spotřební chování
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Pro marketingové přístupy tradice firmy (str,40,146)
Má firma v podstatě 2 možnosti
rozvinout tradiční výrobkovou řadu nebo naopak vytvořit netradiční
nebo se snažit překonat tradice (kulturní přenos) pomocí názorových vůdců
Proces vnímání spotřebitele z hlediska marketingu začíná: (str.83)
expozicí – spotřebitel je podnětu vytstaven
První etapou cíleného marketingu je: (str.155)
segmentace trhu = market segmentation (postižení významných kritérií > odkrytí segmentů > rozvoj profilu odkrytých segmentů > prověření podmínek využitelnosti
zabývá se poznáváním tržních segment
Při odkrytí segmentů musí být v marketingově využitelné segmentaci trhu: (str.161)
Alespoň jedno kritérium vztahu k produktu
rozhodnuto o tom, které významné segmentační proměnné a v jaké kombinaci využijeme pro postižení segmentů a příslušnost k nim
zvolena a zapojena konkrétní segmentační báze = skupina proměnných/kritérií použitá pro zjištění růzností/podobností mezi spotřebiteli
Při deduktivní segmentaci (str.190,192)
využíváme systematického pohledu na to, jak daný trh segmentují jiní
využíváme:
marketingové zpravodajství (časopisy, internet…)
obsahovou analyze
Při induktivní segmentaci využíváme: (str.190,192,211)
(vyvíjíme) vlastní úsilí pro poznání relevantních tržních segmentů
zkoumáme možná kritéria segmentace
vycházíme z hledání možné vazby mezi možn. odlišnostmi zákazníků na daném trhu
volíme vymezující proměnné a konfrontujeme s proměnnými popisnými
sledujeme také vazby mezi vymezujícími kritérii
využíváme:
metody a techniky získávání primárních a sekundárních dat
metody analýzy dat
metody rozvoje profilu segment
Při komplexním kupním rozhodování (str.132)
jsou v plné míře zastoupeny všechny fáze kupního rozhodovacího procesu
firma by měla poskytovat co nejúplnější informace o své nabídce
Při pohledu na rozdělení kupních rolí v rodině podle dominance jednoho z partnerů (podle objektu) se rozlišuje mimo jiné: (str.52)
rozhodování autonomní - každý rozhoduje samostatně
převaha muže
převaha ženy
společné - kupní rozhodování výsledkem společných úvah obou manželů
Při rozdělení kupních rolí podle typu účasti na kupním rozhodování sledujeme např. (str.53)
- iniciátor, uživatel, ovlivňující; ten, kdo rozhoduje; ten, kdo nakupuje; ten, kdo připravuje k užití, „vrátný“
Při rozdělní kupních rolí v rodině podle dominance (rozhodování o objektu) v kupním rozhodování sledujeme např. (str.52)
stereotypy pohlaví
zdroje
zkušenosti
sociální status
demografické charakteristiky
významnost koupě
potraviny (převaha ženy), dovolené (společně), pojištění (autonomní), alkohol (převaha muže)
Psychologické modely jsou pro sledování spotřebního chování (str.7,11)
Vhodné jako součást přístupu PODNĚT (stimul) > ODEZVA (reakce)
jsou zde zřetelně zachyceny všechny fáze kupního rozhodovacího procesu
Působení nástrojů podpory prodeje je založeno (str.94,128,138)
převážně (nejen) na operantním podmiňování (řízení) skripta „Marketing“ (str. 206)
a následně využitelné například při přijímání nových výrobků
Působení sociálního agregátu (str.47,219)
týká se vlivu davu na spotřební chování
je využívána na módních přehlídkách, výstavách, politickém marketingu, v obchodních centrech….
