky do druhé)

 základní psychické potřeby – potřeba vnější s mulace

o „podnětné a bohaté“ prostředí přiměřené vývojové úrovni dítěte => s muly je

vhodné dávkovat

o přemíra podnětů = psychické přesycování

o nedostatek podnětů = psychické strádání – deprivace

batolecí období (1-3 roky)

 období mladších batolat (1. až 2. rok)
 období starších batolat (2. až 3. rok)
 tempo růstu tělesných rozměrů zpomaluje
 zdokonalování stavby a funkce orgánů a organismu jako celku
 dobře vyvinutý tukový polštář obaluje svalstvo a konče ny
 růst hrudníku do šířky
 trup je válcovitý
 břicho vyklenuto dopředu
 záda prohnutá
 1. období plnos
 kolem 18. měsíce se uzavírá velká fontanela
 rychlý nervový a motorický rozvoj
 zlepšení a zdokonalení hrubé a jemné motoriky

27

 2. rok

o bez pomoci se dokáže postavit

o umí se samostatně pohybovat, chodí bez pomoci

o umí sbírat předměty a hází s nimi (směr hodů je zpočátku náhodný, ale potom jsou

hody záměrně směřovány)

Témata, do kterých materiál patří