OBC_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Funkce obchodu
přeměna výrobního (dodavatelského) sortimentu na sortiment obchodní (odběratelský)
-
nutí výrobce uzpůsobit produkci potřebám a nákupním zvyklostem zákazníků
překonání rozdílů mezi místem výroby (dodavatelem) a místem prodeje (odběratelem)
-
obchod zajišťuje prodej zboží na potřebném místě nebo jeho dodávku na toto místo
překonání rozdílů mezi časem výroby a časem nákupu zboží
-
obchod zajišťuje pohotovost prodeje či dodávek a musí proto držet určitý rozsah zásob
zajišťování množství a kvality prodávaného zboží
-
důležitý je správný výběr dodavatele, správný režim řízení zásob, odpovídající zázemí i vybavení
zajišťování racionálních zásobovacích cest
-
s cílem snížení prodejní ceny ve vztahu k úrovni zásobování
zajišťování včasné úhrady dodavatelům
-
význam této funkce je u nás plně docenitelný až v současném období výrazné zadluženosti řady organizací
Funkce obchodu – co z nich vyplývá
funkce demonstrují šíři záběru a význam obchodu pro fungování složité soustavy hospodářství řízeného požadavky trhu
obchod jako takový se výrazně podílí na zajištění náležitého působení ,,neviditelné ruky trhu“ a je tedy jedním z pilířů tržní ekonomiky
-
přednáška
OBCHODNÍ KATEGORIE
= základní modely obchodních vztahů mezi jednotlivými články
Je sledován:
Způsob pohybu zboží v rámci celého řetězce
Principy přechodu vlastnictví na jednotlivé subjekty
Finanční mechanismy transakcí
Dvě základní obchodní kategorie:
Prostředníci
Zprostředkovatelé
V praxi existují však i kombinované způsoby (modely) zajištění přechodu zboží v rámci celého řetězce od výrobce až ke konečnému spotřebiteli
Nutnost hledání optimálních modelů pro konkrétní situace je příčinou:
Složitosti ekonomických vztahů
Modifikací právního prostředí i obchodních zvyklostí v jednotlivých oblastech
Prostředníci
= obchodní firmy klasického typu
Realizují nákup a následný prodej zboží
V okamžiku pořízení zboží od svých dodavatelů za něj platí jeho pořizovací ceny a zboží přechází do jejich vlastnictví
Jsou nositeli plného podnikatelského rizika
V případě neuskutečnění následného prodeje zboží a jeho znehodnocení (zkažení, zastarání, rozbití) jde ztráta na jejich vrub
V praxi je často toto riziko smluvně přeneseno zpět na dodavatele, kteří jsou nuceni akceptovat povinnost zpětného odběru zboží v případě jeho neprodání (v opačném případě by byli nahrazeni jinými dodavateli)
Prostředníci obchodních činností
Jsou tedy klasickými mezičlánky směny mezi prodávajícím a kupujícím, zajišťují funkce obchodu
Patří sem:
Maloobchod
Velkoobchod
Zahraniční obchod
Maloobchod
Maloobchodní činnost = nákup zboží od velkoobchodu či od výrobce a jeho následný prodej konečnému spotřebiteli bez dalšího zpracování
Úkol maloobchodu: cílevědomá koncentrace vybraných skupin zboží do logického celku → zajištění takové nabídky zboží která odpovídá z hlediska místa, času, druhů, množství, kvality a cenové úrovně požadavkům strany poptávky (tj. konečným spotřebitelům)
Přeměňuje výrobní sortiment na sortiment prodejní
Role:
Je prostředníkem k interakci nabídky a poptávky
Koriguje své dodavatele ve smyslu zajištění souladu nabízeného zboží se všemi platnými předpisy a pravidly
Za dodržování legislativy je odpovědný obchodník a ten ručí spotřebiteli za dodržení jeho práv
Případný následný přenos odpovědnosti směrem k velkoobchodu či výrobci je proces druhotný – spotřebitele se netýká