somat. a fyzio. char. žáka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o do schodů leze po čtyřech
o sedí na malé židličce
o snaží se kreslit tahy jsou vedeny zpočátku celou paží
o začíná držet lžičku a snaží se i najíst (ne vždy se ale stref), má snahu se napít i z hrnku
o začíná se výrazně projevovat preference ruky
o při čtení pohádek se snaží pomáhat otáčet stránky
3. rok
o chůze je jistější
o dítě chodí vzpřímeně
o vyhýbá se překážkám při chůzi
o umí chodit samostatně do schodů
o první pokusy o rovnováhu na jedné noze
o umí házet míčky (předměty) spodním obloukem
o umí šplhat na židli nebo a postel
o koncem 3. roku jsou pohyby dítěte víceméně cílevědomé a chůze je doplněna vyšším
kvalita vním stupněm pohybu během
o výrazně se zlepšuje koordinace očí a pohyby rukou (spojování kostek, umí třídit
předměty podle určitých znaků apod.)
o umí rozepnout zip, knoflík apod.
o umí jíst lžičkou, držet hrníček a napít se z něho
o koncem roku je prořezáno již všech 20 dočasných zubů, tj. prořezán kompletní
dočasný (mléčný chrup)
tělesná autonomie aneb rozhoduji se o svém těle
o nutno brát v potaz již od útlého dětství
o učíme dě , že každý má své vlastní hranice – ostatní je musí respektovat
o k doteku je nutný souhlas!!
dítě není předmět
pokud o dotek nestojí, dospělý to musí respektovat!
28
psychický vývoj
o učí se hygienickým návykům
o význačně se zdokonaluje řeč
velmi individuální
po 1. roce používá dítě asi 5 slov, reaguje na příkazy a zákazy
ve věku 1,5 roku zná okolo 30 slov
do konce 2. roku tvoří nepříliš složité věty
ve 3. roce zná nazpaměť dětské říkanky, jmenuje osoby, dává otázku PROČ?
o zač. rozeznávat, že okolní svět je dobrý a špatný
o socializuje se (2.-3. rok)
o období vzdoru („Já sám!“, 2.-3. rok)
OBDOBÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU (ZAČÁTEK 4. ROKU – 6 LET)
pomalejší tělesný růst (5-7 cm/rok, pravidelné, pomalé růstové tempo)
v počátcích této etapy má dítě stejný typ postavy jako batole (krátké konče ny, rela vně
velkou hlavu v porovnání s trupem)
od 2 let do konce 4. roku – období plnos (zaoblenost, dobře vyvinutý tukový polštář)
neutrální dětství
období života dítěte do 6 let (uložení tuku, stavba kostry a svalstva)
nejsou patrné pohlavní rozdíly mezi chlapci a dívkami
málo vyvinuté zádové +břišní svalstvo => břicho typicky vyčnívá dopředu a lopatky odstávají
nazad, trup je válcovitý bez zúžení v pase
mezi 5.-6. rokem první proměna postavy (změna proporcí lidského těla
mezi 5. a 6. rokem
1. období vytáhlos
roční přírůstek výšky mezi pátým a šestým rokem je zřetelný především u konče n, trup se
oplošťuje a zřetelně se člení na hruď a břicho
ztenčování vrstvy podkožního tuku
hlava roste pomaleji (v 6 letech tvoří jen 1/6 celkové tělesné výšky)
proporciální změny lze ověřit filipínskou mírou – dominantní ruka přes hlavu na boltec