Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




somat. a fyzio. char. žáka

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (968.77 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

školní zralost

 stupeň ve vývoji, kdy je dítě schopné účastnit se úspěšně a bez zvláštních ob ží

společného vyučování ve třídě

 znaky zralos

o stupeň tělesného vývoje

proběhlá proměna postavy (změny v proporcionalitě = zlepšení
koordinace pohybů)

o psychická zralost

úroveň myšlení, vnímání a vyjadřování

o sociální vývoj

samostatnost

schopnost odloučit se na část dne od rodiny

schopnost zvládat vlastní citové projevy

hlavní příčiny školní nezralos

 biologické oslabení (např. u předčasně narozeného dítěte)
 nedostatky v tělesném vývoji
 rané poškození CNS
 výrazně podprůměrné rozumové schopnos
 neuro cký povahový vývoj
 nedostatky ve výchovném prostředí

33

růst a vývoj

 kvan ta vní změny a kvalita vní změny
 podmíněn 2 faktory

o gene ka 70%

o prostředí 30%

 růst

o komplexní a energe cky náročný děj (životní prostředí, fyzická a psychická zátěž,

výživa, pohybové ak vity…)

o gymnas ka, atle ka…, fyzické přetěžování, psychické vypě (stres), úrazy =>

potenciální zpomalení růstu a vývoje

 růstový spurt – za krátkou dobu hodně rychle vyroste
 růstová retardace – zpomalení růstu
 růst kos

o dlouhé kos

růstová ploténka / růstová chrupavka/štěrbina; epifyzární ploténka /
epifýzodiafyzární ploténka

chrupavčitá des čka, která umožňuje růst kos do délky

mizí ke konci puberty

o 3 etapy:

1. růstový, funkční vzestup (prenatální obd. – adolescence)
2. růst dokončen, setrvání funkcí na dosažené úrovni (dospělost)
3. postupný pokles fcí (stárnu , stáří)

o alometrický růst člověka

rozdílné míry růstu v různých částech nebo rozměrech organismů
během ontogeneze

metoda hodnocení soma ckého stavu u dě a dospívajících

 hodnocení růstu a vývoje dě /dospívajících
 posouzení fyzického i psychického vývoje dítěte/dospívajícího, jeho zdravotního a výživového

stavu

 auxologické parametry

o výška, hmotnost, BMI, obvod boků, břicha, hlavy, paže, podíl tukové složky, kožní řasa

 hodnocení měření se provádí pomocí percen lových grafů
 odchylka – např. zpomalený/zastavený růst, nevhodné složení stravy, probíhající

onemocnění (např. celiakie, diabetes,…)

34

percen l

 sta s cký parametr, který určuje, kde se nalézá měřená hodnota (hmotnost, výška, BMI

apod.) v rámci celé populace stejného věku a pohlaví

 vyjadřuje, jak se jednotlivý účastník umís l v rámci všech ostatních účastníků na stupnici do

hodnoty 100 (100 = nejvyšší umístění)

 procentuální ohodnocení konkrétní osoby
 percen lové grafy

o hodnocení růstu a vývoje dě /dospívajících

hodno se vývoj hodnot v čase

přihlíží se k tělesné kons tuci rodičů (výška, hmotnost, obvod hlavy =
ovlivněno gene cky)

Témata, do kterých materiál patří