Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBC_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.05 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky

Funkce obchodu

  1. přeměna výrobního (dodavatelského) sortimentu na sortiment obchodní (odběratelský)

  • nutí výrobce uzpůsobit produkci potřebám a nákupním zvyklostem zákazníků

  1. překonání rozdílů mezi místem výroby (dodavatelem) a místem prodeje (odběratelem)

  • obchod zajišťuje prodej zboží na potřebném místě nebo jeho dodávku na toto místo

  1. překonání rozdílů mezi časem výroby a časem nákupu zboží

  • obchod zajišťuje pohotovost prodeje či dodávek a musí proto držet určitý rozsah zásob

  1. zajišťování množství a kvality prodávaného zboží

  • důležitý je správný výběr dodavatele, správný režim řízení zásob, odpovídající zázemí i vybavení

  1. zajišťování racionálních zásobovacích cest

  • s cílem snížení prodejní ceny ve vztahu k úrovni zásobování

  1. zajišťování včasné úhrady dodavatelům

  • význam této funkce je u nás plně docenitelný až v současném období výrazné zadluženosti řady organizací

Funkce obchodu – co z nich vyplývá

  • funkce demonstrují šíři záběru a význam obchodu pro fungování složité soustavy hospodářství řízeného požadavky trhu

  • obchod jako takový se výrazně podílí na zajištění náležitého působení ,,neviditelné ruky trhu“ a je tedy jedním z pilířů tržní ekonomiky

  1. přednáška

OBCHODNÍ KATEGORIE

  • = základní modely obchodních vztahů mezi jednotlivými články

  • Je sledován:

    • Způsob pohybu zboží v rámci celého řetězce

    • Principy přechodu vlastnictví na jednotlivé subjekty

    • Finanční mechanismy transakcí

  • Dvě základní obchodní kategorie:

  1. Prostředníci

  2. Zprostředkovatelé

  • V praxi existují však i kombinované způsoby (modely) zajištění přechodu zboží v rámci celého řetězce od výrobce až ke konečnému spotřebiteli

    • Nutnost hledání optimálních modelů pro konkrétní situace je příčinou:

      • Složitosti ekonomických vztahů

      • Modifikací právního prostředí i obchodních zvyklostí v jednotlivých oblastech

  1. Prostředníci

= obchodní firmy klasického typu

  • Realizují nákup a následný prodej zboží

  • V okamžiku pořízení zboží od svých dodavatelů za něj platí jeho pořizovací ceny a zboží přechází do jejich vlastnictví

  • Jsou nositeli plného podnikatelského rizika

    • V případě neuskutečnění následného prodeje zboží a jeho znehodnocení (zkažení, zastarání, rozbití) jde ztráta na jejich vrub

    • V praxi je často toto riziko smluvně přeneseno zpět na dodavatele, kteří jsou nuceni akceptovat povinnost zpětného odběru zboží v případě jeho neprodání (v opačném případě by byli nahrazeni jinými dodavateli)

Prostředníci obchodních činností

  • Jsou tedy klasickými mezičlánky směny mezi prodávajícím a kupujícím, zajišťují funkce obchodu

  • Patří sem:

  1. Maloobchod

  2. Velkoobchod

  3. Zahraniční obchod

  1. Maloobchod

  • Maloobchodní činnost = nákup zboží od velkoobchodu či od výrobce a jeho následný prodej konečnému spotřebiteli bez dalšího zpracování

  • Úkol maloobchodu: cílevědomá koncentrace vybraných skupin zboží do logického celku → zajištění takové nabídky zboží která odpovídá z hlediska místa, času, druhů, množství, kvality a cenové úrovně požadavkům strany poptávky (tj. konečným spotřebitelům)

  • Přeměňuje výrobní sortiment na sortiment prodejní

  • Role:

    • Je prostředníkem k interakci nabídky a poptávky

    • Koriguje své dodavatele ve smyslu zajištění souladu nabízeného zboží se všemi platnými předpisy a pravidly

      • Za dodržování legislativy je odpovědný obchodník a ten ručí spotřebiteli za dodržení jeho práv

      • Případný následný přenos odpovědnosti směrem k velkoobchodu či výrobci je proces druhotný – spotřebitele se netýká

Témata, do kterých materiál patří