Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




spotřební chování

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (283.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. Pro marketingové přístupy tradice firmy (str,40,146)

Má firma v podstatě 2 možnosti

  • rozvinout tradiční výrobkovou řadu nebo naopak vytvořit netradiční

  • nebo se snažit překonat tradice (kulturní přenos) pomocí názorových vůdců

  1. Proces vnímání spotřebitele z hlediska marketingu začíná: (str.83)

    • expozicí – spotřebitel je podnětu vytstaven

  2. První etapou cíleného marketingu je: (str.155)

    • segmentace trhu = market segmentation (postižení významných kritérií > odkrytí segmentů > rozvoj profilu odkrytých segmentů > prověření podmínek využitelnosti

    • zabývá se poznáváním tržních segment

  3. Při odkrytí segmentů musí být v marketingově využitelné segmentaci trhu: (str.161)

    • Alespoň jedno kritérium vztahu k produktu

    • rozhodnuto o tom, které významné segmentační proměnné a v jaké kombinaci využijeme pro postižení segmentů a příslušnost k nim

    • zvolena a zapojena konkrétní segmentační báze = skupina proměnných/kritérií použitá pro zjištění růzností/podobností mezi spotřebiteli

  4. Při deduktivní segmentaci (str.190,192)

    • využíváme systematického pohledu na to, jak daný trh segmentují jiní

    • využíváme:

    • marketingové zpravodajství (časopisy, internet…)

    • obsahovou analyze

  5. Při induktivní segmentaci využíváme: (str.190,192,211)

    • (vyvíjíme) vlastní úsilí pro poznání relevantních tržních segmentů

    • zkoumáme možná kritéria segmentace

    • vycházíme z hledání možné vazby mezi možn. odlišnostmi zákazníků na daném trhu

    • volíme vymezující proměnné a konfrontujeme s proměnnými popisnými

    • sledujeme také vazby mezi vymezujícími kritérii

    • využíváme:

    • metody a techniky získávání primárních a sekundárních dat

    • metody analýzy dat

    • metody rozvoje profilu segment

  6. Při komplexním kupním rozhodování (str.132)

    • jsou v plné míře zastoupeny všechny fáze kupního rozhodovacího procesu

    • firma by měla poskytovat co nejúplnější informace o své nabídce

  7. Při pohledu na rozdělení kupních rolí v rodině podle dominance jednoho z partnerů (podle objektu) se rozlišuje mimo jiné: (str.52)

    • rozhodování autonomní - každý rozhoduje samostatně

    • převaha muže

    • převaha ženy

    • společné - kupní rozhodování výsledkem společných úvah obou manželů

  8. Při rozdělení kupních rolí podle typu účasti na kupním rozhodování sledujeme např. (str.53)

- iniciátor, uživatel, ovlivňující; ten, kdo rozhoduje; ten, kdo nakupuje; ten, kdo připravuje k užití, „vrátný“

  1. Při rozdělní kupních rolí v rodině podle dominance (rozhodování o objektu) v kupním rozhodování sledujeme např. (str.52)

    • stereotypy pohlaví

    • zdroje

    • zkušenosti

    • sociální status

    • demografické charakteristiky

    • významnost koupě

      • potraviny (převaha ženy), dovolené (společně), pojištění (autonomní), alkohol (převaha muže)

  2. Psychologické modely jsou pro sledování spotřebního chování (str.7,11)

    • Vhodné jako součást přístupu PODNĚT (stimul) > ODEZVA (reakce)

    • jsou zde zřetelně zachyceny všechny fáze kupního rozhodovacího procesu

  3. Působení nástrojů podpory prodeje je založeno (str.94,128,138)

    • převážně (nejen) na operantním podmiňování (řízení) skripta „Marketing“ (str. 206)

    • a následně využitelné například při přijímání nových výrobků

  4. Působení sociálního agregátu (str.47,219)

    • týká se vlivu davu na spotřební chování

    • je využívána na módních přehlídkách, výstavách, politickém marketingu, v obchodních centrech….

