Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




somat. a fyzio. char. žáka

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (968.77 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

o do schodů leze po čtyřech
o sedí na malé židličce
o snaží se kreslit tahy jsou vedeny zpočátku celou paží
o začíná držet lžičku a snaží se i najíst (ne vždy se ale stref), má snahu se napít i z hrnku
o začíná se výrazně projevovat preference ruky
o při čtení pohádek se snaží pomáhat otáčet stránky

 3. rok

o chůze je jistější

o dítě chodí vzpřímeně

o vyhýbá se překážkám při chůzi

o umí chodit samostatně do schodů

o první pokusy o rovnováhu na jedné noze

o umí házet míčky (předměty) spodním obloukem

o umí šplhat na židli nebo a postel

o koncem 3. roku jsou pohyby dítěte víceméně cílevědomé a chůze je doplněna vyšším

kvalita vním stupněm pohybu během

o výrazně se zlepšuje koordinace očí a pohyby rukou (spojování kostek, umí třídit

předměty podle určitých znaků apod.)

o umí rozepnout zip, knoflík apod.

o umí jíst lžičkou, držet hrníček a napít se z něho

o koncem roku je prořezáno již všech 20 dočasných zubů, tj. prořezán kompletní

dočasný (mléčný chrup)

 tělesná autonomie aneb rozhoduji se o svém těle

o nutno brát v potaz již od útlého dětství

o učíme dě , že každý má své vlastní hranice – ostatní je musí respektovat

o k doteku je nutný souhlas!!

dítě není předmět

pokud o dotek nestojí, dospělý to musí respektovat!

28

 psychický vývoj

o učí se hygienickým návykům

o význačně se zdokonaluje řeč

velmi individuální

po 1. roce používá dítě asi 5 slov, reaguje na příkazy a zákazy

ve věku 1,5 roku zná okolo 30 slov

do konce 2. roku tvoří nepříliš složité věty

ve 3. roce zná nazpaměť dětské říkanky, jmenuje osoby, dává otázku PROČ?

o zač. rozeznávat, že okolní svět je dobrý a špatný

o socializuje se (2.-3. rok)

o období vzdoru („Já sám!“, 2.-3. rok)

OBDOBÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU (ZAČÁTEK 4. ROKU – 6 LET)

 pomalejší tělesný růst (5-7 cm/rok, pravidelné, pomalé růstové tempo)
 v počátcích této etapy má dítě stejný typ postavy jako batole (krátké konče ny, rela vně

velkou hlavu v porovnání s trupem)

 od 2 let do konce 4. roku – období plnos (zaoblenost, dobře vyvinutý tukový polštář)

neutrální dětství

 období života dítěte do 6 let (uložení tuku, stavba kostry a svalstva)
 nejsou patrné pohlavní rozdíly mezi chlapci a dívkami
 málo vyvinuté zádové +břišní svalstvo => břicho typicky vyčnívá dopředu a lopatky odstávají

nazad, trup je válcovitý bez zúžení v pase

 mezi 5.-6. rokem první proměna postavy (změna proporcí lidského těla

mezi 5. a 6. rokem

 1. období vytáhlos
 roční přírůstek výšky mezi pátým a šestým rokem je zřetelný především u konče n, trup se

oplošťuje a zřetelně se člení na hruď a břicho

 ztenčování vrstvy podkožního tuku
 hlava roste pomaleji (v 6 letech tvoří jen 1/6 celkové tělesné výšky)
 proporciální změny lze ověřit filipínskou mírou – dominantní ruka přes hlavu na boltec

Témata, do kterých materiál patří