somat. a fyzio. char. žáka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ucha
prořezávání zubů – 2. den ce
postupná výměna dočasného chrupu za trvalý nastává ke konci předškolního věku
po 5. roce první zuby druhé den ce
29
2. typ výměny dočasného chrupu za trvalý
o I-typ – jako první se prořežou vnitřní řezáky
o M-typ – jako první se prořežou stoličky (šestky)
motorický vývoj
pohyb je nejpřirozenější potřebou dítěte
neustále zdokonalování pohybové koordinace, zdokonaluje se hrubá motorika
poč. etapy => pohyby rukou a nohou méně koordinované
4leté dítě => přeskakuje nízké překážky, jezdí na tříkolce
5.-6. rok => skáče a dopadá na špičky, obratně hází míčem, zvládá činnos vyžadující
složitou pohybovou koordinaci (jízda na koloběžce, na kole, bruslení, lyžování,
plavání,..) obléká a svléká se bez pomoci, sebeobsluha
ke konci se zlepšuje i jemná motorika (manipulace s tužkou, nůžkami, užívání příboru,
rozvoj zručnos )
osifikace
cca v 6 letech dovršuje osifikace zápěstních kůstek
význam pro rozvoj jemné motoriky
grafomotorický vývoj
pro podporu raných psaných projevů je nutné u dítěte podporovat základní pracovní návyky
při kreslení a psaní, a to už v MŠ, např.
správný posed
uvolněné celé tělo
uvolněná ruka
správný úchop psacího náčiní
správně položený papír
kresba
Šimíčková-Čížovská a kol. dělí vývoj kresby do pě stádií
o 1. stadium črtací experimentace
o 2. stadium prvotního obrazu
o 3. stadium lineárního náčrtu
o 4. stadium realis cké kresby
o 5. stadium naturalis cké kresby
psychický vývoj
do počátku předškolního věku zasahuje období prvního vzdoru (zejména mezi 2-3 rokem/až
do 5 let)
30
rozvoj pohybu je úzce provázán s postupným rozšiřováním zkušenos dítěte
rozvíjí se řeč, myšlení, paměť a fantazie,…
vývoj řeči
po 3. roce se rychle rozšiřuje slovní zásoba dítěte (dostatek podnětů, pozor na ICT!) -> prudký
rozvoj, v 6 letech dítěte zní cca 4 síce slov
počátek etapy – řeč zaostává za myšlením (dítě něco umí udělat, ale nedokáže to
pojmenovat)
věty – delší a složitější, zlepšuje se mluvnická stránka
druhé část etapy – řeč předbíhá myšlení, dítě si i samo vymýšlí slova pro označení neznámého
a různých situací
dítě opakuje říkanky a básničky
„PROČ“ = tzv. druhé ptací období
egocentrická řeč, která později přechází v řeč vnitřní
mohou se objevit vady řeči (patlavost, koktavost,…)
výrazný vývoj CNS
mezi 4. a 5. rokem dosahuje mozek i obvod hlavy 80% defini vní velikos
intenzivní rozvoj mozkové kůry podmiňuje celý psychický vývoj dítěte
poznávací procesy = intenzivní vývoj
vnímání
ovlivněno stavem analyzátorů, myšlením a hl. zkušenostmi dítěte (důležitost vlastních