  5. Racionální modely (str. 6)

    • snaží se vysvětlit spotřební chování na základě ekonomické racionality

    • nahlížejí na spotřebitele jako na racionálně uvažující bytost, jednající na základě ekonomické výhodnosti

    • předpokládají, že spotřebitel postupuje podle „chladné kalkulace“ (emotivní, psychologické a sociální prvky zde mají okrajovou roli)

    • předpoklady: spotřebitel je plně informován o všech variantách, dokáže si vytvořit algoritmus rozhodování

  6. Reakce jako výstupní poloha modelu Podnět – Odezva (str.8,10)

    • zahrnuje poslední dvě fáze kupního rozhodovacího procesu (nákup, ponákupní chování) -> je popsáním toho, jak spotřebitel reaguje na určité vnější podněty

  7. Referenční skupiny (Referenční sociální skupina v marketingu): (str.64,66,145,214)

    • je skutečná nebo imaginární sociální skupina nebo osoba, která je vnímána jako významná síla působící na postoje, jednání spotřebitele

      • jsou skutečné nebo imaginární sociální skupiny či osoby, které jsou vnímány a jako významná síla působící na postoje a jednání spotřebitele

      • je sociální skupina, s níž se jedinec identifikuje, jejíž normy, hodnoty, chování přijímá, která mu slouží jako rámec referencí

      • členění:

    • kladného nebo záporného podle vztahu ke skupině

    • členství a nečlenství - (aspirační a disociační)

      • užívají 3 základní polohy:

    • mediální zapojení

    • kladné „slovo z úst“

    • názorové vůdcovství

      • užívají 4 základní polohy dle významu:

    • soukromý luxus

    • veřejný luxus

    • veřejná nezbytnost

    • soukromá nezbytnost

  8. Reklamní slogan by měl být (str.30 cvičení 11,38)

    • originální, lapidární, poutavý, srozumitelný, výrazný, výstižný

    • hodnotí se jeho znalost a spojení se značkou ve vztahu k segment

  9. Reverzní socializace (str.53)

    • osvojování si kulturních dovedností, prvků od mladších generací (od dětí)

  10. Rozsah hledání informací v rámci kupního rozhodování (str.123)

    • klesá s rostoucím věkem

    • je nižší při nižším sociálním statusu

    • je vyšší v počátečních fázích životního cyklu rodiny

    • je vyšší u žen „no, když to píšou ;-)“

    • roste s rostoucím vzděláním

    • vnitřní (v paměti spotřebitele) x vnější hledání (ze svého okolí)

  11. S jakým rysem kultury jsou spojeny návraty značek? (str.19,38,224)

    • generační přenos (kultura se přenáší z generace na generaci) = s rysem kultury přenosu z generace na generaci

  12. S jakým rysem kultury jsou spojeny připomínky? (str.19)

    • generační přenos (kouzlo nostalgie) = s rysem kultury přenosu z generace na generaci

  13. Sakrální spotřeba (str.34)

    • spotřební chování vůči produktům, které získaly na symbolickém významu díky svému spojení s mýtem (sakrální – svatý, posvátný, chrámový)

  14. Sekundární skupiny (str.55)

    • jsou většinou velké skupiny založené více na ZPROSTŘEDKOVANÉM NEOSOBNÍM STYKU, spíš formální s výrazným poklesem důvěrnosti (intimita spíše nežádoucí), styk mezi členy bývá občasný

    • řadí se sem etnické skupiny, asociace, sociální třídy.

  15. Sémiotická analýza je v marketingu užitečná při (str.31)

    • zdůraznění některých RYSŮ a VLASTNOSTÍ produktu a značky

    • rozhodování a výběru správných symbolů a jejich významu

    • obsahové analyze inzerce

  16. Situační prostředí působí na kupní rozhodování spotřebitele (str.10,136,143)

    • ve všech fázích kupního rozhodovacího procesu

    • je prostředí, ve kterém probíhají jednotlivé fáze rozhodovacího procesu

    • jsou to faktory, které nevyplývají z predispozic

    • skupiny situačních vlivů – fyzické, sociální a časové okolnosti, druh úkolu, předchozí stavy

  17. Situační vlivy (str.10,136, 215)

    • všechny faktory, které nevyplývají z predispozic spotřebitele a které není možné chápat ani jako podněty vyvolávající určité spotřební rozhodování a přitom jej ovlivňují

    • vychází z prostředí, ve kterém rozhodování probíhá, okolnosti, za jakých probíhá

    • promítají se do všech fází kupního rozhodovacího procesu

    • fyzické okolnosti

    • sociální okolnosti

    • časové okolnosti

    • druh úkolu

    • předchozí stavy

    • další nečekané změny prostředí

  18. Sociální kategorie (str.46)

    • soubor osob s alespoň jedním společným znakem (kdy nemusí existovat jakákoliv interakce či propojení)

    • např. lidé určité věkové skupiny, povolání atd.

