somat. a fyzio. char. žáka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zážitků!)
ak vní – je spojeno s ak vní činnos , experimentování X pasivní vnímání bez zapojení pohybu
a řeči (jen poslech) je v rozporu s charakteris kami vývoje dítěte v tomto věku!
dítě vnímá především nápadné předměty a předměty mající vztah k činnos
analýza zvuku různých zdrojů (zpěv ptáků, hluk nádobí…)
barevné vidění = dítě zač. rozlišovat doplňkové barvy (růžová, oranžová…)
nepřesné vnímání času a prostoru
paměť
zejména mimovolní
konec etapy – první projevy úmyslné pamě
převládá mechanická paměť
začíná se rozvíjet slovně logická
pozornost
počátek – nestálá, přelétavá
31
s postupujícím věkem – poč. úmyslné pozornos
odvíjí se od věku, temperamentu a druhu vykonávané činnos
myšlení
2-7 let předoperační stádium
o vnímají pouze jeden aspekt
do 2 let – senzomotorické stádium
zaměření na viděné a na prožitek! – dominují zrakové vjemy
rozvíjí se pojmové myšlení (analýza, syntéza a srovnání) → prudký rozvoj mezi 4.-6.
rokem
představivost
intenzivně se rozvíjí fantazie – obliba pohádek, výtvarného vyjádření
představy bývají tak živé, že je dítě často nerozlišuje od reality, pomocí fantazijních
představ si i realitu vysvětluje
vývoj citu
konkrétní činnost = zdroj citových zážitků!
zlost a vztek – spíše při neúspěchu, jinak méně časté
konec etapy: obavy z nereálných fantas ckých bytos , objevuje se strach ze smr
sociální vývoj
do 3. let je rozhodujícím prostředím pro dítě rodina (uspokojování potřeb, formování tvořící
se osobnos )
předškolní věk
o nezbytná etapa sociálního vývoje
o rozšiřování okruhu společenských vztahů (dítě se učí spolupracovat, soutěžit, vést
nebo se podřídit, pečovat o slabší…)
o rozvoj nezávislos a samostatnos (dítě dokáže část dne trávit mimo domov, který je
pro něj zázemím a místem, kam se stále vrací
počátek: nástup do mateřské školy
konec etapy: po dovršení 6. roku nástup do ZŠ
hra
základní psych. potřeba dítěte
hlavní činnost, ve které probíhá socializace
uplatňuje se v ní učení a práce
přínos:
o mo vační funkce
32
o emocionální uspokojení
o léčebný prostředek (odreagovaní, uvolnění napě )
volná hra
o dítě si ji vymýšlí samo
o to, co dítě reprodukuje ve své hře, nemusí být odrazem skutečnos !
hračka
o postupně oslabuje závislost na hračce
o dítě touží po opravdové hračce (co nejvíce odpovídající realitě), např. aby
plyšový pes vypadal jako živý, aby se hýbal a štěkal
lateralita
po 4. roce se vyhraňuje převaha jedné ruky, která je podmíněna dominancí jedné
mozkové hemisféry nad druhou
ambidextrie = nevyhraněná lateralita