sbirka_uloh
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Optické prvky
Odrazu a lomu paprsků využívají různé optické prvky. Nejjednodušším je rovinné zrcadlo, pro které
platí jednoduchý zákon odrazu. Totéž platí u kulových zrcadel dutých (konkávních), kde odraznou
plochu tvoří vnitřní část povrchu, a vypuklých (konvexních), kde odraznou plochu tvoří vnější
povrch koule. Jak u zrcadel, tak u čoček budeme uvažovat pouze zobrazení paprsky jdoucími blízko
optické osy (v tzv. paraxiálním prostoru). U čoček budeme dále předpokládat zjednodušený model
tzv. tenké čočky.
Základní pojmy u zrcadel: střed křivosti optické plochy
, její poloměr křivosti značíme r;
optická osa – osa procházející středem křivosti, protíná zrcadlo v tzv. vrcholu zrcadla.
Ohnisko
předmětové splývá s obrazovým a leží na optické ose v polovině mezi středem a vrcholem
zrcadla, jeho vzdálenost od vrcholu nazýváme ohnisková vzdálenost,
⁄ . Vzdálenost předmětu
od vrcholu zrcadla nazýváme předmětovou vzdáleností a značíme
, vzdálenost obrazu od vrcholu
zrcadla nazýváme obrazovou vzdáleností a značíme
. Velikost předmětu značíme , velikost
obrazu
. Zvětšení
⁄ .
Obraz určitého bodu předmětu hledáme jako průsečík jím procházejících význačných
paprsků (viz obr. 5.2-3):
1.
paprsek jdoucí středem křivosti se odráží zpět do středu křivosti,
2.
paprsek jdoucí ohniskem se odráží rovnoběžně s optickou osou,
3.
paprsek jdoucí rovnoběžně s optickou osou se odráží do ohniska.
Obr. 5.2-2
Obr. 5.2-3
213
Pokud se tyto paprsky protnou, vzniká skutečný (reálný) obraz (lze zachytit na stínítko). Pokud se
neprotnou, prodloužíme je v opačném směru, v jejich průsečíku pak vzniká zdánlivý (virtuální)
obraz (nelze zachytit na stínítko, ale může sloužit jako předmět pro další optické zobrazení).
Pro výpočty používáme následující znaménkovou konvenci:
1.
ohnisková vzdálenost u dutého zrcadla je
, u vypuklého