somat. a fyzio. char. žáka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
školní zralost
stupeň ve vývoji, kdy je dítě schopné účastnit se úspěšně a bez zvláštních ob ží
společného vyučování ve třídě
znaky zralos
o stupeň tělesného vývoje
proběhlá proměna postavy (změny v proporcionalitě = zlepšení
koordinace pohybů)
o psychická zralost
úroveň myšlení, vnímání a vyjadřování
o sociální vývoj
samostatnost
schopnost odloučit se na část dne od rodiny
schopnost zvládat vlastní citové projevy
hlavní příčiny školní nezralos
biologické oslabení (např. u předčasně narozeného dítěte)
nedostatky v tělesném vývoji
rané poškození CNS
výrazně podprůměrné rozumové schopnos
neuro cký povahový vývoj
nedostatky ve výchovném prostředí
33
růst a vývoj
kvan ta vní změny a kvalita vní změny
podmíněn 2 faktory
o gene ka 70%
o prostředí 30%
růst
o komplexní a energe cky náročný děj (životní prostředí, fyzická a psychická zátěž,
výživa, pohybové ak vity…)
o gymnas ka, atle ka…, fyzické přetěžování, psychické vypě (stres), úrazy =>
potenciální zpomalení růstu a vývoje
růstový spurt – za krátkou dobu hodně rychle vyroste
růstová retardace – zpomalení růstu
růst kos
o dlouhé kos
růstová ploténka / růstová chrupavka/štěrbina; epifyzární ploténka /
epifýzodiafyzární ploténka
chrupavčitá des čka, která umožňuje růst kos do délky
mizí ke konci puberty
o 3 etapy:
1. růstový, funkční vzestup (prenatální obd. – adolescence)
2. růst dokončen, setrvání funkcí na dosažené úrovni (dospělost)
3. postupný pokles fcí (stárnu , stáří)
o alometrický růst člověka
rozdílné míry růstu v různých částech nebo rozměrech organismů
během ontogeneze
metoda hodnocení soma ckého stavu u dě a dospívajících
hodnocení růstu a vývoje dě /dospívajících
posouzení fyzického i psychického vývoje dítěte/dospívajícího, jeho zdravotního a výživového
stavu
auxologické parametry
o výška, hmotnost, BMI, obvod boků, břicha, hlavy, paže, podíl tukové složky, kožní řasa
hodnocení měření se provádí pomocí percen lových grafů
odchylka – např. zpomalený/zastavený růst, nevhodné složení stravy, probíhající
onemocnění (např. celiakie, diabetes,…)
34
percen l
sta s cký parametr, který určuje, kde se nalézá měřená hodnota (hmotnost, výška, BMI
apod.) v rámci celé populace stejného věku a pohlaví
vyjadřuje, jak se jednotlivý účastník umís l v rámci všech ostatních účastníků na stupnici do
hodnoty 100 (100 = nejvyšší umístění)
procentuální ohodnocení konkrétní osoby
percen lové grafy
o hodnocení růstu a vývoje dě /dospívajících
hodno se vývoj hodnot v čase
přihlíží se k tělesné kons tuci rodičů (výška, hmotnost, obvod hlavy =
ovlivněno gene cky)