Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




somat. a fyzio. char. žáka

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (968.77 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

ucha

prořezávání zubů – 2. den ce

 postupná výměna dočasného chrupu za trvalý nastává ke konci předškolního věku
 po 5. roce první zuby druhé den ce

29

 2. typ výměny dočasného chrupu za trvalý

o I-typ – jako první se prořežou vnitřní řezáky

o M-typ – jako první se prořežou stoličky (šestky)

motorický vývoj

 pohyb je nejpřirozenější potřebou dítěte
 neustále zdokonalování pohybové koordinace, zdokonaluje se hrubá motorika
 poč. etapy => pohyby rukou a nohou méně koordinované
 4leté dítě => přeskakuje nízké překážky, jezdí na tříkolce
 5.-6. rok => skáče a dopadá na špičky, obratně hází míčem, zvládá činnos vyžadující

složitou pohybovou koordinaci (jízda na koloběžce, na kole, bruslení, lyžování,
plavání,..) obléká a svléká se bez pomoci, sebeobsluha

 ke konci se zlepšuje i jemná motorika (manipulace s tužkou, nůžkami, užívání příboru,

rozvoj zručnos )

osifikace

 cca v 6 letech dovršuje osifikace zápěstních kůstek
 význam pro rozvoj jemné motoriky

grafomotorický vývoj

 pro podporu raných psaných projevů je nutné u dítěte podporovat základní pracovní návyky

při kreslení a psaní, a to už v MŠ, např.

 správný posed
 uvolněné celé tělo
 uvolněná ruka
 správný úchop psacího náčiní
 správně položený papír

kresba

 Šimíčková-Čížovská a kol. dělí vývoj kresby do pě stádií

o 1. stadium črtací experimentace

o 2. stadium prvotního obrazu

o 3. stadium lineárního náčrtu

o 4. stadium realis cké kresby

o 5. stadium naturalis cké kresby

psychický vývoj

 do počátku předškolního věku zasahuje období prvního vzdoru (zejména mezi 2-3 rokem/až

do 5 let)

30

 rozvoj pohybu je úzce provázán s postupným rozšiřováním zkušenos dítěte
 rozvíjí se řeč, myšlení, paměť a fantazie,…

vývoj řeči

 po 3. roce se rychle rozšiřuje slovní zásoba dítěte (dostatek podnětů, pozor na ICT!) -> prudký

rozvoj, v 6 letech dítěte zní cca 4 síce slov

 počátek etapy – řeč zaostává za myšlením (dítě něco umí udělat, ale nedokáže to

pojmenovat)

 věty – delší a složitější, zlepšuje se mluvnická stránka
 druhé část etapy – řeč předbíhá myšlení, dítě si i samo vymýšlí slova pro označení neznámého

a různých situací

 dítě opakuje říkanky a básničky
 „PROČ“ = tzv. druhé ptací období
 egocentrická řeč, která později přechází v řeč vnitřní
 mohou se objevit vady řeči (patlavost, koktavost,…)

výrazný vývoj CNS

 mezi 4. a 5. rokem dosahuje mozek i obvod hlavy 80% defini vní velikos
 intenzivní rozvoj mozkové kůry podmiňuje celý psychický vývoj dítěte
 poznávací procesy = intenzivní vývoj

vnímání

 ovlivněno stavem analyzátorů, myšlením a hl. zkušenostmi dítěte (důležitost vlastních

Témata, do kterých materiál patří