somat. a fyzio. char. žáka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o kostního věku (skeletární maturace)
o zubního věku (prořezávání zubů / úroveň jejich mineralizace)
o pohlavního věku (sexuální maturace) (vliv hormonů; sleduje se vývoj sekundárních
pohlavních znaků
dívky: hodno se mamma + pubické ochlupení
chlapci: měření objemu testes + pubické ochlupení
o poměr intracelulární (BCM) a extracelulární (ECM) hmoty
chronologický (kalendářní) věk
určen datem narození, lze jej přesně vymezit
vyjadřuje čas, který uplynul od narození (roky, měsíce, dny...)
nevypovídá o morfologickém a funkčním stavu organismu (lidé, kteří vypadají starší,
mívají většinou biologický věk vyšší a naopak)
ŠKOLNÍ VĚK (KLADŠÍ 6/7-11 LET, STARŠÍ 11-15 LET)
hlavní činnos školního dítěte není hra, ale učení
mladší školní věk
mladší školní věk v užším poje – tzv. raný 6-8 let
střední školní věk 9-12 let
přechod do staršího školního věku se fyziologicky projevuje prvními známkami vývoje
druhotných pohlavních znaků
vývoj spíše plynul, s pokrokem ve všech oblastech = nejstabilnější úsek v dětství
velké životní změny
náhlá změna životních podmínek -> výrazná zátěž
některé dě si zvyknou poměrně rychle
pro některé dě je adaptace otázkou na několik měsíců
ob žná adaptace = zhoršení tělesného a zdravotního stavu (únava až vyčerpání,
snížená odolnost pro infekcím)
neuro zace dítěte = boles hlavy, břicha, ranní zvracení, poruchy spánku
zhoršení výsledků školní práce
39
omezení pohybu
= dítě musí dlouho klidně sedět je také omezen pohyb na čerstvém vzduchu
dlouhodobé sezení + delší doprava do školy → pravidelný zdroj únavy
vadné držení těla
neobjevuje se u dě předškolního věku
mladší školní věk
o nutnost setrvat delší dobu v určité poloze, omezení pohybu, nesprávné sezení na židli
o soubor odchylek od správného držení
o funkční vady, bez strukturálních změn na kostře
o lze jej vhodným svalovými úsilím vyrovnat
nábytek v učebně
zohledňovat rozdílnou výšku dě
podporovat správné držení těla
infekce
pokud dítě nechodilo do MŠ → vysoké riziko nákazy mnoha infek. onemocněními
zátěž a únava
soustavná školní práce
začátky čtení, psaní, počítání
o velmi namáhavá a únavná činnost
o velké nároky na nevyzrálou nervovou soustavu, smyslové vnímání, abstraktní myšlení
a přesné řízení svalové koordinace při jemných pohybech ruky
následek
o nechuť k pokračování v dané práci
o nutnost překonat odpor
o duševní napě
prevence
o prevence spočívá ve správné volbě, zda je rozumné dát dítě do školy či ne
spánek
spánek = základní forma odpočinku
potřeba u dítěte mladšího školního věku
o 7. rok – 12 hodin
