spotřební chování
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Podnět (stimul) – Reakce (odezva) či psychoanalytických modelů
jde např. o zapojení behavioristických přístupů
chování spotřebitele se sleduje na základě schématu Podnět (stimul) -> Reakce (odezva), neboli pozorování a popsání toho, jak spotřebitel reaguje na určité vnější podněty
či psychoanalytických modelů
poznávání spotřebitelova jednání je založeno na vlivu hlubších motivačních struktur, tedy toho, jak se ve spotřebním chování promítají např. neuvědomované motivy
Rámcově se rozlišují tři úrovně kupního rozhodování. Která z možností patří mezi ně? (str.132)
komplexní (rozpoznání > hledání > hodnocení > nákup > celkové zhodnocení)
rutinní (rozpoznání > hledání > > nákup > celkové zhodnocení)
impulzivní
Referenční sociální skupina v marketingu (str.64,66,145,214)
jsou skutečné nebo imaginární sociální skupiny či osoby, které jsou vnímány a jako významná síla působící na postoje a jednání spotřebitele
je sociální skupina, s níž se jedinec identifikuje, jejíž normy, hodnoty, chování přijímá, která mu slouží jako rámec referencí
členění:
kladného nebo záporného podle vztahu ke skupině
členství a nečlenství - (aspirační a disociační)
užívají 3 základní polohy:
mediální zapojení
kladné „slovo z úst“
názorové vůdcovství
užívají 4 základní polohy dle významu:
soukromý luxus
veřejný luxus
veřejná nezbytnost
soukromá nezbytnost
Rodinu je možné v rámci spotřebního chování sledovat (str.52)
rozdělení na expresivní (citová/sociální - častěji ženy) a instrumentální role (častěji muži)
rozdělení podle dominance jednoho z partnerů
rozdělení podle typu účasti na kupním rozhodování
Rokeachův systém hodnot rozlišuje hodnoty: (str.26)
terminálové (kam směřovat)
instrumentální (jak, prostřednictvím čeho někam směřovat)
Segmentace podle očekávané hodnoty zahrnuje (str.163-164)
diference, jak se spotřebitelé liší tím, co od produktu očekávají
jaké užitky si s ním zejména spojují
důvody užívání na straně jedné a očekávanou hodnotu na straně druhé
očekávaná hodnota v důrazu na citlivost na kvalitu, cenu a sociální efekt (prestiž a sounáležitost) a případně nákupní factory
kvalitu
cenu
sociální efekt
mimo jiné i vazbu na důvod užívání
Spotřebitel se spotřebnímu chování na trhu učí přibližně čtyřmi hlavními způsoby. Patří mezi ně: (str.91)
Podmiňování klasické
Podmiňování operantní (učení úspěchem/zkušeností; stimul>reakce>odměna)
Modelování (observační učení) – nápodoba, pozorování, sociální učení
Kognitivní učení
Technologickou složkou kultury se rozumí: (str.24)
soubor poznatků, návodů, výkladů
Třetí fází kupního rozhodování spotřebitele je: (str.123)
hodnocení alternativ (variant):
výběr typu výrobku
vytvoření výběrového okruhu/souboru (3, 4 značky)
hodnocení a rozhodování uvnitř skupiny
V případě vlivu referenčních skupin u produktů z oblasti tzv. soukromého luxusu (str.66)
hovoříme o symbolickém působení na volbu kategorie – podstatné je výrobek vlastnit, a to bez ohledu na značku
silný vliv, slabý význam
Vstupní fází procesu segmentace trhu je:
vymezení daného trhu > postižení významných kritérií > odkrytí segmentů > rozvoj profilu segment
Affinity marketing je založen na: (str.64,219)
zapojení aspiračních skupin
spřízněnosti
Atribuční teorie: (str.102,220)
lidé potřebují přisoudit (atribuovat) pozorovatelné chování nějaké příčině (penzijní fondy)
je založena na potřebě vysvětlit jev
týká se postojů
Diferencovaný marketing je přístup: (str.156)
specifickým mixem oslovující všechny významné segment
při kterém se „vybírají“ k tržnímu zaměření všechny významné segmenty, přičemž každý z nich představuje samostatný cíl
pro každý z významných segmentů se připravuje specifický marketingový přístup, mix
Difúzní proces charakterizuje spotřebitele (str.138)
difúzní proces = šíření inovací (šíření nových produktů)
difúzní proces je tak vlastně zobecněním řady individuálních adopčních průběhů
celkem standardně se různost spotřebitelů v ochotě přijímat nové výrobky zachycuje v členění do několika skupin, a to podle vývoje normální křivky zobrazující vztah času přijetí nového výrobku k podílu přijímajících novinky v populaci (inovátoři, rychle přijímající / early adopters, rychlá většina / early majority, pomalá většina / late majority, opozdilci / laggards)
