Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




somat. a fyzio. char. žáka

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (968.77 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

zážitků!)

 ak vní – je spojeno s ak vní činnos , experimentování X pasivní vnímání bez zapojení pohybu

a řeči (jen poslech) je v rozporu s charakteris kami vývoje dítěte v tomto věku!

 dítě vnímá především nápadné předměty a předměty mající vztah k činnos
 analýza zvuku různých zdrojů (zpěv ptáků, hluk nádobí…)
 barevné vidění = dítě zač. rozlišovat doplňkové barvy (růžová, oranžová…)
 nepřesné vnímání času a prostoru

paměť

 zejména mimovolní
 konec etapy – první projevy úmyslné pamě
 převládá mechanická paměť
 začíná se rozvíjet slovně logická

pozornost

 počátek – nestálá, přelétavá

31

 s postupujícím věkem – poč. úmyslné pozornos
 odvíjí se od věku, temperamentu a druhu vykonávané činnos

myšlení

 2-7 let předoperační stádium

o vnímají pouze jeden aspekt

 do 2 let – senzomotorické stádium
 zaměření na viděné a na prožitek! – dominují zrakové vjemy
 rozvíjí se pojmové myšlení (analýza, syntéza a srovnání) → prudký rozvoj mezi 4.-6.

rokem

představivost

 intenzivně se rozvíjí fantazie – obliba pohádek, výtvarného vyjádření
 představy bývají tak živé, že je dítě často nerozlišuje od reality, pomocí fantazijních

představ si i realitu vysvětluje

vývoj citu

 konkrétní činnost = zdroj citových zážitků!
 zlost a vztek – spíše při neúspěchu, jinak méně časté
 konec etapy: obavy z nereálných fantas ckých bytos , objevuje se strach ze smr

sociální vývoj

 do 3. let je rozhodujícím prostředím pro dítě rodina (uspokojování potřeb, formování tvořící

se osobnos )

 předškolní věk

o nezbytná etapa sociálního vývoje

o rozšiřování okruhu společenských vztahů (dítě se učí spolupracovat, soutěžit, vést

nebo se podřídit, pečovat o slabší…)

o rozvoj nezávislos a samostatnos (dítě dokáže část dne trávit mimo domov, který je

pro něj zázemím a místem, kam se stále vrací

 počátek: nástup do mateřské školy
 konec etapy: po dovršení 6. roku nástup do ZŠ

hra

 základní psych. potřeba dítěte
 hlavní činnost, ve které probíhá socializace
 uplatňuje se v ní učení a práce
 přínos:

o mo vační funkce

32

o emocionální uspokojení

o léčebný prostředek (odreagovaní, uvolnění napě )

 volná hra

o dítě si ji vymýšlí samo

o to, co dítě reprodukuje ve své hře, nemusí být odrazem skutečnos !

 hračka

o postupně oslabuje závislost na hračce

o dítě touží po opravdové hračce (co nejvíce odpovídající realitě), např. aby

plyšový pes vypadal jako živý, aby se hýbal a štěkal

lateralita

 po 4. roce se vyhraňuje převaha jedné ruky, která je podmíněna dominancí jedné

mozkové hemisféry nad druhou

 ambidextrie = nevyhraněná lateralita

Témata, do kterých materiál patří