Racionální modely (str. 6)
snaží se vysvětlit spotřební chování na základě ekonomické racionality
nahlížejí na spotřebitele jako na racionálně uvažující bytost, jednající na základě ekonomické výhodnosti
předpokládají, že spotřebitel postupuje podle „chladné kalkulace“ (emotivní, psychologické a sociální prvky zde mají okrajovou roli)
předpoklady: spotřebitel je plně informován o všech variantách, dokáže si vytvořit algoritmus rozhodování
Reakce jako výstupní poloha modelu Podnět – Odezva (str.8,10)
zahrnuje poslední dvě fáze kupního rozhodovacího procesu (nákup, ponákupní chování) -> je popsáním toho, jak spotřebitel reaguje na určité vnější podněty
Referenční skupiny (Referenční sociální skupina v marketingu): (str.64,66,145,214)
je skutečná nebo imaginární sociální skupina nebo osoba, která je vnímána jako významná síla působící na postoje, jednání spotřebitele
jsou skutečné nebo imaginární sociální skupiny či osoby, které jsou vnímány a jako významná síla působící na postoje a jednání spotřebitele
je sociální skupina, s níž se jedinec identifikuje, jejíž normy, hodnoty, chování přijímá, která mu slouží jako rámec referencí
členění:
kladného nebo záporného podle vztahu ke skupině
členství a nečlenství - (aspirační a disociační)
užívají 3 základní polohy:
mediální zapojení
kladné „slovo z úst“
názorové vůdcovství
užívají 4 základní polohy dle významu:
soukromý luxus
veřejný luxus
veřejná nezbytnost
soukromá nezbytnost
Reklamní slogan by měl být (str.30 cvičení 11,38)
originální, lapidární, poutavý, srozumitelný, výrazný, výstižný
hodnotí se jeho znalost a spojení se značkou ve vztahu k segment
Reverzní socializace (str.53)
osvojování si kulturních dovedností, prvků od mladších generací (od dětí)
Rozsah hledání informací v rámci kupního rozhodování (str.123)
klesá s rostoucím věkem
je nižší při nižším sociálním statusu
je vyšší v počátečních fázích životního cyklu rodiny
je vyšší u žen „no, když to píšou ;-)“
roste s rostoucím vzděláním
vnitřní (v paměti spotřebitele) x vnější hledání (ze svého okolí)
S jakým rysem kultury jsou spojeny návraty značek? (str.19,38,224)
generační přenos (kultura se přenáší z generace na generaci) = s rysem kultury přenosu z generace na generaci
S jakým rysem kultury jsou spojeny připomínky? (str.19)
generační přenos (kouzlo nostalgie) = s rysem kultury přenosu z generace na generaci
Sakrální spotřeba (str.34)
spotřební chování vůči produktům, které získaly na symbolickém významu díky svému spojení s mýtem (sakrální – svatý, posvátný, chrámový)
Sekundární skupiny (str.55)
jsou většinou velké skupiny založené více na ZPROSTŘEDKOVANÉM NEOSOBNÍM STYKU, spíš formální s výrazným poklesem důvěrnosti (intimita spíše nežádoucí), styk mezi členy bývá občasný
řadí se sem etnické skupiny, asociace, sociální třídy.
Sémiotická analýza je v marketingu užitečná při (str.31)
zdůraznění některých RYSŮ a VLASTNOSTÍ produktu a značky
rozhodování a výběru správných symbolů a jejich významu
obsahové analyze inzerce
Situační prostředí působí na kupní rozhodování spotřebitele (str.10,136,143)
ve všech fázích kupního rozhodovacího procesu
je prostředí, ve kterém probíhají jednotlivé fáze rozhodovacího procesu
jsou to faktory, které nevyplývají z predispozic
skupiny situačních vlivů – fyzické, sociální a časové okolnosti, druh úkolu, předchozí stavy
Situační vlivy (str.10,136, 215)
všechny faktory, které nevyplývají z predispozic spotřebitele a které není možné chápat ani jako podněty vyvolávající určité spotřební rozhodování a přitom jej ovlivňují
vychází z prostředí, ve kterém rozhodování probíhá, okolnosti, za jakých probíhá
promítají se do všech fází kupního rozhodovacího procesu
fyzické okolnosti
sociální okolnosti
časové okolnosti
druh úkolu
předchozí stavy
další nečekané změny prostředí
Sociální kategorie (str.46)
soubor osob s alespoň jedním společným znakem (kdy nemusí existovat jakákoliv interakce či propojení)
např. lidé určité věkové skupiny, povolání atd.
