somat. a fyzio. char. žáka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o 10. rok – 10,5 hodin
délka spánku závisí na věku
čím mladší je organismus, m více spánku potřebuje
40
tělesný vývoj
etapa hraničena první a druhou strukturální přeměnou organismu
= období druhé plnos
velké individuální rozdíly stran růstu a hmotnos mezi dětmi jak v rámci pohlaví, tak i mezi
chlapci a děvčaty
etapa bisexuálního dětství – teprve začíná celkové pohlaví rozlišovat tvaru i chlapců a u dívek
o nejde o vývoj druhotných pohlavních znaků!
o pohlavní rozdíly naznačeny, k jejich plnému rozvinu dojde až v pubertě
akcelerace vývoje u děvčat
ke konci se u dívek objevují již první skutečné známky puberty
motorický vývoj
zpřesňuje se vizuomotorická koordinace (koordinace oko a pohyb)
zlepšuje se hrubá motorika
první proměna postavy s sebou nesla neobratnost, neohrabanost
dítě snadno a lehce získává pohybové dovednos
hra
o hlavní činnost => učení a práce
o hra ale stále nezastupitelnou relaxací
o počátky zájmu, které jsou však v přechodném prvku
psychický vývoj
pod vlivem soustavného a cílevědomého vzdělávání a výchovy
poznávací funkce
dítě nevyhovuje pasivní přijímání informací
chce se všeho zúčastnit zjis t vlastnos předmětu, jevů pochopit souvislos
v tomto ohledu je pozorné, vytrvalé, zvídavé a soustavné
vnímání (=> percepce, složitý proces, kterým jedinec organizuje svoje počitky a poznává
skutečnost)
o přestává být náhodné a stává se cílevědomé – poznávání nových vztahu a souvislos
=> svět se tak dítě rozšiřuje v prostoru i čase
o narůstá schopnost analýzy a diferencovat
o přechod od vnímání konkrétních předmětů a jevů => k vnímání
všeobecnějšímu
o 10.-11. rok = vnímání zhruba stejné jako u dospělého člověka
41
paměť
zpočátku hl. neúmyslná, mechanická, bezprostředně spjatá s vnímáním (názornost
vyučování)
rychlé se zdokonaluje
později se stále častěji uplatňuje záměrné zapamatování, racionalita a logický úsudek
podstatné je vedení učitelem
pozornost
rozhoduje o kvalitě dalších poznávacích procesů (tedy o úspěchu či neúspěchu v oblas učení)
zpočátku krátkodobá (čím nižší ročník – krátkodobější úkoly, častější mo vace a buzení
pozornos (střídání forem práce, pochvala, relaxační cvičení)
pozornost vůlí ovládaná je vyčerpávající (zásadní je organizace výuky)
představivost
schopnost vybavit si v pamě dřívější vjemy
ztrácí spontaneitu z předškolního období
dosahuje vrcholu
dítě rozlišuje skutečnost a fantazi , fantazie je postupně potlačována realitou
dítě se do světa představ vrací prostřednictvím hry a četby
ve škole je rozvíjen představivost záměrná
myšlení
ovlivněno školní činnos a osobnos učitele
myšlenková činnost odděluje od vnímání a stává se samotným procesem
výkony s odvíjí o mo vace
přechod od názorného myšlení
do stádia konkrétních operací
umí se v mysli vrá t o několik kroků zpět
v 6 letech chápe stálost počtu, v 7 letech množství a v 9 letech hmotnos