Úvod do kriminalistiky dílčí podpůrné texty
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
dialog
Při dialogu jsou vyslýchanému kladeny otázky za účelem doplnění a upřesnění výpovědi a odstranění rozporů. Otázky musí být formulovány jasně a srozumitelně. Zakázány jsou otázky sugestivní a otázky kapciózní, předstírající klamavé a nepravdivé okolnosti.
TAKTICKÉ POSTUPY VEDENÍ VÝSLECHU
Kriminalistika vypracovala na základě využití poznatků jiných věd jistá taktická pravidla, která vedou k naplnění cíle výslechu. Vyslýchající je v rámci jednotlivých stadií výslechu neuplatňuje odděleně, ale ve vzájemných souvislostech s ohledem na potřeby konkrétního případu.
Teoreticky můžeme rozlišit tyto základní taktické postupy:
Vytváření příznivé výslechové situace a kontaktu s vyslýchaným
Jde o to, aby se vyslýchaný neuzavíral do sebe, ale byl přístupný komunikaci a výměně informací. Vyslýchající musí získat důvěru vyslýchaného svou objektivností, věcností, konkrétností a klidem. Pro začátek rozhovoru je prospěšné najít takové téma, které se netýká bezprostředně trestní věci.
Se zvláštním pochopením a účastí je třeba přistupovat ke svědkům-poškozeným. Získání jejich důvěry přispěje např. zdůraznění významu výpovědi poškozeného pro vyšetřování.
Zvlášť důležité je navázání psychologického kontaktu a získání důvěry při výslechu dětí. Pro odstranění zábran je možno využít i různé hry. Dle požadavku trestního řádu se k výslechu dětí přibere pedagog nebo jiná osoba mající zkušenosti s jejich výchovou. Mohou být přizváni i rodiče.
Analýza a hodnocení v průběhu výslechu
Již od úvodního stadia výslechu vyšetřovatel neustále v myšlenkách rozebírá a hodnotí výpověď vyslýchaného s cílem:
zjistit momentální postoj zvolený vyslýchaným
porovnat uváděné informace a ostatní materiály ve věci a zjistit rozpory
zjistit případné vnitřní rozpory ve výpovědi
poznat osobnost vyslýchaného
Poznat takto zjištěných poznatků vyslýchající neustále modifikuje plán výslechu. Na základě svých znalostí a zkušeností odhaduje příčiny možných chyb nebo lží a promýšlí způsoby, jak je odstranit nebo jim předejít.
pomoc vyslýchanému odstranit chyby a mezery ve výpovědi
Vyslýchaná osoba má v mnoha případech snahu vypovídat pravdivě, ale:
nemůže si na jednotlivá fakta, události vzpomenout
subjektivně si myslí, že pravdivě vypovídá, ale její vzpomínky jsou chybné
vzhledem ke svým vlastnostem nebo momentálnímu stavu není schopna své vzpomínky sdělit
Zpravidla se tak děje u výslechu svědka.
Chyby ve výpovědi mohou vzniknout na každém stupni jejího formování, tedy v etapě:
vnímání
zapamatování
vybavení a reprodukce
Vnímání je ovlivněno celou řadou subjektivních faktorů, zejména pozorností, intelektem, profesí apod. Svoji roli hrají momentální vnitřní a vnější podmínky vnímání (např. radost, sklíčenost).