Sociologické modely jsou pro sledování spotřebního chování (str.7,11)
založeny na působení sociálních norem (vliv rodiny, sociálních tříd a životního stylu)
zkoumají, jak je spotřební chování podmíněno sociálními okolnostmi, sociálními skupinami
Spokojenost s výrobkem ve fázi ponákupního chování s sebou nese (str.129)
věrnost (brand loyalitay) je záměrná, v čase roste, je založena na výběru alternativ
generalizaci – vliv dobré zkušenosti
kladné „slovo z úst“ – spotřebitel chválí produkt ve svém okolí
Spotřební etnocentrizmus znamená (str.23)
vědomé upřednostňování spotřebních produktů vlastní kultury
opakem je relativismus
Spotřební chování dětí v porovnání s předchozími dětskými generacemi odráží (str.53)
jsou informovanější
mají vlastní příjmy “Skippies“
dříve dospívají
jsou samostatnější
jsou emancipovanější
dříve si uvědomují vztah cena – kvalita
Spotřební predispozice mohou být (str.8)
Kulturní
Sociální
Osobní
Psychické
Spotřební predispozice vyjadřují (str.9)
Rámcové PŘEDURČENÍ (do určité míry) každého člověka k určitému spotřebnímu jednání
Spotřební chování nižších sociálních tříd odráží (str.59)
Postoje k produktům – domov je zařízen pro pohodlí, ne pro styl
Užívání produktů – utrácí méně za oděvy, více za sport, více drahého zařízení do kuchyně
Volný čas - více sledují TV, více času věnují nakupování (ale méně často), péči o domácnost, rybaří
Nákupní proces – silněji spojují úroveň ceny s úrovní kvality, obavy z luxusních obchodů
Superego je výrazem (str.109)
PSYCHOANALÝZY
je to protiváha k id – „nad já“, je to výraz spíše ideálního chování než skutečného
odráží, jak člověk přijímá sociální pravidla dané spolčenosti, představuje brzdu pro impulzivní síly jedince
Třetí fází procesu segmentace trhu je (str.160)
vymezení daného trhu > postižení významných kritérií > odkrytí segmentů > rozvoj profilu segment
Tvarování je termínem (str.94,216,220)
pro proces OPERATIVNÍHO PODMIŇOVÁNÍ založený na postupném poskytování určité odměny za určité akce
pro učení úspěchem / zkušeností (stimul > reakce > odměna) – opakovaný nákup
V marketingově využitelné segmentaci trhu nemohou chybět: (str.161,198)
alespoň jedno kritérium vztahu k produktu
vazby na různorodost chování vůči dané produktové oblasti, produktu, případně až značce
segmenty, jejichž vztah k produktu je alespoň v jednom rozměru zřetelně odlišný
Vliv kulturních diferencí na spotřební chování je největší (str37)
v případě potravin
v případě oblečení
v případě automobilů
produkty spojené s kuchyní (1. v pořadí)
produkty spojené s koupelnou (2. v pořadí)
produkty spojené s pokojem (3. v pořadí)
produkty spojené se zahrádkou (4. v pořadí)
produkty spojené s garáží (5. v pořadí)
Výrobek můžeme kulturně lokalizovat (str.21-22)
Protože neexistuje jedna universální kultura
Protože ve stejném čase a dokonce na stejném místě mohou existovat souběžně různé kultury
Můžeme je ale lokalizovat:
Jménem- značkou
provedením (formováním)
obalem
reklamou
umístěním
Výstupní fází procesu segmentace trhu je
vymezení daného trhu > postižení významných kritérií > odkrytí segmentů > ROZVOJ PROFILU SEGMENTŮ
Vývoj jazyka je příkladem (str.29)
sociolingvistiky
vnitřních (endogenních) kulturních změn – kulturní inovace
Zákon blízkosti (str.87)
Ve skriptech uvedeno jako princip blízkosti – jeden ze zákonů tvarového vnímání v rámci organizace vjemů (stimulů)
prvky, věci, které jsou blíže u sebe, jsou vnímány jako patřící k sobě