dle jeho ochoty přijímat nové výrobky a člení je na:
Inovátory
Rychle přijímající
Rychlou většinu
Pomalou většinu
Opozdilce
Někdy se ještě uvádí nepřijmuvší
Do obsahu kultury se z hlediska spotřebního chování řadí (str.17,18,37)
soubory výtvorů člověka – kulturních prvků, elementů
všechno umělé životní prostředí
vše, čím se liší člověk od zvířete
náhražka institutů
kultura – forma komunikace mezi lidmi
HMOTNÉ kulturní prvky – kulturní artefakty
NEHMOTNÉ kulturní prvky - spotřební zvyky a chování, hodnoty, rituály, mýty …
umělé životní prostředí vytvořené člověkem
komplex materiálních, institucionálních a duchovních výtvorů sloužících k uspokojování lidských potřeb
vše, čím se člověk liší od zvířete
náhražka instinktů
adaptace člověka na přírodu
Heuristické chování spotřebitele znamená, že: (str.126)
přístup spotřebitele k hodnocení variant na základě zkratky
spotřebitelé někdy (zejména při nižším zaujetí, při tzv. omezeném řešení problému) zapojují do rozhodování zjednodušující postupy – rozhodnutí učiní jakoby zkusmo (na základě odhadu)
Id je výrazem (str109,220)
PSYCHOANALÝZY
pro nejhlubší složku mysli – živočišné jádro člověka
směřuje chování k co největšímu potěšení a vyhýbání se bolesti a k příjemnosti bez ohledu na následky
Jedním ze směrů působení takzvaných referenčních skupin (str.65) / Hlavní směry působení tzv. referenčních skupin je
referenční skupina jako ZDROJ INFORMACÍ a pomoc při hodnocení variant
referenční skupina jako SOCIÁLNÍ CÍL (sociální norma, identifikace)
K podmínkám uplatnění výsledků segmentace trhu v cíleném marketingu (ne)patří:
postižení významných kritérií
odkrytí segment
rozvoj profilu odkrytých segment
prověření podmínek využitelnosti
Kde jsou dopady kulturních diferencí na spotřební marketing nejmenší (str.21)
U produktů spojených s garáží
U produktů spojených s koupelnou
U produktů spojených s kuchyní
U produktů spojených se zahrádkou
U produktů spojených s pokojem
Koncentrovaný marketing (str.155)
znamená ve své krajní podobě výběr jednoho segmentu a orientaci výlučně na spotřebitele tohoto segmentu
splývá s „výklenkovou strategií“ je-li segment vymezen na úrovni tržního „výklenku“
se doporučuje malým podnikatelům (specializace) nebo při vstupu na nový trh
Kontrastní efekt (str.132,221)
nastává při nespokojenosti s produktem
znamená, že výrazné neuspokojení v podstatné vlastnosti vede k jeho dominanci při celkovém hodnocení nakupovaného výrobku
dochází k němu při velkém nesouladu mezi očekávanými a skutečnými funkcemi výrobku
opakem je asimilační efekt, kdy se spotřebitel s výrobkem sžívá a oceňuje jeho klady
Kulturní difúze může být (str.22)
šíření kulturního prvku z jedné kultury do další (rozptýlení kultury z původního centra)
přímá (např. džínsy)
migrací
agresí (vnucení kulturních elementů)
stimulací (v přijímající kultuře existuje potřeba kulturních prvků, které jsou součástí jiné kultury)
Kulturní zóny (zóny kulturní spřízněnosti) jsou (str.22)
NADNÁRODNÍ sousední či příbuzné kulturní prostory ve vztahu na spotřební chování
v Evropě například:
vyspělejší latinské země
méně vyspělý jih
německý střed
angloskupina
severní skupina
východní Evropa I a II
Mezi druhy rizika působícího působící na kupní rozhodovací proces (str.122)
finanční – vyřešení problému stojí mnoho peněz
funkční – zakoupený výrobek nepracuje očekávaným způsobem
fyzické – možnost, že výrobek způsobí uživateli zranění
sociální – obava z postoje sociálního okolí
psychické – nákup může vyvolat vnitřní konflikt
Mezi dvě zásadní podmínky marketingově využitelné segmentace trhu patří (str.157,197)
homogenita, heterogenita segment
Mezi faktory posilující nákupní disonanci (ne)patří (str.128,221)
více rovnocenných alternativ
nemožnost vyzkoušet výrobek
velká dobrovolnost koupě (protože jinou možnost nemá, s nákupem se smíří)
necitlivý přístup nástrojům podpory (spotřebitel sice dostane prémii, ale výrobek neplní svou funkci)
malá informovanost o výrobku
osobnost spotřebitele
méně rovnocenných alternativ
nerozhodnost spotřebitele
možnost odvolání koupě