PŘEDNÁŠKY mezinárodní instituce Marková
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Otázkou je, zda je efektivní, aby se angažovalo ve všech těchto oblastech.
Fond omezuje práci na cílech nad rámec, při nezdarech kritický pohled na MMF, také to zatěžuje rozpočet fondu
Zabývá se otázkami na úrovni makro (x Světová banka – mikro úroveň)
Organizační struktura MMF
Rada guvernérů:
nejvyšší rozhodovací orgán
každá země v ní má svého zástupce (nejen původní země (zakládající), nebo podle výše kvóty –> prostě každá tam má svého zástupce); každá země si tam volí osobu na dobu, kterou uzná za vhodnou; buď guvernér centrální banky (Singr) a alternuje viceguvernér (Tomšík), nebo ministr financí
setkává se pravidelně jednou za rok, většinou na podzim v různých členských zemích, na žádost Rady výkonných ředitelů nebo na žádost 15 zemí nebo členů se ¼ kvót častěji; dvakrát v sídle (Washingtonu), jednou v jiné zemi, rok 2000 u nás
k usnesení je třeba přítomnost většiny guvernérů s 2/3 všech hlasů
funkce (rozhoduje o): předmět jednání
změna statutu
přijímání nových členů (nebo ukončení členství)
změna členských kvót
emise SDR
prodej zlata
Rada výkonných ředitelů
nejvyšší řídící orgán, odpovídá za běžný provoz instituce, zástupce mají země s nejvyššími kvótami
24 členů:
6 – USA, VB, Francie, Německo, Japonsko, Čína (země s nejvyššími kvótami (podíly) – mohou si jmenovat svého zástupce)
2 – Saudská Arábie (významný věřitel), Rusko (také si volí svého zástupce, ale nemají nejvyšší kvóty, vzhledem k velikosti a počtu obyvatel, dále k rostoucímu vlivu ve světové ekonomice)
16 – konstituence = ostatní země jsou v nich rozděleny podle podílu (tyto země si volí svého zástupce na 2 roky)
řeší otázky čerpání prostředků Fondu a za jakých podmínek jsou čerpány
volí generálního ředitele na dobu, jak uznají za vhodné
V posledních letech se ozývají země, které se domnívají, že jejich postavení ve fondu není adekvátní.
Otázka, co s EU (členské státy), zda nesnížit počet členů tak, že se státy EU spojí, ale pak by měly obrovskou kvótu (33%), což by bylo nepřijatelné pro USA (16%)
Politický vliv tohoto orgánu má formálně veliký, ve skutečnosti možnost této rady ovlivňovat činnost Fondu malá. Není v silách vypracovat kvalifikovaná stanoviska ke všem návrhům.
Generální ředitel
Je dohodnuto, že to je vždy jen Evropan („Neameričan“)
v čele stál po většinu období francouzský zástupce – nelíbí se to ostatním
nemá hlasovací právo s výjimkou práva veta v případě rovnosti hlasů
v čele nikdy nestál zástupce Británie (má velké vazby s USA)
USA daly najevo, co je jejich prioritou, a to vliv ve Světové bance
změny mechanismu v nedohlednu, protože chybí politická vůle
Hlasování
hlasovací síla závisí na výši členského podílu – kvóta (princip a. s.), závisí na ekonomickém potenciálu země
2006 Singapur – dohoda o navýšení kvót nejvíce poddimenzovaných zemí (Čína)– za všechny země navýšení o1,71 %
základních 250 hlasů a každý další hlas za 100 000 SDR členské kvóty
nejvíce USA 16,8%, pak Japonsko, Německo, Francie, VB, Čína; ČR 0,39%
sílí názory, že je třeba změnit systém výpočtu kvót a přerozdělení hlasovací síly, u pár zemí nedávno změna kvót, ale spíše komická (o málo)- kvóty neodrážejí ekonomické postavení zemí
po reformě (2008) by mělo být 750 základních hlasů (podíl na celkovém objemu hlasů 5,5% ze stávajících 2,09%)
podíl by měl být zachován i při dalším navyšování kvót
hlasovací síla: 5 zemí 4,1-17%, 3 země 3,1-4%, …
k přijetí ustanovení zapotřebí 70-85% většiny- u 85% skrytá možnost práva veta pro USA
fond není institucí založenou na rovnoprávnosti států, jak bývá obvyklé v jiných mezinárodních organizacích, ale jejich postavení se odvíjí od finančního podílu tedy od ekonomické síly členské země