  19. Sociologické modely jsou pro sledování spotřebního chování (str.7,11)

    • založeny na působení sociálních norem (vliv rodiny, sociálních tříd a životního stylu)

    • zkoumají, jak je spotřební chování podmíněno sociálními okolnostmi, sociálními skupinami

  20. Spokojenost s výrobkem ve fázi ponákupního chování s sebou nese (str.129)

    • věrnost (brand loyalitay) je záměrná, v čase roste, je založena na výběru alternativ

    • generalizaci – vliv dobré zkušenosti

    • kladné „slovo z úst“ – spotřebitel chválí produkt ve svém okolí

  21. Spotřební etnocentrizmus znamená (str.23)

    • vědomé upřednostňování spotřebních produktů vlastní kultury

    • opakem je relativismus

  22. Spotřební chování dětí v porovnání s předchozími dětskými generacemi odráží (str.53)

    • jsou informovanější

    • mají vlastní příjmy “Skippies“

    • dříve dospívají

    • jsou samostatnější

    • jsou emancipovanější

    • dříve si uvědomují vztah cena – kvalita

  23. Spotřební predispozice mohou být (str.8)

    • Kulturní

    • Sociální

    • Osobní

    • Psychické

  24. Spotřební predispozice vyjadřují (str.9)

    • Rámcové PŘEDURČENÍ (do určité míry) každého člověka k určitému spotřebnímu jednání

  25. Spotřební chování nižších sociálních tříd odráží (str.59)

    • Postoje k produktům – domov je zařízen pro pohodlí, ne pro styl

    • Užívání produktů – utrácí méně za oděvy, více za sport, více drahého zařízení do kuchyně

    • Volný čas - více sledují TV, více času věnují nakupování (ale méně často), péči o domácnost, rybaří

    • Nákupní proces – silněji spojují úroveň ceny s úrovní kvality, obavy z luxusních obchodů

  26. Superego je výrazem (str.109)

    • PSYCHOANALÝZY

    • je to protiváha k id – „nad já“, je to výraz spíše ideálního chování než skutečného

    • odráží, jak člověk přijímá sociální pravidla dané spolčenosti, představuje brzdu pro impulzivní síly jedince

  27. Třetí fází procesu segmentace trhu je (str.160)

    • vymezení daného trhu > postižení významných kritérií > odkrytí segmentů > rozvoj profilu segment

  28. Tvarování je termínem (str.94,216,220)

    • pro proces OPERATIVNÍHO PODMIŇOVÁNÍ založený na postupném poskytování určité odměny za určité akce

    • pro učení úspěchem / zkušeností (stimul > reakce > odměna) – opakovaný nákup

  29. V marketingově využitelné segmentaci trhu nemohou chybět: (str.161,198)

    • alespoň jedno kritérium vztahu k produktu

    • vazby na různorodost chování vůči dané produktové oblasti, produktu, případně až značce

    • segmenty, jejichž vztah k produktu je alespoň v jednom rozměru zřetelně odlišný

  30. Vliv kulturních diferencí na spotřební chování je největší (str37)

    • v případě potravin

    • v případě oblečení

    • v případě automobilů

    • produkty spojené s kuchyní (1. v pořadí)

    • produkty spojené s koupelnou (2. v pořadí)

    • produkty spojené s pokojem (3. v pořadí)

    • produkty spojené se zahrádkou (4. v pořadí)

    • produkty spojené s garáží (5. v pořadí)

  31. Výrobek můžeme kulturně lokalizovat (str.21-22)

    • Protože neexistuje jedna universální kultura

    • Protože ve stejném čase a dokonce na stejném místě mohou existovat souběžně různé kultury

    • Můžeme je ale lokalizovat:

    • Jménem- značkou

    • provedením (formováním)

    • obalem

    • reklamou

    • umístěním

  32. Výstupní fází procesu segmentace trhu je

    • vymezení daného trhu > postižení významných kritérií > odkrytí segmentů > ROZVOJ PROFILU SEGMENTŮ

  33. Vývoj jazyka je příkladem (str.29)

    • sociolingvistiky

    • vnitřních (endogenních) kulturních změnkulturní inovace

  34. Zákon blízkosti (str.87)

    • Ve skriptech uvedeno jako princip blízkosti – jeden ze zákonů tvarového vnímání v rámci organizace vjemů (stimulů)

      • prvky, věci, které jsou blíže u sebe, jsou vnímány jako patřící k sobě

Témata, do kterých materiál patří