somat. a fyzio. char. žáka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ukončeném půl rove (alergie)
mateřské mléko
o přední – sladší, řídké, stříká samo, je na žízeň
o zadní – hustější, tučnější, náročnější na sání (cca po 5 min. sání)
chrup
o doba prořezávání prvních zubů (3. – 6. m.) = salivace, nespokojenost
o zubní lišta – základ zubů u embrya v 6. týdnu vývoje
o mléčný chrup tvoří celkem 20 zubů – 8 řezáků, 4 špičáky
kyčle
o 3. – 4. měsíc osifikace (kostnatění)
o chrupavčitá hlavice stehenní kos
o kloubní jamka je mělká s neúplně rozvinutým horním okrajem -> tzv. stříškou
(horním okrajem acetabula, která samostatně osifikuje) -> neposkytuje tak hlavici
pevnou oporou
motorický vývoj
o postupného posilování svalového systému
o zpočátku trhané, nepřesné a neohrabané pohyby
o 2. až 3. měsíc a chvíli udrží hlavičku „pase koníčka“
o přetáčení na podložce, otáčení hlavy – do 6. měsíce se naučí otáčet a bok, na břicho z
polohy na zádech
o v 6. měsíci sedí s oporou, „žabí pozice“
26
o v 8. měsíci sedí samostatně, leze z místa na místo, leze po schodech
o výrazná změna tvaru páteře
okolo 3. měsíce: krční lordóza
prohnu dopředu v oblas krční páteře
2. až 3. měsíc začíná na chvíli držet hlavičku
6. – 8. měsíc: se formuje hrudní kyfóza
spojitost se sezením (6. měs. S oporou, 8. měs. bez opory)
11. a 12. měsíc: bederní lordóza
protáhnu dopředu v oblas bederní páteře
spojitost se stáním
o pohled fixuje ukazovaný předmět, sleduje zvuky v okolí
o velmi zvídavé, snaží se všechny předměty ohmatat a strkat do úst (nebezpečí
vdechnu malých předmětu
o snaha o úchop předmětu
4. až 8. měsíc dlaňový úchop (předměty si předává z jedné ruky do druhé)
základní psychické potřeby – potřeba vnější s mulace
o „podnětné a bohaté“ prostředí přiměřené vývojové úrovni dítěte => s muly je
vhodné dávkovat
o přemíra podnětů = psychické přesycování
o nedostatek podnětů = psychické strádání – deprivace
batolecí období (1-3 roky)
období mladších batolat (1. až 2. rok)
období starších batolat (2. až 3. rok)
tempo růstu tělesných rozměrů zpomaluje
zdokonalování stavby a funkce orgánů a organismu jako celku
dobře vyvinutý tukový polštář obaluje svalstvo a konče ny
růst hrudníku do šířky
trup je válcovitý
břicho vyklenuto dopředu
záda prohnutá
1. období plnos
kolem 18. měsíce se uzavírá velká fontanela
rychlý nervový a motorický rozvoj
zlepšení a zdokonalení hrubé a jemné motoriky
27
2. rok
o bez pomoci se dokáže postavit
o umí se samostatně pohybovat, chodí bez pomoci
o umí sbírat předměty a hází s nimi (směr hodů je zpočátku náhodný, ale potom jsou
hody záměrně směřovány)